Nybliven husägare...

Har en tegelvägg med dörrhål mellan garage och boningshus. Dett är täckt med ett kullrigt gjutet tak.

Taket är gammalt och med en spricka så det läcker in vatten i den underliggande tegelkonstruktionen vilket ser ut att ha orsakat frostsprängningar.

Vad finns det för möjliga lösningar?

Min far föreslog att jag täcker med plåt då han tittade på det.

Jag funderade på om man kunde fylla sprickan i taket med typ Fischer Cement Express och sen måla över med betongfärg.

Om man skulle reparera med murbruk vad skulle man välja då?

Mer långsiktiga lösningar vore kanske att göra en gjutform för ett nytt tak eller nått helt annat?

Tack på förhand.




Gamla gjutna taket med en spricka över en tegelvägg mellan hus och garage, skadat av vatten och frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt, skadat gjutet tak med synlig spricka och frostsprängningsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kullrigt tak möter tegelvägg vid dörrhål med synlig spricka och frostsprängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spricka i ett gjutet tak med underliggande tegelvägg, tecken på vattenskador och frostsprängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Som farsan nämner vore plåt på betongen det bästa.
Ska du laga med bruk så använd cementbruk A, men kommer inte bli helt tätt.
Tycker inte heller du ska måla den den då sprickan säkert kommer röra sig och då öppnar sig färgen och är då inte längre tät. Kanske tvåkomponents fisher ankarmassa, men är ju inte det vanliga man lagar med.
 
Cement express är inte tät så den kommer släppa igenom fukt. Ankarmassa krymper lite när den härdar så är det en så bred spricka så att du kan få in massa är den troligen för bred.
 
N
Så plåt då =), eller så lägger du tegelpannor med fall i b-bruk, samma som garaget kanske.
Och tar bort betongen ovanpå.
 
Insåg att cement express inte var rätt väg att gå efter att sett innehållet. Verkar mest vara till kosmetisk reparation.

Plockade ned plattan och gick lös med en vinkelslipsborste på den. Rengjorde sprickan och vattnade den. Injicerade PU stenlim i sprickan (plast temporärt mellan vägg och platta för att undgå att limma dessa). Pillade bort det som kom upp ur springan medan det forttfarande var någorlunda mjukt.
Reparerad spricka i sten med injicerat stenlim och synliga rester efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte två burkar PF420 samt en säck med putsbruk C. Provputsade lite med båda men var inte så imponerad av putsbruk C säkert för att jag inte höll det fuktigt lång tid nog .

Så det blev PF420 som skall vara vattentätt och frostsäkert. Säkert helt fel val av produkt.

:)

Jämnar med fuktig svamp efterföljande.

Betongplatta med reparationsspår och påförda lager av putsbruk under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Målar över med tegelröd betongfärg som sista steg.

Tror lite av grundproblemet (utöver sprickan) är att det saknas droppspår/kant så regnvattnet rinner runt kanten och ned på väggen (noterade detta när jag vattnade på den). Ska se om jag kan få dit nått innan jag målar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
N
Ok, putsbruk c var helt fel val. Bra att du slopa det, har inga erfarenheter av PF420, men ser ut att kanske fungera.
Men vad är tegelröd betongfärg för färg? Alcros sockelfärg eller nåt annat?
 
Jotun Premium mur från Bauhaus. Vad tror vi om det?

Finns väl färg som är tänkt specifikt till betongtak men kanske inte så lätt att få tag i lokalt i små mängder.
 
Du har tyvärr börjat i fel ände här.
I skiftet med sprickan ligger ett armeringsjärn som har rostat och expandationen har tryckt stenarna neråt , mest troligt för att det är alldeles för lite avrinning från toppen samt vatten rinner längs undersida på betong om man inte har en droppnos.
Betong är inte vattentätt och när det väl bli blött så håller det sig blött och den fukten tar sig vidare till tegel som inte hinner torka ut snabbt nog.
Då blir det fuktspränging som du har överst.

Dock så känns hela lite taffligt murat och om du kollar 3-skiften ner till vänster så ser du att rörelsen från huset har tryckt hela stenen som öppning står på ur plats.
Nu när allt är löst kan du måla och laga hur mycket du vill det kommer ändå spricka samt överhänget kommer bara bli värre tills stenarna ramlar ner.
 
N
Vilken glädjeman du är då =) Det kan hålla i 10-20 år till lätt, utan att ramla ner.
Är ju inget jag dock vet säkert, men tegel brukar hålla ihop.
 
Fixat en droppkant på stenen så nu rinner det inte in under och ned i väggen.

Vi ser om jag får några tegelstenar i pannan.

Tack för all input och glad midsommar. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.