F
D Daniel 109 skrev:
Glyfosat funkar bäst när växten är fullvuxen och återför näring till roten. Det funkar säkert att gå med gift tidigare också, men det är inte effektivt eller viktigt att göra så.
Är säkert rätt, men som sagt jag har bara talat om hur jag gjort med ett antal bestånd
 
F
Och det har funkat för mig vid dessa fall.
Det finns säkert en uppsjö med teorier åt olika håll.
 
Nej, du sa att det var viktigt att göra på ett specifikt sätt.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, du sa att det var viktigt att göra på ett specifikt sätt.
Ursäkta om jag var otydlig eller använde fel ord.. Jag menade att min erfarenhet från de antal bestånd jag utrotat visat mig att det var viktigt för att lyckas - att "behandla" även de nya mindre skotten. Enbart min egen erfarenhet och ingen teori.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Om du nu inte häller glyfosat runt dig och din brunn utan bara stryker det på gröna blad. Då har du inget att frukta!
Vet inte om jag faktiskt tror på dig - för om tom de som säljer (tillverkar) produkten säger att man ska hålla sig 10 meter (? har för mig att det stod det i bruksanvisningen) ifrån sin vattenkälla om man använder produkten .. då skulle jag nog tro att det måttet var sagt pga något vettigt skäl.

För eg tror jag de inte vill säga negativa saker alls om sin produkt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ursäkta om jag var otydlig eller använde fel ord.. Jag menade att min erfarenhet från de antal bestånd jag utrotat visat mig att det var viktigt för att lyckas - att "behandla" även de nya mindre skotten. Enbart min egen erfarenhet och ingen teori.
Har du testat att vänta till högsommar och höst?
 
Snigla Snigla skrev:
Vet inte om jag faktiskt tror på dig - för om tom de som säljer (tillverkar) produkten säger att man ska hålla sig 10 meter (? har för mig att det stod det i bruksanvisningen) ifrån sin vattenkälla om man använder produkten .. då skulle jag nog tro att det måttet var sagt pga något vettigt skäl.

För eg tror jag de inte vill säga negativa saker alls om sin produkt!
Snigla Snigla skrev:
Vet inte om jag faktiskt tror på dig - för om tom de som säljer (tillverkar) produkten säger att man ska hålla sig 10 meter (? har för mig att det stod det i bruksanvisningen) ifrån sin vattenkälla om man använder produkten .. då skulle jag nog tro att det måttet var sagt pga något vettigt skäl.

För eg tror jag de inte vill säga negativa saker alls om sin produkt!
Det de anger på sin förpackning är vag som är lagstadgad. Och gäller vid besprutning.
Nu skrev jag att du skall stryka glyfosat på bladen.
Men var och en gör som den vill!
 
F
D Daniel 109 skrev:
Har du testat att vänta till högsommar och höst?
Det är mer än ett år sedan senaste lyckade utrotning.
 
F frasen_36 skrev:
Det är mer än ett år sedan senaste lyckade utrotning.
Jag tolkar det som ett nej. Du har alltså inte den erfarenhet du påstår.
 
N nissenhj skrev:
Det de anger på sin förpackning är vag som är lagstadgad. Och gäller vid besprutning.
Nu skrev jag att du skall stryka glyfosat på bladen.
Men var och en gör som den vill!
Jo, jag vet att du sa det :) jag har själv sånt hemma :oops:, men kring mitt vatten skulle jag inte vilja chansa. I övrigt skulle jag kunna tänka mig att göra ett undantag, som sista lösning på vissa problem.

Jag håller med dig, var och en gör som den vill - men inser samtidigt att det är därför vi har så stora miljöproblem i världen (att var och en alltid gör som den vill - för det gäller ju alla människor på jorden och inom alla områden).
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som ett nej. Du har alltså inte den erfarenhet du påstår.
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som ett nej. Du har alltså inte den erfarenhet du påstår.
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som ett nej. Du har alltså inte den erfarenhet du påstår.
Verkar som om du bara vill missförstå... Det har gått flera såväl högsomrar som höstar efter jag totalt utrotat mina bestånd med roundup. Men vill du förneka det inför dig själv så är det upp till dig.
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som ett nej. Du har alltså inte den erfarenhet du påstår.
Du tolkar det som du vill men det verkar som om du bara vill missförstå... Det har gått flera såväl högsomrar som höstar efter jag totalt utrotat mina bestånd med roundup. Det funkade 100%-igt för mig. Men vill du förneka det inför dig själv så är det upp till dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad jag vänder mig emot är ditt påstående att man absolut inte får dela på rötter. Det är inget problem. Att täcka delvis ser jag ingen vitts med alls.
Att täcka delvis var en teori jag hade. Nu har jag kollat, och det ser positivt ut. För 16 dagar sedan täckte jag några småbestånd av parkslide (PS) med en uppklippt svart sopsäck. Trädstammar som täcker en svart sopsäck i skogsmiljö, använd för att förhindra ljusåtkomst till växtskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag i dag lyfte på täckningen så fanns det två längre skott, det längsta var 65 cm. På skotten fanns några mycket små ljusgröna blad och inte så klart gröna som PS-bladen som varit otäckta till vänster i bilden.
Parkslide skott täckt med svart plast, två synliga längre skott med bleka blad vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skotten under täckningen har knappast kunnat ge energi till sina respektive rotsystem. Det har snarare tömt dem på energi. Jag la tillbaka täckningen utan att störa skotten. När ett skott kommer ut från täckningen kommer jag att dra upp det och iakttaga nästa skotts tillväxt. Om jag hade haft för avsikt att utrota mitt PS bestånd så skulle jag ökat den täckta ytan i takt med att skottens längd ökade. Till sist tror jag att jag hade tömt PS rotsystem på energi. Viktigt är emellertid att gräva upp så många stamknölar som möjligt. Jag har tidigare kallat dessa för rotklumpar, för det är verkligen rejäla klumpar. Jag grävde också upp en sådan för att kunna visa den i renspolat skick. Det bestånd jag gav mig på var en rejäl buske med ett litet sidoskott ett par decimeter från busken. Den var inte lätt att få upp, förutom spade och spett så behövde jag kapa en 5 cm rot med tigersåget. När jag hade renspolat den så visade det sig vara två separata rejäla stamknölar. Den största stamknölen var 2,5 dm tjock och 4,5 dm lång. Sidoskottet var början på en ny stamknöl.
Uppgrävda stamknölar och skott från parkslide på mossig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bildens vänstra del syns den jordstam jag kapade med tigersåget. De två stammarna till höger är det jag kallar sidoskottet. Beståndets underjordiska del är drygt en meter långt. När jag grävde upp detta bestånd den 27 maj så var års-stammarna 2 m höga. Fjorårsstammarna var 3 meter. Dessa, mina två experiment har stärkt mig i min uppfattning att det är viktigt att få upp så mycket av stamknölarna som möjligt och att ha kontroll över var resterande rotfragment finns och täcka deras skott så att de inte får något ljus.
 
F frasen_36 skrev:
Verkar som om du bara vill missförstå... Det har gått flera såväl högsomrar som höstar efter jag totalt utrotat mina bestånd med roundup. Men vill du förneka det inför dig själv så är det upp till dig.

Du tolkar det som du vill men det verkar som om du bara vill missförstå... Det har gått flera såväl högsomrar som höstar efter jag totalt utrotat mina bestånd med roundup. Det funkade 100%-igt för mig. Men vill du förneka det inför dig själv så är det upp till dig.
Du skrev att det enligt din erfarenhet var viktigt att behandla snabbt. Men om du inte testat alternativet så kan du omöjligtvis ha den erfarenheten.
 
E
A Antropocen skrev:
Att täcka delvis var en teori jag hade. Nu har jag kollat, och det ser positivt ut. För 16 dagar sedan täckte jag några småbestånd av parkslide (PS) med en uppklippt svart sopsäck. [bild]
När jag i dag lyfte på täckningen så fanns det två längre skott, det längsta var 65 cm. På skotten fanns några mycket små ljusgröna blad och inte så klart gröna som PS-bladen som varit otäckta till vänster i bilden.
[bild]
Skotten under täckningen har knappast kunnat ge energi till sina respektive rotsystem. Det har snarare tömt dem på energi. Jag la tillbaka täckningen utan att störa skotten. När ett skott kommer ut från täckningen kommer jag att dra upp det och iakttaga nästa skotts tillväxt. Om jag hade haft för avsikt att utrota mitt PS bestånd så skulle jag ökat den täckta ytan i takt med att skottens längd ökade. Till sist tror jag att jag hade tömt PS rotsystem på energi. Viktigt är emellertid att gräva upp så många stamknölar som möjligt. Jag har tidigare kallat dessa för rotklumpar, för det är verkligen rejäla klumpar. Jag grävde också upp en sådan för att kunna visa den i renspolat skick. Det bestånd jag gav mig på var en rejäl buske med ett litet sidoskott ett par decimeter från busken. Den var inte lätt att få upp, förutom spade och spett så behövde jag kapa en 5 cm rot med tigersåget. När jag hade renspolat den så visade det sig vara två separata rejäla stamknölar. Den största stamknölen var 2,5 dm tjock och 4,5 dm lång. Sidoskottet var början på en ny stamknöl.
[bild]
I bildens vänstra del syns den jordstam jag kapade med tigersåget. De två stammarna till höger är det jag kallar sidoskottet. Beståndets underjordiska del är drygt en meter långt. När jag grävde upp detta bestånd den 27 maj så var års-stammarna 2 m höga. Fjorårsstammarna var 3 meter. Dessa, mina två experiment har stärkt mig i min uppfattning att det är viktigt att få upp så mycket av stamknölarna som möjligt och att ha kontroll över var resterande rotfragment finns och täcka deras skott så att de inte får något ljus.
Var är dessa rötter, runt Göinge?
Eller kallar folk det för ett såg på andra ställen i Sverige?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Du skrev att det enligt din erfarenhet var viktigt att behandla snabbt. Men om du inte testat alternativet så kan du omöjligtvis ha den erfarenheten.
Jag skrev (eller avsog) att det enligt MIN erfarenhet efter att med Roundrup ha utraderat ett antal bestånd var viktigt att vara konsikvent och inte slappna av.
Inget om "behandla snabbt"
Orkar inte tjafsa mer om detta med någon som anser sig veta mer.
Parkslide ät ingen djävulens avkomma som många här försöker den att framstå som.
Den kan stoppas med Roundup eller andra metoder.
Det funkade för mig att utrots den - med Roundup - ovsett alla besserwissrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.