Hej! Jag försöker byta silikonfog i vårt duschrum och upptäcker då att det på ett ställe är en springa mellan kakel och klinker efter att jag tagit bort den gamla fogen. Är det bara att lägga på ny silikonfog där som det var innan eller behöver jag göra något åt det för att förhindra fuktskador?
 
  • Springa mellan kakel och klinker där gammal silikonfog tagits bort i ett duschrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu för tiden har man inte silikon i den vinkeln utan vanlig hårdfog, men vilket som är det inget som blir fuktskadat utan det.
 
Hej Stefan! Tack för svar, uppskattar verkligen! Så du menar att själva springan inte är en risk för fuktskada men att jag däremot borde välja hårdfog före silikonfog just mellan kakel och klinker? Är silikonfog då främst för väggar?
/nollkoll
 
Just! Och går det ändå att använda silikonfog eller kommer jag brännas på bål?
 
BirgitS
Risken med silikonfog är att man trycker in den så mycket att den stoppar vattnet som rinner bakom kaklet så att det inte kan komma ut under klinkern för att rinna bort till golvbrunnen.
 
T
N Novisbris skrev:
Hej Stefan! Tack för svar, uppskattar verkligen! Så du menar att själva springan inte är en risk för fuktskada men att jag däremot borde välja hårdfog före silikonfog just mellan kakel och klinker? Är silikonfog då främst för väggar?
/nollkoll
Du är medveten om att du har ett tätskikt bakom plattorna? Alltså ett membran eller folie som är till för att skydda bakomliggande konstruktion mot fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.