SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tryckimpregnerat är inte någon hälsokur för varken människa eller miljö. Tyvärr räcker det inte med att det innehåller koppar, det finns även arsenik och krom i vätskan. Eldar du upp det hemma får du antingen aska med tungmetaller i eller otrevliga rökgaser i närheten av elden (eller både och).
Avgaser från en bensinbil innehåller mest en massa koldioxid och vatten.

Det finns massor med kraftvärmeverk i Sverige som eldar fastbränslen, mest trä och avfall, men endast 3 eller 4 som kan elda tryckimpregnerat virke. Det säger endel om hur nyttigt det är att elda dylikt hemma vid huset.

Så 'jag eldar tryckimpregnerat för miljöns skull' är ett något bristfälligt argument ('jag är för lat' har en sämre klang dessvärre). Men visst, kompis, använd lite gammal spillolja som tändvätska också, och passa på att slänga på några gamla däck på högen, så sparar du många resor till återvinningscentralen...
Tråkigt att det ska raljeras. Kan vi inte försöka gå på fakta?

Arsenik i tryckimpregnerat? Stämmer det?
 
  • Gilla
Magnolium och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J JohanN03 skrev:
Arsenik i tryckimpregnerat? Stämmer det?
Jadå, det hette CCA=krom-koppar-arsenik
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur god koll har du på virkets ålder? 2004 förbjöds väl de gamla medlet med arsenik och krom så inget ens i närheten av det skulle jag vilja elda hemma även om risken att det faktiskt innehåller det är rätt lite.
Bra fråga hur man kan vara säker på virkets ålder. Finns någon datering på tryckt virke?

Edit: NTR AB är det frågan om enligt kvitto. Vet inte om det kan innehålla arsenik och krom?
 
Rickard.
J JohanN03 skrev:
Bra fråga hur man kan vara säker på virkets ålder. Finns någon datering på tryckt virke?

Edit: NTR AB är det frågan om enligt kvitto. Vet inte om det kan innehålla arsenik och krom?
Jag vet inte, som jag förstått det är cca bara namnet på medlet som användes och inte klassningen. Jag har inte heller koll vars det faktiskt finns utan behandlar allt som kan vara så gammalt som att det har det. Det handlar inte om några stora uppoffringar i mitt liv direkt så jag har inte forskat mer på ämnet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Inget direkt svar på frågan men enklaste sättet. Virket är ca 15 år och 2004 förbjöds CCA-medel.
Är det utifrån miljö som frågan ställs så lämnar du virket på deponi, sedan kan man göra teoretiska antaganden och hitta på ett eget sätt att ta hand om virket t.ex. genom att elda. Stämmer då inte din teoretiska modell kanske du blev en miljöbuse istället för miljövän.
Gör de enkelt, lämna in ditt virke.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Cheesen
Om nu kopparn är så farlig som aska.... Varför är den ofarlig när den fälls ur som salt och hamnar i min trädgårdsrabatt brevid altanen?
 
Rickard.
Cheesen Cheesen skrev:
Om nu kopparn är så farlig som aska.... Varför är den ofarlig när den fälls ur som salt och hamnar i min trädgårdsrabatt brevid altanen?
Urlakningen av koppar från tryckimpregnerat virke är mycket begränsad, cirka 5–15 procent under en livstid på mellan 20 till 40 år, enligt Nordiska Träskyddsrådet (NTR).

Vi pratar extremt små mängder. Nu tror inte jag eldning av modern tryck är särskilt farligt men lite onödigt.
 
  • Gilla
Mellansvedis
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Tråkigt att det ska raljeras. Kan vi inte försöka gå på fakta?

Arsenik i tryckimpregnerat? Stämmer det?
Det var tämligen svårt att svara på en fråga där trådstartaren ville veta om det var bra för miljön att elda tryckimpregnerat - utan att bli raljant. Sorry.
Ja, impregneringsvätskan har innehållit både krom och arsenik. När du kommer till återvinningscentralen finns inget säkert sätt att åldersbestämma tryckimpregnerat virke, så därför läggs allt i samma container. Där läggs även telefonstolpar och gamla järnvägsslipers.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Vad är mest miljövänligt? Att elda upp detta på min tomt eller förbruka 3 liter bensin för att lämna in virket hos återbruket?
Antingen har du väldigt långt dit eller så har du en extremt törstig bil.
 
Så klart beroende på skick och längd, men om möjligt är väl mest miljövänliga att skänka det på Blocket, så att det kan användas ett tag till innan det tas ur bruk?
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, impregneringsvätskan har innehållit både krom och arsenik.
Nja, om vi ska vara sakliga kan den innehållit CCA om trallen är tryckt före 2004. Men redan på 90-talet började man ersätta CCA med nytt medel utan bl.a. arsenik.
Men självklart ska det lämnas in.
 
J JohanN03 skrev:
Bra fråga hur man kan vara säker på virkets ålder. Finns någon datering på tryckt virke?

Edit: NTR AB är det frågan om enligt kvitto. Vet inte om det kan innehålla arsenik och krom?
Svar Nej, inte åldersfastställa.
NTR är en standard sedan 60-tal och säger inget om medel, endast kvalite för vilken miljö det är lämpat att användas.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var tämligen svårt att svara på en fråga där trådstartaren ville veta om det var bra för miljön att elda tryckimpregnerat - utan att bli raljant. Sorry.
Ja, impregneringsvätskan har innehållit både krom och arsenik. När du kommer till återvinningscentralen finns inget säkert sätt att åldersbestämma tryckimpregnerat virke, så därför läggs allt i samma container. Där läggs även telefonstolpar och gamla järnvägsslipers.
Men det var ju inte alls det som var frågan. TS funderar på vilket som är minst miljöskadligt av två miljöskadliga alternativ; en helt rimlig fråga, men en som han också redan fått veta är svår att svara på eftersom dåligheterna i alternativen inte är enkelt jämförbara.
 
  • Gilla
Stenmärket och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
L lat skrev:
Antingen har du väldigt långt dit eller så har du en extremt törstig bil.
Ja jag tyckte då det var lågt räknat... Vi har nära sex mil om man ska till återvinningscentralen... Finns bara en i kommunen och den är på andra sidan staden.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Cheesen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Urlakningen av koppar från tryckimpregnerat virke är mycket begränsad, cirka 5–15 procent under en livstid på mellan 20 till 40 år, enligt Nordiska Träskyddsrådet (NTR).

Vi pratar extremt små mängder. Nu tror inte jag eldning av modern tryck är särskilt farligt men lite onödigt.
Men varför blir man blå om händerna av nytryckta virke? Skulle tro att 20% ligger på utsidan redan när man börjar montera virket.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.