Hej!

Jag har ett litet hus beklätt i obehandlad träpanel.

När jag köpte det så hade det stått ute i 2 år. Så det hade börjat bildas lite mögelfläckar på träet. trämögel.jpg
Har gjort fuktkontroll och det är ingen fara vad jag förstått det som, fuktmätaren visar goda värden, det är bara ytan som är drabbad.

Men nu ska det äntligen målas (med grönfärgad trätjära) så inför detta så behöver ju ytan rengöras.
Har frågat på lokala färghandeln, och de ville att jag skulle köra med två olika (dyra) preparat efter varandra, men tänkte att det vore bäst att först få lite opartiska råd från icke-säljare.

Har inga estetiska önskemål, dvs det gör inget ifall träet förblir missfärgat, sålänge man tar död på alla mögelsporer o.dyl.

Förstår att jag behöver skrubba träet ordentligt med mögeltvätt & hård borste. Duger det med typ Biltemas mögeltvätt? https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/mogeltvatt-4-l-2000041172

Sen ska det torka efter tvätten och därefter kör man första strukningen?

Och måste träet vara genomtorrt när man tvättar det? Eller är det okej ifall det kommit nån regnskur?

Stort tack för alla tips. Är helt grön inom allt sånt här.
 
  • Obehandlad träpanel med synliga mögelfläckar och åldringstecken på en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag undrar om du inte ska tvätta först med något basiskt som t ex målarsoda löst i vatten och sen med mögeltvätten från Biltema för att döda av eventuella kvarvarande alger och mögel.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om du inte ska tvätta först med något basiskt som t ex målarsoda löst i vatten och sen med mögeltvätten från Biltema för att döda av eventuella kvarvarande alger och mögel.
Tusen tack för tipset! Målarsoda är något helt nytt för mig. Behöver det "stå och dra" där emellan eller räcker det med att köra bägge raskt efter varandra?
Behöver man skrubba så noga att alla synliga fläckar gnuggats bort eller räcker det med att bara gno in medlet ordentligt?
(vi är 2-3 kompisar som ska hjälpas åt med tvättandet, och isåfall vore det ju smidigt om den förste kan skrubba med sodan så går nästa person raskt efteråt och kör med mögeltvätten, kanske efter att ha låtit sodan ligga ock verka typ 5 minuter?).

(Förstår om det är svårt att svara på i sån detalj, men tänkte att ifall du genomförd processen tidigare så kanske du har lite erfarenhet att dela med dig av. :giggle:)
 
Claes Sörmland
En person med en hink och och skurborste med målarsodan. Sen ett varv med vattenslangen för att få bort gegget som lossnar och sen ett varv med mögeltvätten och skurborsten direkt efter och så slangen igen.

Överdriv inte skrubbandet, har du gått över två gånger enligt ovan så räcker det. Det kommer alltid att finnas missfärgningar kvar av påväxten. Men den är död.

Sen får du hoppas på torrt väder och inte en regnsommar så att träet torkar snabbt.

Sen dödar ju gröntjäran också påväxten.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.