Jag bor i ett 60-talshus och planar nu ut marken något längs ena gaveln. Gräset har legat direkt mot huset så jag gräver även ett litet dike mot huset som jag tänkte fylla med makadam istället (riktig omdränering ej aktuellt nu).

Vid diket sticker det bitvis ut vad jag antar är gammal puts från huset (se bild). Jag antar att man flödade på när man satte putsen och att skapade en "sorgkant" där gräset då låg. Eftersom jag ändrar markhöjden blir kanten nu synlig. Kan jag bara knacka loss kanten? Även om det samtidigt skulle lossna lite puts mot fasaden så fyller väl putsen mest en estetisk funktion? Jag stör mig mer på själva kanten än på om borttagandet av kanten skulle ge lite småsprickor i putsen.

En annan fråga: Om jag till slut ändå skulle vilja bättra på putsen - hur går jag bäst tillväga om jag inte vill knacka loss allt och göra om det från grunden?
 
  • Gammal puts som sticker ut längs husgrund med utsatt mark och grus, visar förändring av markhöjd vid 60-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Det är bara att ta en hammare eller slägga och hugga bort, påverkar ingenting.
Laga bara nertill sen med cementbruk A, finns ingen anledning att göra om allt.
 
  • Gilla
johanlund77 och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Det är bara att ta en hammare eller slägga och hugga bort, påverkar ingenting.
Laga bara nertill sen med cementbruk A, finns ingen anledning att göra om allt.
Ok! Är lagningen en estetisk fråga, eller skyddar den mot någonting? Eftersom jag ändå lägger makadam mot fasaden störs jag inte av om putsen strax ovanför makadamen ser lite "avhuggen" ut. Dessutom kanske lagningen riskerar att inte smälta in rent färgmässigt.
 
N
Vet ju inte säkert hur det ser ut under, men det har ju inte behövts bruk där tidigare.
Så ser ingen anledning att du skulle behöva lappa med bruk nu för att skydda något.
Så jag tror att det bara är estetiskt.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.