Hej,

Ny här (har precis köpt hus).

Lite olyckligt hittade vi ett problem direkt på tillträdesdagen när vi kom innanför dörren och det kändes som en spotlight i taket höll på att lämna fästet. Jag petade lite med fingret och den föll ut :)

Känslan jag fick efter att ha läst lite el för väldigt många år sedan är att installationen inte känns okej. Kablarna är tvinnade med eltejp och sedan installationen utfördes så har tejpet delvis börjat släppa och samla på sig isolering. För mig luktar det brandrisk om ett kontaktfel uppstår.

Vad anser ni om det ni kan utläsa från bilderna?

Givetvis är det tråkigt att de sitter löst, men vad tror ni om själva elinstallationen baserat på det ni ser? Är det ens lagligt? Är det säkert?
 
  • Spotlight som hänger löst från taket med synliga tvinnade kablar och eltejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar ur ett spotlightfäste i taket, tvinnade med släppande eltejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser taffligt och dåligt utfört.
Nu syns det inte på bilden om det är 230 V-spottar eller klenspänning.

För klenspänning, ex. 12 V så är det i stort sett fritt fram att göra kreativa kopplingar med vad som står till buds..
Nätdelar som driver spottarna har ofta/alltid skydd mot överbelastning och kortslutningen, så risken för brand etc är mycket liten.

Är det 230 V-grejor så bör du kolla över installationen.
 
Düsseldorff
Ser ju förjävligt ut. Trist!
 
Även om det är 12V så måste kopplingar vara välgjorda. Med låg spänning har du högre ström. Brandrisken ökar med högre ström.
Om det är 12V, vilket jag (osäkert) gissar från bilden, så spelar det inte så stor roll att isoleringen är dålig. Frågan är hur trådarna är ihopkopplade. Det duger inte att bara tvinna ihop och isolera med tejp.
 
Tack för bra svar!

Det är 12V och maxeffekten varierar mellan 25-35W.

En del spots kör fortfarande halogen ser det ut som medan andra byts ut mot LED. Spontant känns LED bättre på grund av värmeutvecklingen.

Det är väl bara att glatt trycka tillbaka spotten och i framtiden göra en snyggare installation.
 
S SaganHem skrev:
Tack för bra svar!

Det är 12V och maxeffekten varierar mellan 25-35W.

En del spots kör fortfarande halogen ser det ut som medan andra byts ut mot LED. Spontant känns LED bättre på grund av värmeutvecklingen.

Det är väl bara att glatt trycka tillbaka spotten och i framtiden göra en snyggare installation.
Bäst att kolla att halogen spottarna inte är på samma sätt.
Dom blir väldigt heta och behöver ha en potta ovanifrån.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.