Hejsan,

Jag önskar tips på hur jag bör utforma tröskeln till ytterdörren i min källare.

Ytterdörren gränsar till en stenklack på utsidan huset och som ni ser på bilderna, så fattas nedre delen av karmen.

Frågan är om det är ok att bara smälla dit en träregel som kommer ligga mot klacken, med lite fogskum mellan, eller kan det bli problem med fuktvandring då?

Eller bör jag ha en plåttröskel som överlappar klacken samt går hela vägen till insidan dörren?
 
  • Bild på en oavslutad ytterdörrströskel med synlig stenklack och saknad karmdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörrströskel utan nedre karmdelen, gränsar mot en stenklack, synlig fuktspärr och skadat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskeln till en ytterdörr i en källare utan nedre karmdel, intill en stenklack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en källardörrtröskel där nedre delen av karmen saknas och visar en stenklack utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis karm till en ytterdörr som gränsar till en stenklack, med synliga områden utan karm vid källargolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort en golvsockel av tryckimpregnerat, krafsat bort allt skräp och sedan gjutit fast den med lämpligt cement och eventuellt lagt på en list över sockeln med någon tätning och vid behov kapat dörren i underkant och givetvis behandla den ytan.
 
F Fdriver skrev:
Jag hade gjort en golvsockel av tryckimpregnerat, krafsat bort allt skräp och sedan gjutit fast den med lämpligt cement och eventuellt lagt på en list över sockeln med någon tätning och vid behov kapat dörren i underkant och givetvis behandla den ytan.
Tack för svar! Jag får börja måtta lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.