Har en Mosquitomagnet Patriot myggfångare. Har funkat bra och effektivt i två år men nu startar den inte. Gas finns, fläkten går, men den blinkar bara långsamt rött.

Har aldrig använt rengöringspatron så det är kanske dags nu. Googlar och blir bara mer och mer förvirrad. Patroner hittar jag att beställa, de ska vara lätta att använda står det. Men sen framskymtar att man behöver en adapter. Tror inte jag fick sådan med maskinen. Ser att adapter ingår i vissa förpackningar med patroner, men troligen inte i alla. Och när jag googlat varvet runt läser jag att om jag har serienummer högre än PT0017xxx så behövs varken adapter eller patroner. Och jag har PT0018xx, så då behöver jag väl inga rengöringspatroner. Men å andra sidan, maskinen har ju anslutning för rengöringspatron! Så vad ska man tro? Och startar gör den inte...

Finns det någon som kan kasta ljus över detta?
 
G GaviaA skrev:
Har en Mosquitomagnet Patriot myggfångare. Har funkat bra och effektivt i två år men nu startar den inte. Gas finns, fläkten går, men den blinkar bara långsamt rött.

Har aldrig använt rengöringspatron så det är kanske dags nu. Googlar och blir bara mer och mer förvirrad. Patroner hittar jag att beställa, de ska vara lätta att använda står det. Men sen framskymtar att man behöver en adapter. Tror inte jag fick sådan med maskinen. Ser att adapter ingår i vissa förpackningar med patroner, men troligen inte i alla. Och när jag googlat varvet runt läser jag att om jag har serienummer högre än PT0017xxx så behövs varken adapter eller patroner. Och jag har PT0018xx, så då behöver jag väl inga rengöringspatroner. Men å andra sidan, maskinen har ju anslutning för rengöringspatron! Så vad ska man tro? Och startar gör den inte...

Finns det någon som kan kasta ljus över detta?
Hej,
Jag står inför samma dilemma, har du lyckats bli klok på vad som gäller angående rengöringspatroner?
 
H
De nya patriot ska man inte använda rengörings patron på.

jag har 2 fångare hemma.
En gammal som rengöres med patron.
En ny köpt för 2 år sedan.
Denna ska inte ha patroner.
Men vet även att nya typen av patriot har problem med munstycket till gasen.

min nya fick jag lämna in och de bytte munstycket på garantin.
Amerikansk gas är så oren så de har ett annat munstycke.

så när vi kör ren gas i Sverige så lirar det dårligt.
Med nya munstycket så går den som bara den.
 
  • Gilla
Jonka84
  • Laddar…
J Jonka84 skrev:
Hej,
Jag står inför samma dilemma, har du lyckats bli klok på vad som gäller angående rengöringspatroner?
Det var förra året som jag hade massiva problem att få igång apparaten. Upptäckte då att jag hade 4 dar kvar på garantin. Reklamerade till Bauhaus. Fick den vägen kontakt med rätt person hos importören och fick förklarat för mig att det är fel på munstycket i vissa apparater. (Någon rengöringspatron ska inte behövas i min maskin) Fick ett nytt munstycke med posten. Och apparaten startade! Och gick hela förra säsongen utan problem.
Just idag har jag startat upp den inför säsong 2021. Och den startade direkt, utan problem.
Baserat på min erfarenhet gissar jag, att du inte behöver nån rengöringspatron - men du behöver ett nytt munstycke.
 
  • Gilla
Jonka84
  • Laddar…
G GaviaA skrev:
Det var förra året som jag hade massiva problem att få igång apparaten. Upptäckte då att jag hade 4 dar kvar på garantin. Reklamerade till Bauhaus. Fick den vägen kontakt med rätt person hos importören och fick förklarat för mig att det är fel på munstycket i vissa apparater. (Någon rengöringspatron ska inte behövas i min maskin) Fick ett nytt munstycke med posten. Och apparaten startade! Och gick hela förra säsongen utan problem.
Just idag har jag startat upp den inför säsong 2021. Och den startade direkt, utan problem.
Baserat på min erfarenhet gissar jag, att du inte behöver nån rengöringspatron - men du behöver ett nytt munstycke.
Intressant. Jag har samma problem och Bauhaus svarar inte på mail. Det blir väl till att ringa dem i vecka.
 
Läser mina gamla anteckningar från 2020: Rengöringspatron är till för att rengöra brännkammaren - inte för att rengöra munstycket. Nyare apparater är självrengörande och behöver inga rengöringspatroner. Istället har dessa apparater problem med munstycket. Byte till gamla typen av munstycke brukar fixa saken. Problemet var att ingen ville sälja mig ett sådant munstycke. Acreto var otillgängliga och hänvisade till serviceverkstäder. (Jag har 20 mil till närmaste.) Alla serviceställen ville att jag skulle lämna in apparaten. Gasolfyllarna i Örebro erbjöd sig fixa problemet över dagen, men ville inte skicka ett munstycke per post. När jag väl (via Bauhaus) fått tag på rätt person på Acreto fick jag honom att skicka ett munstycke per post. Själva bytet var enkelt om man är normalhändig med skruvmejsel och skiftnyckel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonka84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.