Jag har börjat bygga mitt ”drömhus” i sten och är halvvägs med första våningen när jag av lite olika anledningar upptäcker att konstruktören räknat fel på lasterna för min platta.. med andra ord klarar inte plattans kantbalk av vikten på huset (två mellanbjälklag i betong och väggar i lättbetong samt betong)

För en del av huset är plattan fortfarande inte gjuten för så där kan jag dimensionera om grunden men andra delen är ju körd..

Jag för lite diskussioner med nya konstruktörer (tyvärr inte lätt hitta någon som vill ta sig ann en sån här bajsmacka..) en tanke är att försöka injektera betong under kantbalken på ett antal ställen och ta ner lite större punktlaster där osv.

Men nu funderar jag på att istället bygga den här delen av huset i trä, vikten borde ju bara bli en bråkdel med två golvbjälklag i trä jämfört med 180mm betong, samt träväggar ist för lättbetong.

Trästommen tänkte jag isolera med cellulosa.

Vad missar jag här, vilka problem kan uppstå?
Kommer jag ångra att jag bygger halva huset i trä och andra i lättbetong?
 
Lite svårt att kommentera när man inte vet vad du är ute efter. Personligen skulle jag aldrig överväga att gjuta två mellanbjälklag i betong i ett småhus. Att du använder omväxlande trä och lättbetong till väggar kan jag inte se några problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.