Hej !

Flyttar in i nytt hus med fiberanslutning från det lokala elbolaget. De ger oss en 10MB Internetanslutning.

De kommer under slutet av 2007 även leverera IP telefon lösning genom denna, men tills dess behöver vi en annan lösning.

Känns helt fel att dra in koppar tråd från Telia.

Kan jag skaffa IP telefon lösning från annan leverantör under tiden? Det borde ju räcka med en Internet anslutning (NEJ jag vill INTE använda Skype)

Någon som har förslag?

Fredrik
 
Glöm inte de säkerhetsproblem som IP-telefonin fortfarande dras med, som dött vid strömavbrott, problem med larm, SOS112 kan inte hantera larm lika snabbt..
 
S
Mobiltelefon då?
 
sawsaw skrev:
Mobiltelefon då?
Bättre, men erbjuder inte heller samma säkerhetstänk som det fasta telefonnätet. I ett krisläge klarar sig basstationerna inte länge om de samtidigt belastas hårt. Välkommen till Småland när stormarna (Gudrun, Per..) drar fram.. :)
 
Jag använder mig själv av abonnemangen Digisip kontant mini och Rix|Port80 49-kronan. Båda rekommenderas. Som alternativ i händelse av tillfälligt strömavbrott eller annan störning använder jag mobiltelefoni.

(Nu är det förvisso inte det tråden ska handla om, men jag tycker riskerna med IP-telefoni är något helt otroligt överdrivna. Om man jämför riskerna med IP-telefoni med de som man utsätter sig för i trafiken, utan någon som helst eftertanke, så måste de som är relaterade till IP-telefoni te sig försumbara. I Sverige år 2004 omkom eller skadades allvarligt i genomsnitt 9,6 personer per dag i trafikolyckor. (Källa: Statistisk årsbok för Sverige 2006 från SCB))
 
Nu håller vi den här tråden till den telefon den ska handla om!

Skälet till att man varnar för ip-telefoni är att den inte når samma tillgänglighet som vanlig telefoni. Bland annat har många typer av uppringningsutrustning problem att lyckas ringa.
Sen fungerar inte ip-telefoni vid trömavbrott vilket en vanlig kabeltelefon gör.

Sen får man fundera på om man inte tycker att ip-tele plus mobil plus ev grannar ger mer än tillräckligt god säkerhet ändå
 
Skaffa en UPS till ditt bredbandsmodem så är problemet med strömavbrott löst.
Vad många glömmer i sammanhanget är att idag är en DECT-telefon den mest vanliga telefonen i hemmet. Vid strömavbrott slutar basstationen att fungera (den går ju på ström) och du har en död telefon trots att du har 'vanlig' telefoni.
 
Den allvarliga invändningen är mot vagabonderande abonnemang, från vilka abonnenten kan ringa oavsett var han befinner sig.

Detta gör att t ex SOS alarm inte kan se från vilken adress samtalet rings (eller ännu värre, ser fel adress).
 
gravedigger skrev:
Den allvarliga invändningen är mot vagabonderande abonnemang, från vilka abonnenten kan ringa oavsett var han befinner sig.

Detta gör att t ex SOS alarm inte kan se från vilken adress samtalet rings (eller ännu värre, ser fel adress).
Nu verkar det som leverantörerna har lite olika lösningar på detta. T ex hos Cellip så kan man logga in på sin sida och ändra adressen. Tele2 däremot har valt att bara visa din faktureringsadress, mindre bra kanske...

Frågan är ju hur ofta man orkar ta med sig telefondosan. Jag personligen skulle inte ta med mig den på t ex semester, vill någon ha tag i mig så får dom banne mig ringa på mobilen eller vänta tills jag är hemma igen :D
 
Det finns helt klart olika lösningar. En del bra, andra mindre bra. Det finns väl egentligen inget som säger att du behöver plocka med dig en dosa? Det duger väl gott med en softphone egentligen, prata via mjukvara i datorn eller annan terminal med sip-klient som är ansluten till internet. Tror att vi kommer att få se en egen nummerserie i framtiden för detta ändamål. Jag hoppas i alla fall på det.
 
Tror inte det kommer nya nummerserier för detta då man snarare går mot att skrota hela riktnummer planen som i vissa länder och då kunna flytta med sig sitt 08 nummer till Skåne och tvärtom.
Ang tillgänglighet IP telefoni så beror nog det mycke på vilken leverantör man har av internet och telefoni (behöver ju inte vara samma). Vissa ISPer har dålig eller ingen strömbackup andra har full strömbackup men dålig koll på IP utdelning så telefonen dör av sådana anledningar. Självklart kommer detta gå mot att även IP telefonin blir stabilare med åren men själv väljer jag Fast telefon från gamla Televerket då jag aldrig haft några problem med den och litar på deras strömbackuper relativt centalt som jag bor.
 
Det finns redan en nummerserie för ip-telefoni och annan geografiskt obundna abonnemang: 075.

Man kan redan idag terminera nummer till andra orter än dit riktnumret ursprungligen hör. I alla fall företag. För privatpersoner vet jag inte hur det fungerar.
 
Telia drog in fiber i vårt hus, inte koppar. Oberoende hur vi väljer teleleverantör kommer vår telefon att vara elberoende. Vi valde Tele2:s IP-telefoni. Har fungerat bra. Innan dess hade vi bredbandsbolagets IP-telefoni, funkade också bra.

/fredrik
 
Vi använder Phonzo.

Vi använder deras Home-version som fungerar jättebra. Det är billigt också: 89 kr/månad i abbonnemang men då ingår alla samtal till fasta telefoner och 30 minuter per månad till mobiltelefon.
//Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.