Hej,

Jag har en (del av en) vägg som jag behöver ta bort. Den är på bottenplan och är den inringade biten. Grejen är den att den delen av väggen har tagits bort vid ett tidigare skede. Som huset är just nu så har man byggt tillbaka den delen av väggen genom att bygga en slags bur på parketten. Så för att ta kunna bort parketten behöver jag först ta bort delen av väggen. Och är den bärande så kan det väl knappast anses vara en OK lösning att bygga en vägg ståendes på parkettgolvet...

Ritning av ett hus med markerad del av en vägg på bottenplan inringad i rött för diskussion om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det bara är parketten som ska bort, är det inte bara att ta multiverktyget och kapa parketten då? Eller ska även väggen bort tillslut?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om det bara är parketten som ska bort, är det inte bara att ta multiverktyget och kapa parketten då? Eller ska även väggen bort tillslut?
Om möjligt vill jag ha bort väggen också. Men mitt största bekymmer bekymmer är att om det är en bärande vägg så måste nuvarande konstruktion (bärande vägg som står på parkettgolv) bryta mot byggregler och dessutom vara en säkerhetsrisk, så väggen måste då göras om. Jag gissar nu bara, är en glad amatör men det känns inte som en rimlig konstruktion för en (eventuell) bärande vägg. Förhoppningsvis är väggen ej bärande.
 
Jag har svårt att tro att väggen inte är eller var bärande. Eventuellt kan den delen ha ersatts av en balk, av någon som ville öppna upp, och sedan har någon velat "stänga till" igen och då byggt en vägg ovanpå parkettgolvet. Har kommunen några tidigare byggärenden för fastigheten som skulle kunna ge en upplysning?
 
Bra tips, ska begära ut alla ärenden imorgon.
 
BirgitS
Lite foton på hur det ser ut är nog bra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.