Hej,

Har ett par vackra väggar som jag tänkt sätta enbart kalkbruk på,
lite orolig för hur pass mycket det kommer klina av sig.

En vän rekommenderade alternaivet tvåkomponents silikatfärg (från Målarkalk AB). Har besökt traktens olika byggnadsvårdsbutiker för att samla åsikter - resultatet blev att det är ännu mer osäkert. Sökte runt i forumet och hittar både + och -, dock ingen som nämner ngt om beroende till bakgrundsmaterial etc.

Så... Jag skulle väldigt mkt uppskatta om ngn vet:
- Hur fungerar silikat i kombination med lerklining och kalkbruk (finns sedan tidigare på väggen)?
- Färgar kalkbruk verkligen av sig så mkt så att det skulle bli jobbigt att ha säng intill?

Som ni säkert ser är jag ganska grön på området - så alla tips är välkomna!
 
Hur menar du, hade du velat ha omålad kalkputs? För den färgar väl inte av sig alls vad jag vet. Och annars kan du ju måla den med en matt linoljefärg till exempel. Silikatfärg käns ju lite som overkill på en vanlig innervägg utan fuktvandring.
 
jon_h skrev:
Hur menar du, hade du velat ha omålad kalkputs? För den färgar väl inte av sig alls vad jag vet. QUOTE]

Ja, jag hade önskat omålad kalkputs, men många avråder mig m a p avsmitningen.
Det är fuktvandring i väggen också
 
Hm, jag har inte upplevt det alls med min kalkputs, men jag har ju iofs inte haft det mot sängen. Men om jag var som du så skulle jag testa utan att måla först, och se om det funkar.

Är det en källarvägg vi pratar om? I så fall är det ju lämpligt med silikatfärg om du ska måla.
 
Ren kalkputs vet jag inte om jag kan påstå att den lämnar märken efter sig, möjligtvis att den blir lite sandigt tills all löst i ytskiktet har lossnat. Kalkfärg däremot kan ju färga av sig, åtminstonde initialt tills den har "torkat ut" ordentligt vilket kan ta ett tag. Men sen kan man ju blanda den med youghurt etc eller köpa Målarkalks varianter som dels är bättre täckande och dels har en lite hållbarare yta.

I vilken mån det är ett problem att kalkfärg kan färga av sig beror ju på hur mkt man rör sig i rummet och hur stor sannolikheten är att man kommer åt väggen. I en hall eller korridor kanske det inte är så lämpligt men i ett sovrum vet jag inte om jag skulle se det som ett problem. Får man färg på kläderna är det ju bara att borsta av. Får man märken på väggen är det bara att borsta av det lite med en pensel eller dutta dit lite mer färg så försvinner det...

Jag har av både Målarkalk och några kontakter i Tyskland blivit [starkt] avrådd från silikatfärg på ren kalkputs. Ytan med silikatfärgen blir för hård jämfört med den underliggande kalken och du kan därför få en bom, ett släpp. Hur stor risken är för det inomhus kan man väl fråga sig men det kan säkert vara ett problem utomhus.

Slå gärna ett öga på mina länkar i ärendet
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16803-putsade-vaeggar.html
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16807-silikatfaerg.html


Edit: "blanda kalkfärg med youghurt"... Nåväl, skrivet under viss stress, har inte riktigt koll på det där med recept för blandningen av kalkfärgen för att få en hållbarare yta men det är en ingridiens jag tror mig ha hört talas om. Finns säkert andra på forumet som har bättre koll .
 
Tack för era svar, jag har blivit lite klokare nu. Jag kommer använda bara kalkbruk, sen ev kalkfärg om det behövs ljusas upp.

Tänkte dela med mig också av lite svar jag fått från de butiker jag kontaktat under funderandet: 2-komponents silikatfärg rekommenderades inte, dels då jag är nybörjare och det (enligt säljaren) ansågs svårarbetat, dels då bakgrunden lertegel inte skulle fungera bra i kombination. Det hade något med olika salthalt att göra, resultatet skulle kunna bli att silikatet lossnar, flagar, spricker. Det hela löste sig egentligen av sig själv, då Målarkalk inte saluför sin tvåkomponents färg till privatpersoner och jag har ingen annanstanns hittat just tvåkomponents ...

Tack igen, jag ser fram emot mina snygga väggar!
 
Färgbygge (se mina länkar) säljer 2k silikatfärg till privatpersoner. Svårt :confused: det förstår jag inte. Som att måla med kalkfärg, blaskigt... Och kör man med "riktig" kalkfärg så måste man ju blaska 6-7ggr innan det är täckande. Silikatfärgen täcker på två strykningar har jag för mig, precis som Målarkalks "specialkalkfärg".
 
jag blev också avrådd att använda silikatfärg på kalkputs utomhus då det är för stora påfrästningar av växlande väder/temperatur.
Inomhus gick det bra att måla och mitt färg sitter kvar på kalkputsade källarväggar som tidigare hade fuktskador på sina ställen.

Jag tycker om silikatfärg därför att den andas fantastisk bra och har räddat mej ifrån ,som det har visat sej, onödig omdränering, ytan är tvättbar/ skurbar när den har härdat ( går att spola med vattenslang utan att väggen under färgen blir blött , och att den är helmatt i glansen och drygg, vattenbaserat. Den målade yta påminner om kalkfärg och limfärg men håller bättre :).
Jag grundade och sen målade bara 1 gång och det täckte bra. Jag har använt färdigtblandat färg för 2-komponent var svår att hitta. Har blandat nyanser själv med jordpigmenter typ gulockra, grön umbra osv. Man kan inte få helt mörka nyanser eftersom det skulle bli för stor % pigment i blandningen som kan smitta av. Annars tycker jag inte att det var svårt att måla - en bra syntetisk pensel som kan bära mycket färg är bra hjälp. Naturhårpensel duger inte - håret reagerar med vattenglas. Har aldrig provat att rolla den. Frätande, alkalisk -glasögon+handskar ett måste!
Ja, priset avskräcker många men jag tycker att färgens goda egenskaper överväger när man har moderat fukt i vägg att ta hänsyn till.
gaia
 
Fortsätter på den här tråden då jag ju har letat runt kring målning av kalkputs inomhus själv.

Tur man inte har bråttom med sin målning av källarväggarna. Men nu börjar det allt närma sig :p

Planen har varit att "chansa" med en 2k silikatfärg på kalkputsen för att slippa kritning. Dock har jag nu fått pris på allt och det blir ju rejält dyrt med det färgvalet (typ 3-4ggr) och jag hittar inte någon utländsk sajt att beställa billigare ifrån heller.

1k silikat=inte oorgansik färg så den faller ifrån i min "fuktiga" källare även fast den är "billigare".

Ren kalkfärg känns som sistahandsalternativet då jag finner det hart när omöjligt att få det att _inte_ krita av sig på kläder.

Maxits Serpo 245, hydraulisk kalkfärg, skulle vara ett hyfsat val enligt Maxit men den har utgått och ersätts helt av Serpo 242.

Serpo 242, mineralisk kalkfärg (?), som enligt dem _inte_ ska krita men som egentligen också är lite för hård för ren kalkputs men betydligt bättre val än silikatfärgen. Hyfsat pris och ska klara sig med två strykningar. Helt oorganisk.


Någon som har erfarenhet av Serpo 242 och jag tänker då framför allt på kritningen?!
 
K
I kritning så ligger den (242) lika med silikatfärgen dvs inget utom lite damm, men, som de sagt, i styrka så är det ingen katastrof... är ju bara en klass upp i styrka jämfört med silikaten som är 2-3 klasser upp. Man ska alltid eftersträva så små hopp som möjligt.
All kritning har med handhavande att göra. Man kan få en kalkfärg att inte krita. Ju sämre handhavande, ju mer kritning :)
 
ktm250 skrev:
All kritning har med handhavande att göra. Man kan få en kalkfärg att inte krita. Ju sämre handhavande, ju mer kritning :)
Jotack jag vet ;) Var mkt noggrann i ett lite mindre rum och det har gått alldeles utmärkt men i två andra fick jag inte till det alls. Att ge mig på 30-40kvm rum med tak ids jag helt enkelt inte :p

Vet du om 242 ska vattnas med kalkvatten eller om det går lika bra med vanligt? Och hur länge kan blandad färg lagras?
 
K
Vanligt vatten.
Färgen kan inte lagras eftersom den är Kkh-bunden (hydraulisk) vilket betyder att den härdar även under vatten. Användningstiden efter att den blandats till ligger på ca 2-3 timmar.

Kom ihåg att om du missar i eftervattning så kan du få vilken mineralisk färg som helst att krita. Som sagt tidigare: Handhavande :)
 
Sisomsådär!! Kan varmt rekommendera Serpo 242! Hyfsat billig, lätt att få ut, 100% "ren" kalkfärg som andas och i princip ingen kritning. Men det är ju lite ångbastu i källaren med allt vatten som ska in i väggar och tak under målningen plus 3 dygns fukthållning.
 
K
swehjo skrev:
100% "ren" kalkfärg
Nja... ska man vara petig så är svaret nej, eftersom den är Kkh-bunden (hydrauliskt kalk). Hydrauliskt kalk är i grunden en oren kalk som man fick upp som visade sig bli starkare än den vanliga luftkalken samt att den hade lite andra egenskaper t.ex att den härdade även i fuktig miljö vilket inte luftkalken gör. Därför blir det på ett sett fel att kalla den ren ;)
Just för att den är Kkh-bunden så hamnar den i klass D i styrka medans luftkalk ligger i klass E.
 
I stand corrected!! :p

Hur skulle det fungera att ha denna färg i ett dusch/tvättstuga, dvs våtrum!? Det ska väl inte vara något problem?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.