Hemmakatten skrev:
Personligen tycker jag det är synd att sätta dit L-et i köket som du gjortpå din senaste ritning, dvs. den bänk som går parallellt med fönsterväggen. Det förtar mycket av det öppna intrycket.

Kaminen skulle jag sätta framför fönstret. Då slår man flera flugor i en smäll, dvs. man ser kaminen från både kök o vardagsrum och man ser både utsikten och elden samtidigt.
OK, L-kök kanske inte bästa lösningen, kan hålla med, blir lite korridor då.

Att flytta kaminen framför fönster var ju en intressant idé!
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte om det här är bra, men jag har sett ett kök en gång som var i 90° vinkel men åt fel håll, som det känns...

Men det behöver fakiskt inte bli så tokigt, bara man planerar de olika funktionerna bra (man ska alltså inte behöva springa runt hörnet när man arbetar, en extra ho vid spisen kan t.ex. vara nödvändigt).
Sen får du sätta bardisken på något lämpligt ställe (om du tänkt ha en) jag har försökt rita en böjd variant med tanken att gästerna vill både se utsikten och dig i arbete vid spisen ;)

Tja, jag vet inte... ta det för vad det är, lite brainstorming.
Intressant förslag! Svårt att tänka sig hur det är med arbetsbänk runt hörnet liksom.

Ett annat problem är ju vart tusan man skall ha kyl/frys :)
 
lila skrev:
Det är lite svårt att se hur det ser ut, men jag skulle nog fortsätta med köksbänken på pannrumsväggen (efter spisen) för att få mer förvaring. På bilden är det svårt att avgöra hur stor den "passagen" är...Väggen till höger om murstocken går den att ta bort? då får ni ju en liten ö mot vardagsrummet... när du menar L-kök åt vilket håll menar du? det är ju synd att "stänga" av köket...kan ni flytta på vatten och fläktar m.m?
Helst inte flytta på vatten. Väggen OCH murstocken går tydligen att ta bort så dt ger ju helt andra förutsättningar!

Med L kök menade jag ner mot murstockshållet men jag har förstått att det kanske inte är den bästa lösningen
 
jonas skrev:
Vilka möjligheter!! Du verkar ju ha plats för det mesta Vad är det för gång till höger? Kan du ta bort väggen utmed skorstensstock så att du får en slaga bar . Arbetsytor mot vardagsrum med en utstickande bänkskiva där vännerna kan sitta och ta en drink medan de väntar på maten du lovat dom...
Yes det går att ta bort hela musrstocken och väggen. Gången till höger förbinder alla rummen, ganska bred, går att få plats med matbord där
 
Det är inga problem med att ha bänken runt hörnet. Har själv sett det i Kvänums kökskatalog och de har även gett ut en bok med kök som man kan se detta i. Nu när ni kan ta bort hela väggen mot vardagsrummet så kanske man skulle kunna ställa kyl och frys till vänster om vattnet, alltså bygga en vägg mot den hallen, och sedan fortsätta med underskåp/en köksö mot vardagsrummet...
 
Hemmakatten
cameljointen skrev:
Yes det är samma hus! Vad kan en arkitekt tänkas ta för att komma med förslag?
Vet faktiskt inte. (Men vad jag förstår så vill ni ha en helt annan stil än vad nuvarande ägarna har.) Det beror ju på hur mycket ni anlitar (inrednings)arkitekten till. Det kan tex 'bara' vara planlösningen (det viktigaste), kökslösning, förslag på färgsättning eller ända ner till förslag möbler, gardiner o annat. Kanske10-20'. Lite pengar med tanke på vad ni skall lägga ner ändå.

Jag menar att ert hus har en ovanlig planslösning med härlig fönstervägg. Det är inte ofta man ser ett så stort rum med de sammanhängande fönsterpartierna. Det borde man kunna göra något alldeles extra med. En (inrednings) arkitekt har en lång utbildning med skolat öga för detaljer, färger och lösningar. Ett helhetsgrepp på hela 'rummet' fran gavel till gavel gör jättemycket. En arkitekt skall/kommer att överraska, se nya kvalitéer, möjligheter för kök,samvaro, ljusinsläpp mm. Ni kanske tom kommer att ta bort vinden och ta fram taket?. ;) Trappan, går den upp till vinden, eller nån annanstans? Beroende på så kanske man antingen vill framhäva trappan eller förminska intrycket av den.

Låt också en arkitekt arbeta ganska förbehållslöst (efter att ni berättatvilka funktioner ni är ute efter).Det är då man brukar få de bästa, men kanske oväntade lösningarna. :)

(Själva har vi, tack vare arkitekterna;), inte längre ett kök att stänga dörren till (vilket var krav jag hade från början), utan en öppen lösning, som nu när vi flyttat in visar sig vara helt perfekt! :)
 
lila skrev:
Det är inga problem med att ha bänken runt hörnet. Har själv sett det i Kvänums kökskatalog och de har även gett ut en bok med kök som man kan se detta i. Nu när ni kan ta bort hela väggen mot vardagsrummet så kanske man skulle kunna ställa kyl och frys till vänster om vattnet, alltså bygga en vägg mot den hallen, och sedan fortsätta med underskåp/en köksö mot vardagsrummet...
OK, vore kul att se en bild om du har en liggandes!
 
Hemmakatten skrev:
Vet faktiskt inte. (Men vad jag förstår så vill ni ha en helt annan stil än vad nuvarande ägarna har.) Det beror ju på hur mycket ni anlitar (inrednings)arkitekten till. Det kan tex 'bara' vara planlösningen (det viktigaste), kökslösning, förslag på färgsättning eller ända ner till förslag möbler, gardiner o annat. Kanske10-20'. Lite pengar med tanke på vad ni skall lägga ner ändå.

Jag menar att ert hus har en ovanlig planslösning med härlig fönstervägg. Det är inte ofta man ser ett så stort rum med de sammanhängande fönsterpartierna. Det borde man kunna göra något alldeles extra med. En (inrednings) arkitekt har en lång utbildning med skolat öga för detaljer, färger och lösningar. Ett helhetsgrepp på hela 'rummet' fran gavel till gavel gör jättemycket. En arkitekt skall/kommer att överraska, se nya kvalitéer, möjligheter för kök,samvaro, ljusinsläpp mm. Ni kanske tom kommer att ta bort vinden och ta fram taket?. ;) Trappan, går den upp till vinden, eller nån annanstans? Beroende på så kanske man antingen vill framhäva trappan eller förminska intrycket av den.

Låt också en arkitekt arbeta ganska förbehållslöst (efter att ni berättatvilka funktioner ni är ute efter).Det är då man brukar få de bästa, men kanske oväntade lösningarna. :)

(Själva har vi, tack vare arkitekterna;), inte längre ett kök att stänga dörren till (vilket var krav jag hade från början), utan en öppen lösning, som nu när vi flyttat in visar sig vara helt perfekt! :)

Det där med arkitekt låter mycket klokt, kommer köra på det!
 
Så här tänkte jag mig ett eventuellt L-kök
 
  • 6212004922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Lila, var det möjligen det här köket du tänkte på från Kvänum?

Jag kollade på webben. :)

Själv såg jag ett kök i en inredningstidning, där köket förutom att gå vinklat runt vägghörnet på detta ovanliga vis dessutom gjorde en knix ut och sen in igen runt murstocken som gick ut en bit mitt på långväggen.
Det såg helt OK ut, faktiskt lite spännande.

Men jag kan lova att om jag själv hade haft det huset, och stått där med tomma ytor så hade jag aldrig kommit på att jag skulle kunna göra på det viset.
Så det är väl egentligen därför jag kastade in förslaget, ibland kan man behöva få sig en "ögonöppnare" :D
 
  • Kvanum-kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden Mikael, det ser ju riktigt spännande ut! Hm..ja ideér finns det gott om tydligen :) Svårt att välja....
 
Efter att ha granskat byggritningar så är denna bild förutsättningen. In med ett kök är uppdraget :) Tar tacksamt emot idéer!
 
  • planlosning tom.scale.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick en idé från KVIK MONO. Tror detta blir en mkt trevlig lösning. Man gör en teknikvägg med kyl, frys inbggnadsugnar. Sedan en riktigt fet köksö 2,6x1,4 meter med spishäll och vatten.

Kommentarer?
 
  • KÖK 1 IDE.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.