Vi har hittat ett jättevackert tomtområde vid en ringlande å i en by som heter Lilla Harrie strax norr om Lund i Skåne. Vi har inte varit där ännu men hört oss för med mäklaren Wollard och tittat på webbsidan som finns om Möllegården.

Vi känner inte till Skåne så bra ännu (bor i Sundsvall) så vi vill bara höra oss för lite. Det är svårt att ta reda på ALLT själv.

Hur är vägarna och trafiken på sträckan Lilla Harrie-Lund? Är det lätt att pendla med bil?
 
Borde vara en smal sak att pendla mellan Lilla Harrie och Lund. Mitt intryck är att ni har hittat en trevlig skånsk pärla. Men varför inte kolla in begagnade hus till salu i samma by!

Jag hittar på hemnet inte mindre än tre villor med uppväxt trädgård inne i Lilla Harrie. Alla till salu för knappt en miljon! Kika på dem också innan ni bestämmer er för Möllegården tomt.
 
Vi är själv från norrbotten/hälsingland och har också hittat till skåne. Vi bor lite längre bort än lilla Harrie och pendlar till Lund varje dag så det är inga problem alls.
Men tomtpriserna är betydligt dyrare i Kävlingen än i Marieholm där vi just byggt hus. Vi har betalat 197 000 kr för en 1100kvm tomt exl el vv mm. Kommunalskatten är dock dyrare i Eslöv 31%( dit Marieholm tillhör ), men norrlandsmått räknat är det jättebilligt. Nu kan väl sägas att Marieholm är en liten håla, men det är lätt att fara iväg och storhandla . När vi valde var vi skulle bosätta oss var ett av kraven att få dagisplats och att vi ville bo i ett nybyggt område för att vi trodde det var lättare att få ett socialt umgänge där i och med att vi inte kände någon i skåne. Vi har nu bott i skåne i snart ett år och blivit mycket positivt överraskade, det är jättetrevligt här nere.
Är ni intresserad av att veta något så hör gärna av er.
mvh
margareta sjödin
 
Hej!

Lilla Harrie är en ganska stor by (större än Stora Harrie, konstigt nog). Byn är belägen i Kävlingeåns dalgång (tro inte på det där gamla tramset om att Skåne skulle vara platt som en pannkaka), vilket för med sig sina saker.


Till att börja med så ligger SCANs kadaverförbränningsanläggning i Krutmöllan, inte långt från Lilla Harrie. Nu känns doften därifrån mest när man befinner sig i själva Krutmöllan, med vid vissa vindtillfällen kan doften vara nog så påfrestande.


En annan industri i närheten är sockerbruket i Örtofta som numera är Sveriges enda sockerbruk. När betkampanjen går igång (pågår hela hösten, dvs upptagning av sockerbetor och transport till sockerbruket för vidareförädling) så doftar det melass, vilket känns ibland även inne i norra Lund. Doften är hursomhelst inte så motbjudande som kadaverförbränningens, men gillar man inte påträngande dofter så kan det vara nog så påfrestande. Lilla Harrie ligger vid länsväg 104 som går till sockerbruket, och under betkampanjen så körs det massor med traktorer och andra långsamma transporter till sockerbruket varje dag.


Kort sagt så ligger Lilla Harrie mitt i industrismeten, men å andra sidan finns det vackra gångstråk längs med Kävlingeån (som även är badbar på sina ställen, framförallt vid Väggarp) så även naturälskaren kan få sitt. Väggarp med omgivningar är ganska naturskönt med Örtofta slott och slottsparken som tongivande inslag och det finns gång/cykelbana till Kävlinge och Gårdstånga. Lilla Harrie ligger i en dalgång som sagt så om man befinner sig i norra Lund eller bortåt Eslöv ca en mil därifrån och har kikare med sig kan man vid klara dagar med stor säkerhet kunna peka ut ert hus ;)


Vägar till Lund: Det finns flera olika alternativ. Den spänstige går/cyklar/springer till pågatågsstationen i Örtofta ca 3 kilometer från byn och tar tåget därifrån in till Lunds C, eller till Eslöv/Höör om så önskas.
Bilisten kan välja på att åka länsväg 104 mot Sjöbo till Örtofta och sedan åka igenom byn in till Lund. Då kommer man förbi Stångby och in i Norra Fäladen. Detta är den kortaste vägen, men innebär att man måste köra ganska länge på långsamma vägar i stan om man ska till centrum. Dock den bästa vägen till lasarettet.
Andra vägar är att åka mot Kävlinge och svänga av på länsväg 108 till Lund. Då kommer man rakt in i västra Lund, vilket är perfekt om man skall till köpcentret Nova Lund. Ett ytterligare alternativ är att åka länsväg 104 mot Sjöbo och sedan i Gårdstångarondellen åka på motorvägen E22 mot Lund och Malmö. Den sista vägen är att föredra om man ska in till centrum. Ett ytterligare alternativ är att köra väg 104 mot Kävlinge, svänga av mot Stångby k:a i Krutmöllan, därifrån köra till Stångby eller in mot Lund. Detta är den bästa vägen om man skall köra in till Stångby, annars blir det en lång omväg.


Själva byn finns det inte så mycket att säga om. Närmaste affär är, bortsett från kiosken i Örtofta, i Kävlinge 4-5 kilometer från byn. Eslöv kan nog ochså vara ett alternativ, det är närmre till Eslöv än till Lund.
 
billy_baver skrev:
Borde vara en smal sak att pendla mellan Lilla Harrie och Lund.  Mitt intryck är att ni har hittat en trevlig skånsk pärla.  Men varför inte kolla in begagnade hus till salu i samma by!

Jag hittar på hemnet inte mindre än tre villor med uppväxt trädgård inne i Lilla Harrie.  Alla till salu för knappt en miljon!  Kika på dem också innan ni bestämmer er för Möllegården tomt.
Lilla Harrie har legat lite i skymundan - Det som talat emot är de låånga avstånden (med skånska mått mätt), avsaknaden av pågatågsstation och affär/skola och industrierna i grannbyarna Krutmöllan och Örtofta som sprider ut sina odörer. Dofterna/stanken har dock minskat på senare år även om de fortfarande kan kännas vissa tillfällen.

Priserna har ju dock stigit här år för år precis som annorstädes, jag kan svårerligen se att fastighetspriserna skulle sjunka de närmaste åren. Förutom presumtiva svenska köpare finns det även danskar som slåss om bostadsmarknaden i den här delen av landet, numera...

En annan sak förresten, bli inte förvånade om det sticker upp benbitar i marken om ni påtar i trädgårdarna och jorden. Det var ungefär i Lilla Harrie som svenskarna hade sitt härläger inför slaget vid Lund 1676, så ibland kan man hitta de mest makabra fynd.
 
Låter som "molk" i glädjebägaren ...
;)
 
billy_baver skrev:
Låter som "molk" i glädjebägaren ...
;)
Ja verkligen, men en detaljerad berättelse ;D om hur livet på vischan kan vara. Vi som är uppväxta i dessa områden, har vår syn på områdena. Men visst är miljön kring Harrie vacker och skiftande, om man jämför med nya villaområden ute på slätten. Cyklar själv ofta på den gamla Sjöbobanan längs Kävlingeån.
Kanske anna-h skulle kontakta oraklet i tråden intill som söker medköpare till tomt i Bjärred, där alla läkarna i Lund bor, också jag ;D
 
kan ju säga att dofterna ifrån Örtofta sockerbruk doftar även i eslöv under vissa perioder, dock är det inga större problem...I eslöv brukar det dock oftast lukta snabbmat i form av pommes osv då Felix/Procorodia Food tillverkar dessa i stan.

Jag kan ju säga att det är heller inte doft man vill bo i inte om man är hungrig :-=)
 
Hej!
Jag har flyttat från Lund för ett gäng år sedan, men jag har hört att många flyttar till Håstad, där finns skola och att det finns mycket barn i Håstad just nu!
mvh fialotta
 
Hej du!

Jag hyr ett hus precis på andra sidan ån från Lilla Harrie sett och trivs kanonbra. Eftersom vi trivs så bra och bara hyr huset för 1-2 år, så är vi tvungna att hitta något annat. Vi tänkte också köpa tomt på Möllegården (nr 13 var vi mest sugna på, eftersom alla de finaste tomterna i söder redan var bortkapade), men det ramlade en annan tomt i huvudet på oss (naturtomt på 2500 kvm några km uppströms längs med Kävlinge ån), men jag skulle inte tveka att köpa något på Möllegården.
Här är fint, folket i byn är trevliga, det går alldeles utmärkt att pendla till Lund/Malmö (det gör vi - jag är på mitt jobb i Lund på ca 15 min, och min man i Malmö på 20-25 min). Om man vill klarar man sej också utan bil - det tar ca 30 min att cykla in till Lund, och man kan åka tåg från Örtofta (2,5 km bort) eller buss till kävlinge och sedan tåg från Kävlinge till Lund. Kommunalskatten är låg i Kävlinge och det är ett av plussen för Lilla Harrie.
Närmsta affär är rätt långt bort (finns en grönsakshandlare, en kiosk och en pizzeria i Örtofta, men för en riktig livsmedelbutik får du åka till Lund eller Kävlinge).

Att det skulle ligga "mitt i industrismeten" är en ohygglig överdrift. Slakterieländet i Krutmöllan ska lägga ner och vi har iallafall ännu inte märkt av dem. Örtofta sockerbruk kan lukta om vinden ligger på från öster (händer nästan aldrig, det naturliga är västliga vindar) och det är ju inte heller så vackert - men det är ju inget man direkt ser ifrån Möllegården. Däremot ser man Kvarnen i Lilla Harrie. Vi ville ju t o m köpa en av tomterna som låg på den sidan. Nej, den är inte vacker, men jag skulle inte heller säga att det känns som om man bor på ett industriområde bara för att den ligger där.

Nej, om jag ska ge ett råd: om du inte absolut vill bo inne i en stad - köp då tomten i Lilla Harrie. Tomten är prisvärd och hela området kommer att stiga i pris (danskfebern...) Här är jättefint och det går kanon att åka in till Lund och jobba.

Lycka till!
 
Mella skrev:
Hej du!
men det ramlade en annan tomt i huvudet på oss (naturtomt på 2500 kvm några km uppströms längs med Kävlinge ån),
Om du får nys om någon mer stor naturtomt får du gärna höra av dig. Ju större desto bättre... Även vi funderar på att flytta ner till Malmö-Lundstrakten. Detta för att få närmare till bron och arbetet i Danmark.

Jag har under den senaste tiden sökt efter tomter i Malmö-Lund-trakten men förfasats över de höga tomtpriserna (1,5 milj). För att inte tala om priserna på beg. hus! 3 miljoner för en vanlig 70-talsvilla!

Även jag är totalt okunnig om dessa trakter. För några år sedan körde jag dock till Bara (i jobbet), som ligger söder om Lund. Körde förstås fel och hamnade på en smal bilväg som slingrade sig fram över de böljande markerna. Det var så fantastiskt vackert så jag fick lov att stanna bilen för att riktigt kunna insupa skönheten! Det var SÅ vackert!

På kartan har jag sett att det finns skog - och en sjö - i Genarp (söder om Lund). Jag vet inte hur området i övrigt ser ut eller om det finns tomter att köpa där. Vad jag märkt är att det finns stora lantegendomar att köpa i trakterna... Vi kanske skulle ta och köpa upp ett stort landområde och stycka av? Det verkar ju finnas många här på forumet som vill ha tomt i Skåne.

Angående "danskfebern" så tror JAG att den kommer att avta med åren. De höga priserna i Danmark har stagnerat och t.o.m börjat falla. Lägre bostadspriser kan göra att danskarna flyttar hem igen... hur det än är så ÄLSKAR ju danskarna sitt land.
Men inflyttningen från övriga Sverige fortsätter säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.