Jag ska ta bort en hemsk parkett som tidigare ägaren till huset hade som innervägg, och ersätta med gipsskiva (som blir snyggare att bara spackla och måla, tänker jag mig). Vill då inte ha synlig trälist över skarven utan undrar om det finns något annat sätt att göra det snyggt utan att behöva ge mig in på att ersätta fönstersmygen. Kan man spackla igen hela glipan och få det snyggt och hållbart? Den nya innerväggen kommer att ha exakt samma tjocklek som parketten hade.

bild på hur det ser ut och bild på hur jag vill att det ska bli.
 
  • Fönster och parkettvägg med markerad skarv där ägaren vill byta till gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med måttband vid fönstersmyg och slät vägg för att visa planerad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror helt på hur mycket det rör sig och risken är mycket stor för sprickor. Är bara att testa, spricker det är det ju bara att lista runt fönstret.
 
Att spackla mot fönstret kommer aldrig hålla. Man kan däremot släppa en glipa och lägga i en mjukfog. Det ska så bara en fog som klarar att på upp ganska stora rörelser. Hur stor glipan ska vara kan jag inte svara på men typ 5mm borde vara lämpligt.
 
Tolkade du mig som att jag tänkte ta bort hela fodret?
för det behåller jag.
 
Ta bort befintlig smyg och gipsa där istället så blir det precis som på bilden du visar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.