Jag har från centralen ett fullkopplat perilexuttag, 3 faser, nolla och jord. En av faserna, L3, är dessutom vidarekopplat till ugnen. Jag vet vilka kablar som är L1, L2 respektive L3.
Jag har också en kabel med en perilexstickpropp. Den har nolla, jord och 3 faser. En är brun men två är svarta alternativt mörkt grå. Det är svårt att skilja på dessa två.
Induktionshällen ska kopplas in på två faser, byglad nolla och jord. (IKEAs billigaste) och jag vill undvika att en av faserna hamnar på L3 som dessutom belastas med ugnen.
Jag vet att det finns metoder att mäta kablarna från stickproppen men kommer inte på hur man gör. Är det någon som har tips?
 
Nej, du ska definitivt inte bygla nolla och jord.
Det enklaste måste vara att mäta resistans eller ”ringa” kabeln.
 
Nej, det är nollorna som byglas i hällen. Ursäkta om jag uttryckte mig oklart.
 
Vad menar du med "ringa"?
 
Du skrev ”nolla och jord” inte ”nollor”. Men då är jag med.
 
Jag har en enkel multimeter och vet att resistens mäts i ohm.
Svarta stickan på multimetern och den röda på Ohm, men vilket värde? Och därefter? Ena stickan på ena änden och den andra på L3?
Obs, jag vill bara veta vilken av de två svarta som går till L3.
 
Man kan ohm-mäta i strömlöst tillstånd. Lågt värde, litet motstånd mot strömmen, betyder kontakt.
Vad har du för multimeter?
Ofta har det lägre ohm-området även ett pipande ljud som då indikerar att man har kontakt mellan mätprobarna. Sätt en prob i var ände på kabeln. Piper det eller om ohm-metern visar ett lågt värde, ofta strax under 1 ohm så har du hittat rätt ledare.
 
Tack, jag är inte ute efter några värden utan vill bara veta vilken som är L3. Det är alltså en icke strömförande kabel. Multimetern är en enkel från Biltema.
 
Biltemas 15-133 har pip/summer på diod-test och inte ohm som jag sade.
Symbolen vid vredet påminner om en wifi/antennsymbol fast den ligger ner. :p

Det är viktigt att först vad man, inse om det är rimligt/orimligt, när man mäter så man inte mäter fel.
Men prova pip-läget. För ihop probarna och se om det piper när du har metallisk kontakt mellan dem.
Om du nu har ett summer/pip-läge.
 
Det är 15-133, men gammal och har Ohm symbol
 
Ja, men använd diod/summer läget.
 
Jag tror inte att jag har något diod/summer läge.
 
ett summerläge ska finnas:

Närbild på en kontrollpanel med en rödmarkerad ikon som föreställer fläktblad, vilket indikerar sommarläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är diodmätning och summer.
Mäter du på en diod eller motsvarande så får du ut framspänningsfallet. Är det låg resistans så piper instrumentet. Det är bra just när man ska kontrollera vilka punkter som har kontakt med varandra.
 
Tack för svaren. Jag har nu lokaliserat L3 kabeln och jag hade förstås satt fel! Nu har jag lärt mig det också!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.