Hej, jag bor i en bostadsrättsförening med parhus och kedjehus. Det finns även en samfällighetsförening som har ansvar för garage, utemiljö mm. Nu ska samfällighetsförening byta alla garageportar (vi har egna garage i länga) och kräver att vi ska lämna våra garage upplåsta v 25-27. Alltså, vi ska inte lämna nyckel till hantverkarna utan vi ska lämna garagen helt upplåsta så att vem som helst kan komma åt dem under 3 veckor. Har de rätt att begära detta? Känns inte så bra, mitt i semestertider dessutom.
 
Kolla vad som står i föreningens stadgar. Oftast brukar det finnas någon text att man är skyldig att ge tillträde för besiktningar och underhåll som föreningen svarar för. Men att kräva att det ska stå olåst under en lång tid verkar inte vettigt och det hade jag själv aldrig gått med på just med tanke på inbrottsrisker. Dröjer nog inte länge innan någon lägger märke till att det står olåst. Det måste väl gå att ordna så att nycklar lämnas ut. Blir säkert en massa pyssel med det, och ni får väl vara beredda på att samarbeta, men det måste vara den bästa och inte minst säkraste lösningen.
 
  • Gilla
Nicana.xx
  • Laddar…
Det låter som om garagen inte är en del av bostadsrätten och då kan samfällighetsföreningen göra såhär.
Bilen är väl ändå låst?
 
C cotillion skrev:
Bilen är väl ändå låst?
Det förekommer att annat än bilar förvaras i garage. ;)

Jag tycker förfarandet låter fullkomligt orimligt och skulle absolut inte acceptera det utan vidare. Exakt vad de får/kan göra är nog lite svårt att veta utan mera detaljer.
 
Bilen står ändå inte i garaget… det är ju allt annat jag är rädd om. Gräsklippare, verktyg mm…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det förekommer att annat än bilar förvaras i garage. ;)

Jag tycker förfarandet låter fullkomligt orimligt och skulle absolut inte acceptera det utan vidare. Exakt vad de får/kan göra är nog lite svårt att veta utan mera detaljer.
Jo, det är väl det vanliga skälet att man inte vill släppa in föreningen för underhåll. De kan se all skit som inte ska finnas i ett garage som ändå förvaras där.

Det här borde gå att lösa med kommunikation med styrelsen.
 
C cotillion skrev:
De kan se all skit som inte ska finnas i ett garage som ändå förvaras där.
Det är väl upp till den som disponerar garaget att avgöra vad som ska förvaras där. Det är väl högst normalt att exempelvis förvara verktyg, däck, gräsklippare cyklar och en massa andra saker i ett garage. Förstår faktiskt inte vad du menar med "som inte ska finnas i ett garage".
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl upp till den som disponerar garaget att avgöra vad som ska förvaras där. Det är väl högst normalt att exempelvis förvara verktyg, däck, gräsklippare cyklar och en massa andra saker i ett garage. Förstår faktiskt inte vad du menar med "som inte ska finnas i ett garage".
När det gäller garage i samfälligheter/BRF så är det väldigt vanligt att endast fordon och fordonstillbehör får förvaras i garaget. Det är helt olika krav på brandskydd och försäkringar för förråd och garage.
MSB och räddningstjänsten brukar vara mycket tydliga.

T.ex: https://www.hsb.se/norr/brf/nyckeln/nyheter/brandsakerhet/
 
Tre veckor utan garage låter väldigt lindrigt för att få nya portar. Har du grejer i garaget så ta hem dom till huset och förvara där under tiden om du är orolig. Styrelsen är satta att förvalta samfälligheten så det låter helt rimligt att de behöver åtkomst till garage för detta underhåll.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Att byta en garageport tar inte flera veckor!

Vi bytte garageportar i våras och det gick väldigt smidigt! Vi som har garage blev uppringda av den i styrelsen som är garageansvarig (och som hade kommunikationen med företaget som gjorde bytet) och blev förvarnade någon vecka innan med exakt dag för bytet av just min garageport.

Kravet hos oss var att garaget skulle vara upplåst klockan sju på morronen för bytet, sedan fick vi nya nyckeln av garageansvarig på eftermiddagen. Enkelt och smidigt! De tog en halv länga varje dag, så 5-6 portar byttes per dag och samtliga portar i föreningen var bytta på en vecka.

Att ha garaget upplåst i flera veckor hade jag aldrig accepterat! Det låter som lättja från ansvarigt håll, att slippa planera noga och slippa kontakta garageinnehavare en och en. Om de hävdar att de måste "mäta och beställa" så är väl ändå alla portar likadana? Även i våra 50-talshus är portarna likadana, är sedan öppningarna i garagen en smula olika stora hänger det på montörerna som hantverkare att lösa problemet där och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.