Absolut JA till vuxenavdelning! Helst med badrum samt klädkammare. Det är standard nere i södra europa, inte alls lyxigt. Slipper man stå i kö till duschen...
Bättre på bottenvåningen så tonåringarna får eget utrymme sen, samt lättare för er när ni blir äldre och inte kan kuta i trappor.
Skulle nog sätta en dörr mellan torkrum och skafferi så det blir rakt in med matkassarna i skafferiet istället för att gå runt.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Vill inte vara kritisk, men höjda väggliv tror jag skulle göra huset mer sekelskifte och ni skulle få mer yta på övervåningen.

kanske svårt att realisera, men tror det skulle göra stor skillnad.

//Larsa
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Tvättstuga där man sover - undvik. Eller på övervåning, resonans från centrifugen kan låta genom hela huset...
Jag köper absolut att ljudet kan vara till nackdel att ha den på ovanvåningen, men jag ser samtidigt sååå många fördelar med att ha den just där. Flest kommer att duscha på ovanvåningen och dessutom ha sin klädförvaring där, slippa konka ner all tvätt i en trappa för att sedan konka upp det igen. Vi bor idag i ett älvsbyhus med bjälklag i trä, och visst med dom gamla maskinerna som satt när vi flyttade in så hade vi en del stomljud, men nu med nya fräscha maskiner hör vi dom knappt när vi stänger dörren.

Sen kommer vi att förbereda groventrén så att vi kan ha tvättstuga nere i framtiden, framför allt för att det ska vara förberett för när vi bli gamla och gaggiga! :):)

Är det någon annan som har sin tvättstuga uppe som ångrar det? :thinking:
 
I iAnna75 skrev:
Absolut JA till vuxenavdelning! Helst med badrum samt klädkammare. Det är standard nere i södra europa, inte alls lyxigt. Slipper man stå i kö till duschen...
Bättre på bottenvåningen så tonåringarna får eget utrymme sen, samt lättare för er när ni blir äldre och inte kan kuta i trappor.
Skulle nog sätta en dörr mellan torkrum och skafferi så det blir rakt in med matkassarna i skafferiet istället för att gå runt.
Tycker det var en bra idé med dörr mellan groventrén och skafferiet, det ska vi verkligen fundera på!
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Vill inte vara kritisk, men höjda väggliv tror jag skulle göra huset mer sekelskifte och ni skulle få mer yta på övervåningen.

kanske svårt att realisera, men tror det skulle göra stor skillnad.

//Larsa
Tar det absolut inte som kritik :) och jag kan inte annat än att hålla med dig angående högre väggliv. Tyvärr medger inte detaljplanen högre bygghöjd än så här, hur mycket än jag har försökt övertala kommunen att göra avsteg så vägrade de ge med sig :thumbdown: Tyvärr..
 
sjöström sjöström skrev:
Tar det absolut inte som kritik :) och jag kan inte annat än att hålla med dig angående högre väggliv. Tyvärr medger inte detaljplanen högre bygghöjd än så här, hur mycket än jag har försökt övertala kommunen att göra avsteg så vägrade de ge med sig :thumbdown: Tyvärr..
En liten avvikelse brukar man ju få ha?
 
Tanken med groventrén är att familjen ska använda det som huvudsakliga entrén. Börjar inse att det är en utopi om man tror att barn mellan 6-12 år ska sätta om sina skor i en skohylla..

Så planen är att inreda med så enkel och praktisk förvaring som möjligt där alla i familjen får sitt egna fack att sätta grejorna! Lite omklädningsrumsstuk helt enkelt!
 
  • Interiör av en ljus groventré med personliga förvaringsfack, bänk och tapet med blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magwami och 7 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
En liten avvikelse brukar man ju få ha?
Detaljplanen var helt nybakad (för att möjliggöra byggnation på vår tomt) det var tvärnit på att få igenom det som en mindre avvikelse, är nöjd att vi ändå fick igenom frontespisarna som de var lite skeptiska till att börja med.

Sen hade faktiskt de första förslagen som vi ritade, med flackare takvinkel och högre väggliv, en lägre totalhöjd än vad vi i slutändan hamnade på men det spelade tydligen ingen roll... Myndighetsutövning när den är som bäst :mad:
 
Vy från huvudentrén med extrabadrummet, tycker det känns helt okej (y)
 
  • Vy från en hall med vit panel och tapet mot ett extrabadrum och en matsal med bord och stolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Jag köper absolut att ljudet kan vara till nackdel att ha den på ovanvåningen, men jag ser samtidigt sååå många fördelar med att ha den just där. Flest kommer att duscha på ovanvåningen och dessutom ha sin klädförvaring där, slippa konka ner all tvätt i en trappa för att sedan konka upp det igen. Vi bor idag i ett älvsbyhus med bjälklag i trä, och visst med dom gamla maskinerna som satt när vi flyttade in så hade vi en del stomljud, men nu med nya fräscha maskiner hör vi dom knappt när vi stänger dörren.

Sen kommer vi att förbereda groventrén så att vi kan ha tvättstuga nere i framtiden, framför allt för att det ska vara förberett för när vi bli gamla och gaggiga! :):)

Är det någon annan som har sin tvättstuga uppe som ångrar det? :thinking:
Jag vänder på det, att INTE ha tvätten där man sover gör också att det badrummet är "rent".
Det är aldrig tvätthögar där, inget stök eller krångel för att tvätta och med att rummet är upptaget av nån som tar en långdusch.

Vuxengrejer, alltså tvätta, torka, laga mat osv på samma nivå och separerat från badrum gör att man tex kan kasta in en tvätt när potatisen kokar. Eller att man kan göra sådant sent, när barnen lagt sig osv.

Sedan tvätt upp/ned - det får ju barnen lära sig bära upp själva.... :p
Ni vuxna kommer ju på sikt ha ert rum nere ändå som jag förstod det?
 
L larka742 skrev:
Jag vänder på det, att INTE ha tvätten där man sover gör också att det badrummet är "rent".
Det är aldrig tvätthögar där, inget stök eller krångel för att tvätta och med att rummet är upptaget av nån som tar en långdusch.

Vuxengrejer, alltså tvätta, torka, laga mat osv på samma nivå och separerat från badrum gör att man tex kan kasta in en tvätt när potatisen kokar. Eller att man kan göra sådant sent, när barnen lagt sig osv.

Sedan tvätt upp/ned - det får ju barnen lära sig bära upp själva.... :p
Ni vuxna kommer ju på sikt ha ert rum nere ändå som jag förstod det?
Du har kloka argument!
Just i det läge vi är i livet just nu, med barn som både håller på med en hel del aktiviteter och även är i den ålder då man behöver både overaller, galonkläder och ett gäng med ombyten så har vi mer nytta av en ordentlig groventré än att ha tvättstugan nere. Men du förstärker helt klart vår tes att vi ska förbereda groventrén för att kunna bli tvättstuga i framtiden!(y)
 
  • Gilla
Olivares och 1 till
  • Laddar…
Tips är ju att ha en tvättmaskin även i groventren…. Använda som grovtvättmaskin
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
Det första jag funderade på när jag såg planritningen var om man skulle kunna få plats med ett extra badrum just där. Jag skulle inte tveka en sekund; dels är det smidigt att ge gästerna ett eget utrymme om det sovrummet är ett gästrum, dels är det smidigt att ha WC/dusch där om det är ens eget sovrum. Jag är obekväm i att springa runt i handduk när mina morgonpigga svärföräldrar sitter fullt påklädda och avslutar sin frukost, utan jag vill gärna framträda färdig och fullt påklädd.
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Du har kloka argument!
Just i det läge vi är i livet just nu, med barn som både håller på med en hel del aktiviteter och även är i den ålder då man behöver både overaller, galonkläder och ett gäng med ombyten så har vi mer nytta av en ordentlig groventré än att ha tvättstugan nere. Men du förstärker helt klart vår tes att vi ska förbereda groventrén för att kunna bli tvättstuga i framtiden!(y)

Om ni är i det stadiet att kunna välja och kunna förbereda, så antar jag att ni gör våtutrymme av groventrén?

Varför inte ha tvättmaskin både uppe och nere? En inbyggd nere så man kan kasta i träningskläderna, eller utekläderna som barnen skitat ned på förskolan.... sedan ett torkskåp som man kan torka dem direkt, eller så har man möjlighet att bara hänga ut dem.

Torkskåp är sjysst oavsett, (eller bra vattenburna element som iofs inte alltid är varma).

Avseende utrymme, ser jag en groventré så är det ju förvaring som sagt, regnkläder, ridkläder, fotbollsgrejerna, stövlarna, verkstadsoverallen - det kan man inte direkt hänga med finkläderna ;)

Så "tar" man lite utrymme för att ha en tvättmaskin kan en del av ovanstående kläder bli rena fräscha och kan hängas som vanligt... går lite plus/minus noll. Beroende på mängden sådant.
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
Flaggfönster är snyggt. Är det med separata lufter överst (4 luft), tvåluft med spröjs eller bara spröjs och en enda luft? Hur stora är dom? Ser ut som rätt proportioner, våra från 1922 är 1150*1600.
Men det ser inte så sekelskifte ut att ha flera fönsterkarmar kloss mot varandra på bredden. Kan man inte ha ett större trippelfönster istället? (Vi har ett på 1712*1600 så att lufterna är lika stora som på övriga fönster). Eller fyrdubbelt?
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.