Hej jag bor i en lägenhet och behöver byta ut våtrumsmatta i mitt badrum då den har lossnat runt golvbrunnen och antagligen golvbrunnen då den är gammal. Jag har kontakt flera firmor men inte beställt något jobb ännu. Några av företagen hävdar att dom måste göra om väggarna också vid ett byte av våtrumsmattan. Jag är skeptisk. Stämmer det verkligen? Väggarna har våtrumstapet utom längst bak vid duschen där det är kaklat.
 
Hur gammalt är badrumet?

Oftast behöver man byta även väggarnas tätskikt, eventuellt kan det gå att svetsa ihop gamla och nya golvmattan, men då måste skarven hamna på väggen (iaf vid duschen/badkaret).

Finns det papper på aktuella golvmattan, vad det är för typ mm, godkänner tillverkaren att golvmattan svetsas ihop med ny matta?

https://www.gvk.se/branschregler/fr...r-det-godkant-att-reparera-tatskikt-i-vatrum/

https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/skarvplacering-och-utforande-plastmatta/
 
Känns dumsnålt att inte fixa ett godkänt badrum är du ändå ska riva upp golvet, självklart blir det mycket dyrare med det är uppenbarligen dags att göra om badrummet. Och att då inte få ett badrum som företaget lämnar garanti på eller som försäkringsbolaget kommer godkänna känns synd när det ändå ska rivas upp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H Hanna Andersson skrev:
jag bor i en lägenhet och behöver byta ut våtrumsmatta i mitt badrum då den har lossnat runt golvbrunnen
Kan vara ett tecken på en vattenskada. Har du eller något företag kollat upp det?
I så fall behöver föreningen bli inblandad och det är möjligt att betongen under behöver stå luftigt och torka ut innan man lägger dit en ny våtrumsmatta.

Välkommen till forumet också!
 
Hej tack för alla svar. Hej jag upptäckte att mattan satt lös när jag bytte duschkabin. Jag hade kontakt med en golvläggare som först skulle fixa mattan men han slutade helt plötsligt svara på mejl innan jobbet startade. Jag har ingen aning om hur gammal mattan är badrummet är från 80-talet men jag tror att väggarna/kaklandet eventuellt är nyare. Skulle vara tacksam om någon kan förklara för en lekman som mig varför man måste byta tätskikt om man gör om golvet?
 
Är golvmattan så gammal så är det typ ingen som vill svetsa mattan.

När golvbrunnen är äldre än 1990 så måste den bytas.

Med andra ord så får du räkna med totalrenovering av badrummet.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.