:confused: Har nästintill bestämt oss för att ta granitskivor både vid spishällen och köksön, men vacklar nu lite när jag läste lite olika inlägg om stenskivor. Är det verkligen så att stenen kan gå sönder om man t ex tappar ett glas på den eller spricka om något är FÖR hett (gjutjärnspanna). Vill gärna ha lite fler synpunkter från er som råkat illa ut. Eller är det ovanligt? Priset bryr jag mig inte så mycket om... jag vill ha något jag blir nöjd med. Tack på förhand!:confused:
 
Jag såg faktiskt en granitskiva som hade bestående fläckar efter röd karamellfärg. Det hade letat sig ner i stenens porer på något sätt. Gick inte att slipa bort.
Känner jag ägaren rätt är det budgetklass på stenen. Kan ha spelat roll.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag såg faktiskt en granitskiva som hade bestående fläckar efter röd karamellfärg. Det hade letat sig ner i stenens porer på något sätt. Gick inte att slipa bort.
Känner jag ägaren rätt är det budgetklass på stenen. Kan ha spelat roll.
Spelar även roll vilken granitsort man väljer. En del släpper igenom mer och kräver löpande behandling för att täppa till porerna. Andra sorter är i stort sett helt täta och kräver minimalt underhåll. Vi har valt svart labrador som skall vara en av de tätare sorterna.
 
Svart labrador ?, måste man mata den ?

Sten är ju allt från porös sand till diabas, så det är ju helt klart skillnad mellan kvalitéerna. Frågan är bara om man märker det.

Jag har sett en trasig stenskiva, men det var från en tappat hammare, troligtvis var det något fel på stenen i kombination, ibland så finns det ådror av "svagare" sten på melerade stensorter. Stensorter som är helt homgena som diabas t.ex. blir ju fantastiskt dyra just för att man leter efter stycken i berget som inte har dessa ådror.

Henrik
 
  • Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Hej
Det är som ovanstående skriver att det finns en mängd olika stensorter med olika egenskaper men man kan tex impregnera skivorna för att öka motståndskraften mot fläckar. När det gäller heta grytor så tål sten mycket hög värme MEN vid en kraftig punktuppvärmning kan stenen spricka. Använd därför ett underlägg, det är även för att skydda stenen mot repor som kan uppstå om man sätter en tung gryta uppepå skivan och skaver lite med den. För övrigt är sten ett av de sterilaste material som man kan ha i kök om man ser till bakterier.
Så jag kan bara rekomendera granit som bänkskivor.

Mvh Jens
 
hej
såg en köksutställning där de hade bänkskivor av betong.
Tål betong värme, karamellfärg, repor, hammare mm bättre??
Det var ruggit läckert med den gr betongen, fint trä och rostfritt.
 
Mer frågor! Ska en granitskiva kunna ta åt sig fett så att det blir en fettfläck som syns "ett tag"? Impregnerar man inte en blankpolerad granit och suger den då upp vatten (fast det inte syns...). Tycker att jag får så många olika bud! Dessutom, ska en mattslipad granit överhuvudtaget "behandlas" med färgförstärkare?! Nu är det inte det vi ska ha, men jag ifrågasätter ett informationsblad jag har fått i handen. Snurrigt!
 
Hej
ALL sten oavsett ytbehandling suger åt sig vatten, fett och dylig. Därför finns det impregneringsmedel som är till för att täta stenens yta. Färgförstärkare används med fördel i kök då stenen får en (wet look) effekt och inte kan få några fläckar. Färglös impregnering typ Antifläck kan släppa igenom tex vegetabiliska fetter som ger mörka fläckar på stenens yta dessa dunstar dock med tiden men det kan ta ett par år.
Finslipad sten utan färgförstärkare ser inte bra ut då stenens färg inte syns utan är bara grådassig, dessutom framträder fettfläckar mycket tydligt.

Mvh jens
 
Kanske en nackdel. Om man har överhäng tex på en köksö och småbarn är att de drar i huvudet när de kutar runt och sten är ju oförlåtande hårt. Inte så mycket roligare med en träskiva men trä är ändå lite mer förlåtande mot tex tänder.

Våra stenskivor har suttit i sex år och jag ser egentligen bara fördelar.
Super att baka på och inga problem med fläckar. Sist men inte minst snyggt!
 
En nackdel torde väl vara att glas har relativt lätt att gå sönder, annars är fördelarna naturligtvis många.

Att det är snyggt är ju en smaksak och jag tycker definitivt inte det är snyggt, känns mest kallt och nittiotal tycker jag, men som sagt det är ju en fråga om tycke och smak.
 
Visst kan grantiskivor dra åt sig vissa saker. Men inte lika bra som tex marmor,kolla sunkiga 80-tals fönsterbänkar i carreramarmor som har lite finna märken av blomkrukor och dylikt. Vi har haft granit i 7 år och inte ett glas har gått sönder, inte en flisa har försvunnit ur skivan den är bara fortfarande grymt vacker. Vi har bytt kök under titden och skivan fick hänga med igen (fick kapa den på ett ställe) med vissa kompletteringar av träskivor. Men mitt tips är att välja en ganska mörk granit för att eliminera eventuella fläckar syns inte!

Lycka till!
 
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med flera...
Skivorna kanske mest drar åt sig sån´t som blir liggande en stund? Vi har tänkt oss en bohus grå, den är inte FÖR ljus hoppas vi.
Köksön ska ha ett överhäng på ca 20 cm och den skulle tydligen förstärkas med armering. Någon som vet något om det? Se´n kanske det inte är så trevligt att sitta och lute armarna mot en stenskiva, men då finns möjligheten iallafall och den ska ändå mest vara en extra arbetsyta. Man kan inte få allt!
 
Anettek skrev:
Tack för alla synpunkter! Kom gärna med flera...
Köksön ska ha ett överhäng på ca 20 cm och den skulle tydligen förstärkas med armering. Någon som vet något om det?
Verkar helt onödigt men det är ju bara bra att armera förutom priset då....

Vår hänger över 30 cm utan armering:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_1.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_3.jpg

Däremot fäste jag underskåpen ordentligt i golvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.