Hej,

Behöver justera dimensionen på 15 stycken IKEA Markyta plattor/skivor av hårdplast. Jag ska skära bort 100mm från längden av respektive platta. Hur gör jag detta smidigt?

Materialet är hårdplast som är 3mm tjockt.
 
fogsvans?
 
L lassebrun skrev:
fogsvans?
Blir det rakt och fint med en fogsvans? Kan man inte hyra någon verktyg? Viktigt att det blir raka och fina linjer då plattorna ska installeras i köket.
 
kommer inte snittet ligga under en list?
Annars är en sänksåg med skena ett bra alternativ.
 
A
Du har ingen klyvsåg?
 
L lassebrun skrev:
kommer inte snittet ligga under en list?
Annars är en sänksåg med skena ett bra alternativ.
Fogmassa för att få det att likna kakel. Lägger till sänksåg som alternativ.
 
Har själv satt Markyta som stänkskydd i köket och med en vanlig mattkniv går det utmärkt att anpassa skivorna. Skär ett spår, skär några gånger så spåret får lite djup, och knäck sen skivorna, ungefär som när du skär gipsskivor.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Du har ingen klyvsåg?
Jag har inga riktiga verktyg så tänker mig att jag hyr verktyget som är lämpligast för jobbet.
 
Keiller Keiller skrev:
Har själv satt Markyta som stänkskydd i köket och med en vanlig mattkniv går det utmärkt att anpassa skivorna. Skär ett spår, skär några gånger så spåret får lite djup, och knäck sen skivorna, ungefär som när du skär gipsskivor.
Satte du lister sen för att dölja där du skärde med mattkniven eller blev det fina snitt?
 
H HEA260 skrev:
Satte du lister sen för att dölja där du skärde med mattkniven eller blev det fina snitt?
Nej, inga lister. Behövdes inte. Ville inte ha några heller. Blev bra snitt. Eventuellt att man kan fila till kanterna om det behövs.
Kök med rostfri diskbänk och kran utan lister, snyggt snitt vid väggplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HEA260 skrev:
Jag har inga riktiga verktyg så tänker mig att jag hyr verktyget som är lämpligast för jobbet.
Hyra en kniv låter onödigt, bättre du köper en av bra modell.
 
Närbild av ett yttre hörn med en skuren och korrekt monterad skiva intill ett lås på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en skuren och knäckt skiva som avslutar ett ytterhörn. Snittet duger åt mig åtminstone. Offra en platta och provskär några gånger så du får in snitsen.
 
Keiller Keiller skrev:
Nej, inga lister. Behövdes inte. Ville inte ha några heller. Blev bra snitt. Eventuellt att man kan fila till kanterna om det behövs.
[bild]
Det ser riktigt bra ut, men antar att du endast behövde kapa en eller två skivor i ditt fall?
Jag ska ställa skivorna uppåt, därmed blir det en hel del att skära. Därför hade jag hoppats hitta någon typ av lämplig elektrisk verktyg för jobbet. Vad tror du om alternativen som nämnts i tråden?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hyra en kniv låter onödigt, bättre du köper en av bra modell.
Haha nej självklart hyr jag inte en kniv, men blir det någon större verktyg så hyr jag.
 
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Närbild på en skuren och knäckt skiva som avslutar ett ytterhörn. Snittet duger åt mig åtminstone. Offra en platta och provskär några gånger så du får in snitsen.
Det ser riktigt bra ut, hade kunnat leva med detta. Jag har gjort som du föreslog med mattkniv tidigare kom jag på. Men med endast en omgång med kniven kom jag inte igenom och det blev mer snett än ditt, så jag började söka efter verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.