Jag ska göra en tillbyggnad och ska då gjuta en platta som ska ansluta till befintlig betongplatta. Det vi konstaterat nu när vi tagit bort panel och spikregel är att den nya plattan kommer att hamna nån cm över underkant för den befintliga syllen. Jag trodde inte att vi skulle behöva gjuta högre än syllen men av allt att döma verkar betongen vara försänkt. Jag funderar på om det vid gjutning finns risk att syllen blir fuktig av betongen med risk för fuktspridning i väggen? Eller kan detta torka ut av sig självt? Tar tacksamt emot förslag på lösningar:D Vh Joakim
 
  • Redaktör av byggprojekt med förberedelse för gjutning av betongplatta angränsande till befintlig vägg och syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukten är inget problem den torkar ut.
Man brukar sätta en tjärpapp på trät innan man gjuter så att den blir som ett skikt emellan. Så att det inte är betong direkt mot trät.
 
Jag hade sett till att få en rörelsefog mellan plattorna. Antingen byggplast eller 3-5 cm cellplast. Då skyddar du även träsyllen.
 
larsbj larsbj skrev:
Fukten är inget problem den torkar ut.
Man brukar sätta en tjärpapp på trät innan man gjuter så att den blir som ett skikt emellan. Så att det inte är betong direkt mot trät.
tack för svaret!
 
M MoggeS skrev:
Jag hade sett till att få en rörelsefog mellan plattorna. Antingen byggplast eller 3-5 cm cellplast. Då skyddar du även träsyllen.
Bra förslag, det låter vettigt med en rörelsefog av flera skäl därmed!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.