Om man har fått en väldans massa jordgetingar i ett hörn av tomten, men inte lyckas lokalisera boet..

går det att dra ut något i hela området som effektivt tar död på dom?

gissningsvis är det en yta om ca 2-3m2 i ett hörn av parkeringsplatsen där de håller till

är dödligt allergisk så jag vill helst inte vara alltför närgången!
 
Jag hade testat med att sprida ut myrr över området.
Har tidigare lyckats få död på getingbon som varit dolda genom att blåsa in myrr där de kryper in. Får getingarna bara med sig det in till drottningen så dör hon.

Gjorde det genom att stoppa en liten bomullstuss ett par cm ner i ett vp-rör och sen fylla upp med myrr. Sedan blåser man från andra änden och behöver då inte komma i närheten av boet (är också allergisk).
 
Ta hjälp av yrkesmän. Kolla om din hemförsäkring täcker den här typen av åtgärder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Blir anticimex

dessvärre täcker inte försäkringen det, kostnad 800kr

får gilla läget, tänker definitivt inte börja laborera med allehanda husmorsknep,
kommer de hit och löser problemet så får man ju även garanti på att det är löst
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Men om jordgetingarna inte håller sig nära huset, borde de väl inte orsaka direkta problem?

Jag har haft rejält bo alldeles vid entren/uteplatsen och NoMore har sprutat många gånger utan resultat. Till slut dränkte jag boet tidigt på våren för att vänligt, men lite elakt, meddela att boplatsen var olämplig.

Igår kväll, när vi på husets baksida intog ett glas bubbel i solnedgångens sken, upptäckte jag att de fixat ny boplats under trädäcket. OK. Vi undviker då denna plats i augusti - då de brukar bli ettrigare -. Jag tycker inte jag har någon försvarbar anledning djävlas med dem.
 
N najks skrev:
Om man har fått en väldans massa jordgetingar i ett hörn av tomten, men inte lyckas lokalisera boet..

går det att dra ut något i hela området som effektivt tar död på dom?

gissningsvis är det en yta om ca 2-3m2 i ett hörn av parkeringsplatsen där de håller till

är dödligt allergisk så jag vill helst inte vara alltför närgången!


Värt att testa? (dödar inte hela boet så klart men om i princip alla vuxna arbetare fångas så håller det tillbaka ett bra tag).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.