Behövs nocktätning?

  • Antal röster
    8
Vårt tak blev underkänt vid besiktning på några punkter och ska åtgärdas av hantverkarna, vi är oense om nocktätning behövs eller ej. All information jag kan hitta säger att nocktätning ska finnas, medan de säger att det inte behövs på vårt tak pga lutningen. Enligt de ska också ventilationen för taket bli 0 om nocktätning sätts. Vad stämmer?

Jag vet inte exakta lutningen, men bilderna bör ge ett litet hum
 
  • En bild som visar ett hus med lutande tak utan synlig nocktätning, avsedd att diskutera takkonstruktion och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nock på tak med takpannor och synlig lutning, potentiell brist på nocktätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonnakm Jonnakm skrev:
Vårt tak blev underkänt vid besiktning på några punkter och ska åtgärdas av hantverkarna, vi är oense om nocktätning behövs eller ej. All information jag kan hitta säger att nocktätning ska finnas, medan de säger att det inte behövs på vårt tak pga lutningen. Enligt de ska också ventilationen för taket bli 0 om nocktätning sätts. Vad stämmer?

Jag vet inte exakta lutningen, men bilderna bör ge ett litet hum
Bilderna verkar ha blivit enbart svarta, testar igen.

Vitt tegelhus med en synlig luftvärmepump och rörledningar på ena sidan under en delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak med svarta takpannor, vit fönsterram och nummer 12 på tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det är knappast så att man kan hävda att det inte är fackmässigt utan nocktätning för er så då får man ju titta på vad ni kommit överens om i förväg. Står det att nocktätningen ska ingå eller att taket ska läggas enligt något specifikt t ex en garanti där det står att det ska ingå så ska den såklart göra det men annars är det nog svårt att hävda att dom ska montera dit en gratis åt er.

Det finns ventilerande nocktätningar så det låter som ett svepskäl.
 
gissar på 45 graders lutning
är där råspont och underlagspapp så behöver man inte nocktätning

tillägga att jag själv har 45 graders tak och ingen nocktätning har funkat i 40 år utan problem
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är knappast så att man kan hävda att det inte är fackmässigt utan nocktätning för er så då får man ju titta på vad ni kommit överens om i förväg. Står det att nocktätningen ska ingå eller att taket ska läggas enligt något specifikt t ex en garanti där det står att det ska ingå så ska den såklart göra det men annars är det nog svårt att hävda att dom ska montera dit en gratis åt er.

Det finns ventilerande nocktätningar så det låter som ett svepskäl.
I avtalet står att taket ska monteras enligt leverantörens monteringsanvisning, kan inte hitta något däri som säger emot att sätta nocktätning enbart vilken typ av nocktätning som rekommenderas till de olika typerna av pannor. Företaget går med på att montera nocktätning alternativt betala tillbaka en liten summa, däremot menar de ju på att ventilationen ska bli obefintlig om den monteras. Vi är inga hantverkare eller ens lite kunniga när det kommer till tak så det oroar ju oss såklart om ventilationen skulle bli dålig såsom de säger :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.