Vi köpte en stuga på en arrendetomt för knappt två år sedan. Vi trivs och vill nu satsa på ”stället”. Kontraktet för arrendet löper på 5 år och jag undrar, finns det någon juridisk säkerhet för oss, så att markägaren inte kan säga upp kontraktet efter perioden?
(Självklart förutsatt att vi har skött inbetalningar m.m)
 
Det finns i praktiken stora möjligheter för markägaren att avsluta arrendet.
 
Hemmakatten
Tyvärr, håller med hempularen. Ert arrendekontrakt verkar väldigt osäkert.

Finns ju flera varianter här. 1. Arrendeägaren vill ha mycket mer i arrendeavgift. 2. Arrendeägaren vill sälja fastigheten, dyrt, till er. 3. Arrendeägaren vill ha bort er.

(Och inom parentes måste jag säga er att det var idiotiskt och dumt att gå med på endast 5 års arrendekontrakt. 50 år är inte helt ovanligt.)

Jag skulle försöka köpa fastigheten. Och förhandla om priset! Det är inte många som vill köpa ett hus på ofri grund med ett arrende.

Ni har alla förhandlingsargumenten på er sida.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr, håller med hempularen. Ert arrendekontrakt verkar väldigt osäkert.

Finns ju flera varianter här. 1. Arrendeägaren vill ha mycket mer i arrendeavgift. 2. Arrendeägaren vill sälja fastigheten, dyrt, till er. 3. Arrendeägaren vill ha bort er.

(Och inom parentes måste jag säga er att det var idiotiskt och dumt att gå med på endast 5 års arrendekontrakt. 50 år är inte helt ovanligt.)

Jag skulle försöka köpa fastigheten. Och förhandla om priset! Det är inte många som vill köpa ett hus på ofri grund med ett arrende.

Ni har alla förhandlingsargumenten på er sida.
Jag tackar för era svar. Vi har önskat att få köpa loss tomten, men har hittills fått till svar att de inte är intresserade av att sälja.
Om vi förhandlar fram ett kontrakt på ett längre arrendeavtal, exempelvis 30 el. 50 år, är man då tryggad att det inte kan brytas om markägaren antingen säljer sin mark el. dör?
Jag vill även tillägga att det nuvarande avtalet på 5 år var skrivet 8 månader innan vi köpte stugan. Så vi ”tog över” det befintliga.
 
Karlia
Tyvärr är ni inte trygga även om markägaren går med på ett längre arrende. Det får brytas enligt länken ovan om markägaren ex vill ändra användningen av marken - det kan ju arvtagaren vilja göra.
 
A
Trams! Du har ett enormt besittningsskydd! För att vräka dig så måste du i princip sluta betala arrendeavgiften. Vanvårdat arrendeställe är inte lätt att få igenom för markägaren. Göran Persson har ju slitit med att bli av med en arrendator i många år nu..

Jordägaren måste sätta en skälig avgift.
 
  • Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.