Kommer just fram till ett jobb när en kompis ringer, hans företag har kört på en garageport i en länga, porten står öppen och går inte att stänga (vikport), men vi ponerar nu att det är en privatperson.
Jag åker dit direkt med min fullutrustade skåpbil, har givetvis inte en ny port i bilen, man alla verktyg, maskiner och en del material så jag kan lyckas laga en port även om den är svårt skadad.
Denna port var inte så svårt skadad, dessutom 40 år gammal (ingen ny finish) så jag lyckas rikta till den så den funkar utmärkt, och det syns knappt att jag lagat den.
resan dit tar 35 min, det är 19 km (helt normalt i Stockholm) och 40 min tillbaka då det är avstängningar och kö vid ett vägarbete.
Totalt tar det 2 timmar och 20 minuter innan jag är tillbaka där jag egentligen skulle jobba.
När det jobbet är klart är klockan 3, så jag får hoppa över dagens 4e planerade jobb, ge sig iväg till andra sidan stan när rusningstrafiken börjar är ingen ide, de har stängt innan jag kommer dit.

Nu är det fritt att diskutera vad detta jobb är värt, vad tycker du som privatperson att räkningen borde landa på om det var ditt garage, du skulle åka iväg, och porten går omöjligt att få igen med dina kunskaper/verktyg, jobbet är lite akut alltså.
 
  • Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
Som privatperson inte ett öre, företaget som skadat porten ska stå för reparationen och även kommande återställande till ursprungsskick.

Om du menar att använda scenariot som grund för en kund som själv åsamkat skadan så tycker jag det är det rimligt, om inget annat överenskommit, att fakturera din ordinarie timtaxa * 3,5 + resa enl ordinarie taxa.
3,5 h för att det tog ca 2,5 h men att det också var 1 h kvar på dagen som i praktiken är obrukbar.
Edit, material ska ju självklart också faktureras.
 
  • Gilla
Juthstrand och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Som privatperson inte ett öre, företaget som skadat porten ska stå för reparationen och även kommande återställande till ursprungsskick.

Om du menar att använda scenariot som grund för en kund som själv åsamkat skadan så tycker jag det är det rimligt, om inget annat överenskommit, att fakturera din ordinarie timtaxa * 3,5 + resa enl ordinarie taxa.
3,5 h för att det tog ca 2,5 h men att det också var 1 h kvar på dagen som i praktiken är obrukbar.
Edit, material ska ju självklart också faktureras.
Tack för din åsikt, den är intressant då du tycker han får betala den timme jag förlorade pga hans akuta jobb.
Jo, garageägaren blir i detta fall skadelös, men vi ponerar att han själv kört på porten.
Materialet i detta fall var typ 25 spänn för lite skruv/popnit,,det ingår som förbrukningsmaterial.
 
Mikael_L
Du hade inte något lite pappersarbete, eller beställa grejer eller behov att städa bilen under den där timmen?

Men OK, jag håller med tttomten, om jag fick din förklaring, om varför det blir den tiden, och påpekande om att det i princip kan ses som jourutryckning, så skulle jag nog tycka det var helt OK. Att få hjälp på stört när det är akut är väldigt trevligt, man får inse att det ofta kostar extra.

Kanske skulle jag bli lite sur om den räkningen damp ner utan att jag hade en aning om beräkningsgrunden (vet kanske inte alls hur du varit tvungen att köra).
Så kommunikation är som vanligt viktigt. Sen finns det stolpskott som aldrig fattar något, men de är faktiskt rätt få. Utan ofta är det även de vettiga, men som aldrig fått någon info, som protesterar, för att de inte vet varför det blev som det blev.

Själv hade jag nog haft svårt att ta mer än för 2,5 timme, men den sista timmen skulle jag sett som arbetstidsförkortning eller något sånt, och känt mig ledig. Det är sånt man kan unna sig om man kör i egen regi.
Jag säger inte att det är rätt med 2,5 timme, utan det speglar bara min mesighet. :sweat:
 
  • Gilla
  • Arg
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Problemet är att många privatpersoner ser bara till jobbet som är beställt, och tänker att "ja men han var ju bara här i 20 minuter och skruva på en ny toalett". Många ser ju inte allt fram till och från jobbet som det "beställda" jobbet. Nu är långt ifrån alla så här, men de personer jag pratat med som tycker att ett 20 min jobb inte borde kosta mer än ett par hundringar resonerar så.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Absolut först 3,5 timmar. Du fick ju avboka jobb som skulle varit heldag.
Sen kan jag tycka att sticker man akut så ska man ha lite mer. Det är ju ett stressmoment.
Nu är jag inom hantverkeri och vet hur kunder kan vara.
Vi har varit tvungna att installera körpuckar i bilarna för enligt kund har dom ju aldrig varit där sååå länge.
Ofta glömmer ju kunden dom 20 minutrarna när han stoppar hantverkaren vid bilen och ställer frågor om framtida projekt m.m.
 
Jag tycker att man i ett sådant här fall kanske borde ha ett ”jour/akut påslag”. Istället för att debitera extra tid. Påslaget bör ju då täcka dels att planeringen störs, dels att man får avboka en annan kund som kanske blir irriterad. Svårt att bedöma hur stort påslag som är rimligt men jag skulle inte bli förvånad om jag fick betala 20-50% högre timpenning för ett akutuppdrag. Under ordinarie arbetstid, är det kväll eller helg blir det givetvis mer.
Men då gäller det ju också att definiera ”akut”. Åker hantverkaren direkt och släpper vad man gör just nu. Så är det ju solklart. Men är det akut om det pressas in i morgondagens schema, eller sent i eftermiddag om det blir tid över?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Första tanken efter att ha läst första inlägget är att kunden bara ska betala för den faktiska tiden jobbet tog (vilket inkluderar resa och andra aktiviteter knutna till det jobbet.) Men övriga svar får mig att ändra mig. Jag håller med om att om detta akutjobb pajat den ordinarie planeringen för dagen så bör kunden betala även för den extra timmen. Men var ska den gränsen gå? Om man har planerat för ett jobb som ska ta 8 timmar som man inte kan avbryta när man väl börjat, men innan man hunnit börja får ett akutjobb som tar 2 timmar och får ta det planerade jobbet dagen efter, ska kunden pröjsa för 6 extra timmar då? Njae...
Men i detta fallet, jo. Kunden får betala för en extra timme, som akutersättning om inte annat. MEN, idealet vore ju om kunden får reda på att det kan bli så redan när denne ringer och beställer jobbet. Det vore klart osnyggt att komma med det i efterhand.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Första tanken efter att ha läst första inlägget är att kunden bara ska betala för den faktiska tiden jobbet tog (vilket inkluderar resa och andra aktiviteter knutna till det jobbet.) Men övriga svar får mig att ändra mig. Jag håller med om att om detta akutjobb pajat den ordinarie planeringen för dagen så bör kunden betala även för den extra timmen. Men var ska den gränsen gå? Om man har planerat för ett jobb som ska ta 8 timmar som man inte kan avbryta när man väl börjat, men innan man hunnit börja får ett akutjobb som tar 2 timmar och får ta det planerade jobbet dagen efter, ska kunden pröjsa för 6 extra timmar då? Njae...
Men i detta fallet, jo. Kunden får betala för en extra timme, som akutersättning om inte annat. MEN, idealet vore ju om kunden får reda på att det kan bli så redan när denne ringer och beställer jobbet. Det vore klart osnyggt att komma med det i efterhand.
Bra fundering där med. Även akuta jobb måste ha en rimlighet, eller så måste man tydligt förklara innan.
Har jobbat med biltvättar, minimitaxa utanför ordinarie arbetstid var 5000:-
När nån ringde från macken och sa att tvätten inte funkade, ville vi alltid prata och få beställningen av butiksansvarig innan vi åkte.
Så inte ett stackars butiksbiträde fick skällning för fakturan.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Det rimligast är väl att informera kunden innan om förutsättningen för arbetet. Ska jag fixa det idag kostar det 3,5h, imorgon eller dagen efter 2,5h.

I detta fallet hade man som kund säkerligen accepterat 3,5h, men det handlar om att kommunicera förutsättningarna.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det rimligast är väl att informera kunden innan om förutsättningen för arbetet. Ska jag fixa det idag kostar det 3,5h, imorgon eller dagen efter 2,5h.

I detta fallet hade man som kund säkerligen accepterat 3,5h, men det handlar om att kommunicera förutsättningarna.
Hur ska man informera kunden om hur lång tid det kommer faktureras, innan han ens sett skadan på plats?
Hade förväntat mig en betydligt större summa än 3,5 timme debiterad tid.
 
  • Gilla
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
Om vi nu ponerar att det var ett akutjobb, dvs att garaget står vidöppet, vattnet sprutar åt alla håll, strömavbrott mitt i vintern, osv. Då ska man såklart ha betalt för det.
Personligen skulle jag inte ha något emot att betala motsvarande åtminstone dubbla timtiden. Kanske mer beroende på förutsättningarna. Däremot är det kanske inte rätt metod att bara slå på några fler timmar på fakturan, utan det ska nog snarare ska ligga en post för utryckning och ett påslag på timpriset. Tusen spänn i utryckning tycker jag inte alls är orimligt för ett akutjobb.

Jag själv är dålig på att fråga om pris. Men om jag ringer och ber någon släppa vad han har för händer och komma till mig istället, då förväntar jag mig att behöva betala för det.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
INFORMERA INNAN SÅ KAN DU TA PRECIS VAD DU VILL!

Jag kommer idag, nu på stört men det kostar 5000 kr. Helt ok!

Jag kommer idag, nu på stört men jag säger absolut ingenting om priset och sen fakturerar jag för uteblivet jobb på andra ställen, spilltid mm. Såklart inte ok!
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Säger som några andra, om du informerar innan kan du ta vad du vill - akutpåslag 5000 (som då täcker annan ev förlorad inkomst) , minimum 3h exempelvis.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Helt OK med extra påslag när det var akut, men sen får man ju resonera kring annat. Detta handlade alltså om din kompis, vad innebär det för dig? Han kanske kommer göra dig tjänster i framtiden? Själv har jag endel hantverkare i skogen runt mig och de har alltid tagit saker på vägen till och från andra jobb hos mig, så jag har aldrig betalat något annat än faktisk arbetstid, men vi är ju grannar då liksom. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.