Hej på er!

Har en liten fråga ang fjärrvärme. Vi vill bygga ett hus i en kommun i Västergötland och har ställt oss i tomtkö hos kommunen. Fick i dagarna reda på av en bekant att kommunen bestämt att det område som vi är intresserade av skall alla ansluta sig till fjärrvärme.

Kan kommunen verkligen göra så? Bygger man ett hus på en tomt man köpt ska man väl själv få bestämma sin uppvärmning?

Finns det någon som vet vad som gäller?

Tacksam för svar/ Fia.
 
Det är nog inte så ovanligt. Våran detaljplan kräver också fjärrvärme. Man kan ju ifrågasätta att kommunen tvingar på en sitt eget uppvärmningssystem men jag tror inte det är olagligt på något sätt.

Sen funkar ju fjärrvärme bra. Det hade varit värre om de krävde oljepanna ;)
 
Det måste ju rimligtvis finnas någon typ av tidsbegränsning i fjärrvärmekontraktet. Ni kan ju inte tvingas att använda fjärrvärme om de höjer priset med 3000% exempelvis. Däremot kan ni säkert bli tvingade att köpa loss utrusningen om ni säger upp abonnemanget.
 
Samma här (Mariehamn). I det fallet sålde stan tomterna till ungefär halva priset på öppna marknaden, så jag klagar inte..
 
Ring och hör med fjärrvärmeleverantören och kommunen, de vet, och kolla vad som gäller. Alla har sina egna regler, men du skall veta vad du ger dig in i, du betalar.

/ Tanja
 
När jag anslöt mig till fjärrvärmenätet i min kommun, så tror jag att den första delen av installationen, det som kallades för "anslutning till fjärrvärmenätet" endast innebar att jag fick rören indragna genom väggen. Inget tvång att verkligen använda sig av tjänsten fanns då.
Sedan kom fas 2 med installation värmeväxlaren, och först i samband med att denna kopplades in på nätet så skrev man på för ett abonnemang hos fjärrvärmeleverantören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.