Hej!
Jag tänkte ge mig på att installera våran automower 305 i helgen. Kruxet är dock att jag hade behövt göra en tillfällig installation om det nu ens är möjligt utan att behöva köpa massa ny begränsningskabel?

I slutändan är tanken att placera laddstationen vid den blå punkten och sen dra guidkabeln (svart streck) hela vägen runt tomten. Problemet just nu är dock att i det röda området har vi ingen gräsmatta utan det är bara jord och sten för tillfället, hade tänkt anlägga matta här i höst.
Det jag undrar är om det utan att krånga för mkt med begränsningskabel osv på något sätt skulle gå att placera laddstationen vid den lila pluppen ist och sen bara låta gräsklipparen gå inom det gröna området? Jag vill som sagt helst slippa klippa och skarva i kabeln i största möjliga mån men det kanske inte går?
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att installera slingan så som det är tänkt och sen får man flytta och sätta igång klipparen manuellt men det slipper jag också helst :D
Någon som har nåt bättre förslag?
 
  • Satellitbild av trädgård med markerad plan för robotgräsklippare, inkluderar röd område utan gräs, blå och lila punkter och en svart linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lång är de mellan begränsningskablarna där det gröna och röda fältet möts? Är det inte för långt går det ju att sätta upp någon form av "barriär" där emellan.
 
Kör du på den lila. Beträffande kabeln kan du ju lägga ut hela (löst där du inte har gräs än) för att se hur mycket som går åt, sen drar du den övre kabeln ner längs den gräns du vill ha nu och sen lägger du bara all överbliven kabel löst längs kanten. Observera att det inte är något bra att rulla ihop den för hårt, då blir det en elektromagnetisk spole som kan störa sig själv.

i slutänden kommer du bara få en extra skarv på kabeln (där den tillfälliga laddaren är). Och några skarvar här och där är inget stort problem ändå.
 
Tack för svar, förstår inte riktigt din fråga @Max R70.

Helst hade jag ju sluppit flytta laddstationen öht men tror att den ursprungliga placeringen av laddstationen kommer bli bäst iaf då jag har en 2-meterremsa med berg mellan den röda och gröna zonen som klipparen kommer behöva gå över. Eller skulle det kanske funka lika bra att dra guidkabeln från den lila placeringen av laddstationen och sen ner till den blå punkten?
 
Ja, jag skulle nog föredra laddaren vid lila. Annars kommer den varje gång behöva åka hela vägen bort i tarmen.

Inte helt optimalt med bara en guide, men det går att lösa med att styra startvinkeln vid laddstationen så att den oftast startar nedåt även utan guide dit. Eller så kan man dra guiden i en liten krok nedåt först för att fånga upp ytan på framsidan. Tror dock inte att det behövs.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag skulle nog föredra laddaren vid lila. Annars kommer den varje gång behöva åka hela vägen bort i tarmen.

Inte helt optimalt med bara en guide, men det går att lösa med att styra startvinkeln vid laddstationen så att den oftast startar nedåt även utan guide dit. Eller så kan man dra guiden i en liten krok nedåt först för att fånga upp ytan på framsidan. Tror dock inte att det behövs.
Tack! Får spåna lite på det då. Jag vill ju helst att roboten skall spendera så mkt tid som möjligt inom hela det gröna området då det är "huvudgräsmatta" om man nu kan kalla den så. Tack för input, fått lite å klura på :)
 
Du kan inte sätta klipparen vid andra änden av guiden till du anlagt matta i det röda området? Då slipper du fler skarvar och trix med guide
 
S Sesulo skrev:
Du kan inte sätta klipparen vid andra änden av guiden till du anlagt matta i det röda området? Då slipper du fler skarvar och trix med guide
Njae det är tyvärr väldigt långt ifrån el. Bra ide annars
 
Man kan kanske installera begränsningskabeln så som det är tänkt när det finns gräs på allt, sen lägger man en bräda mellan gröna och röda området som hindrar att klipparen går in i det röda. Begränsningskabel drar man från den nedre delen till den lila laddstationen och hoppas att klipparen ändå får med sig den övre delen. Sen när laddstationen ska flyttas till den blå platsen så drar man upp lite av guidekabeln och skarvar den. Då blir det en skarv totalt. Sen vet jag inte varför det skulle vara ett problem med skarvar. Jag har många skarvar speciellt efter obetänksamma tag med maskrosjärnet.
 
Jag tycker inte man ska vara rädd för skarvar. Jag har 800 m begränsningslina ute och en hel del skarvar som jag dragit upp 35 cm utanför begränsningslinjen i 30 cm höga elrör och HQ:s skarvdon. Det gör att man enkelt kan felsöka slingan om det blir avbrott. Numera finns det ju naturligtvis olika instrument för att söka avbrott men då 2010 när jag drog igång min 260 var det inte så vanligt och dyrt. Om man inte vill ha skarvar nere i mark så är det enkelt för att byta ut delar med avbrott mellan min typ av skarvar.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.