Hej,
Har köpt och idag fått hem ett Electrolux frysskåp LUT7ME28W2. Tyvärr hänger dörren åt fel håll och det står inte bruksanvisningen hur man hänger om den. Hittar ingen på nätet heller. Det ser ju inte så svårt ut men vem vet.

Är det någon som gjort det och kan dela med sig av hur det gick till och om det var något speciellt att tänka på? Funderar mest på nedre upphängningen där det ser ut som man måste flytta "piggen" , se bilder.
 
  • Electrolux frysskåp står i ett rum med fråga om att byta hängning på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre upphängning för dörr på Electrolux frysskåp som tyder på att en "pinne" kan behöva flyttas för att ändra hängningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undre dörrenhängningen av ett Electrolux frysskåp med synlig "pigg".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av nedre hörn på ett Electrolux frysskåp med synlig upphängningsdetalj och dörrgångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ska det inte gå bra att bara flytta över,tycker det borde funka bra?
 
Handyman 1 skrev:
Ska det inte gå bra att bara flytta över,tycker det borde funka bra?
Tror du att man ska låta dörren sitta kvar på skåpet när man flyttar det?
 

Bästa svaret

L LasseTh skrev:
Tror du att man ska låta dörren sitta kvar på skåpet när man flyttar det?
Skåpet är inte felvänt utan vänsterhänt ;)
Om inte Electrolux har lyckats få med beskrivningen i bruksen så sök på Cylinda K4185 eller om du klarar dig på min printscreen. Det bästa är att luta skåpet bakåt för att komma åt. Lycka te!
 
  • Monteringsanvisning för kylskåp med illustrationsdiagram och detaljerade steg-för-steg-instruktioner.
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Har byggt om det nu. Var inte så svårt. Körde med dörren öppen o lyfte av den när jag tagit av den övre hållaren. Lätt att bygga om nedre hållaren. Men en del av de nya skruvhål var fyllda med någon plastkassar så det var svårt att få i dem, efter att ha krafsar ut lite så gick det bra. Tack för all hjälp!
 
Om du har haft det liggande på rygg(?), vänta några timmar med att sätta igång det
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
A
L LasseTh skrev:
Har byggt om det nu. Var inte så svårt. Körde med dörren öppen o lyfte av den när jag tagit av den övre hållaren. Lätt att bygga om nedre hållaren. Men en del av de nya skruvhål var fyllda med någon plastkassar så det var svårt att få i dem, efter att ha krafsar ut lite så gick det bra. Tack för all hjälp!
Jo det brukar vara rester från fyllningen av isolering i dessa.
 
L LasseTh skrev:
Har byggt om det nu. Var inte så svårt. Körde med dörren öppen o lyfte av den när jag tagit av den övre hållaren. Lätt att bygga om nedre hållaren. Men en del av de nya skruvhål var fyllda med någon plastkassar så det var svårt att få i dem, efter att ha krafsar ut lite så gick det bra. Tack för all hjälp!
Har precis köpt kyl ich frys av samma
Modell fast lägre. Får hem dem i morgon och måste hänga om dörrarna. Var det bara att flytta över det nedre fästet rakt av till motsatt sida? Fästet ser ut att bara vara tillverkat för den ena sidan, men jag kan ha fel.
Tack på förhand.
 
J Jedi skrev:
Har precis köpt kyl ich frys av samma
Modell fast lägre. Får hem dem i morgon och måste hänga om dörrarna. Var det bara att flytta över det nedre fästet rakt av till motsatt sida? Fästet ser ut att bara vara tillverkat för den ena sidan, men jag kan ha fel.
Tack på förhand.
Hej,
Var ju ett tag sedan nu men jag har för mig att jag fick flytta tappen i det nedre fästet. Se bild ovan. Fast om du har två skåp så kanske du bar kan byta tapp o plåt mellan skåpen.
Lycka till
 
L LasseTh skrev:
Hej,
Var ju ett tag sedan nu men jag har för mig att jag fick flytta tappen i det nedre fästet. Se bild ovan. Fast om du har två skåp så kanske du bar kan byta tapp o plåt mellan skåpen.
Lycka till
Ska kika när jag får hem dem. Har jag tur så är de hängda åt rätt håll från början. Går det inte att skifta sida rakt av på det nedre fästet så får man väl köpa rätt fäste som reservdel. Enligt specifikationen så står det att dörrarna kan hängas om, men inte hur man går tillväga.

Electrolux går även ut i instruktionen med att garantin upphör att gälla om man själv ger sig på jobbet. De tycker att man ska boka upp en servicetekniker för jobbet som tar x-antal tusen.
Därför finns ingen information alls om hur man gör.
 
J Jedi skrev:
Ska kika när jag får hem dem. Har jag tur så är de hängda åt rätt håll från början. Går det inte att skifta sida rakt av på det nedre fästet så får man väl köpa rätt fäste som reservdel. Enligt specifikationen så står det att dörrarna kan hängas om, men inte hur man går tillväga.

Electrolux går även ut i instruktionen med att garantin upphör att gälla om man själv ger sig på jobbet. De tycker att man ska boka upp en servicetekniker för jobbet som tar x-antal tusen.
Därför finns ingen information alls om hur man gör.
Hej, tror inte du behöver köpa nya fästen. För mig var det bara att flytta tappen till det andra hålet på plåten. Lycka till
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.