Jag brukar kolla på ett program som heter "Selling houses Australia". Som titeln låter handlar det om att sälja hus, ofta hus som är i rätt dåligt skick och behöver renoveras. En billig lösning de ofta gör är, som de säger, "re spray" badrum (och ibland kök) i stället för att riva ut. På tv ser det riktigt fräscht ut, men jag har aldrig hört talas om att det används i Sverige. Jag har försökt hitta mer information men har inte lyckats, dock verkar metoden vara vanlig i Australien. Är det någon som vet vad dom använder för färg/material? Det kan väl inte bara vara så att de bara använder vanlig kakelfärg? När man kollar på målat kakel här hemma tycker jag det ser rätt så trist ut.

Tack på förhand.
 
Här är några före och efter bilder på sådant arbete. Inget kakel eller klinker är utbytt, bara sprayat. Jag fortsätter leta efter korrekt information gällande material/färg.

Före- och efterbilder av ett badrum, där kakel spraymålats från mönstrade till vita färger.

Före och efter bilder av ett badrum renoverat genom sprayning, ej kakelbyte.

Före och efter bilder av badrum där kakel och badkar har spraymålats från mörkt till ljust.
 
Kan det vara Dulux renovation? Säljs väl inte här men det finns Ronseal. Duluxen verkar även finnas för golv målning vilket Ronseal inte gör vilket kan innebära att Ronseal kanske inte är riktigt lika vass men till vägg verkar det funka. Har ingen erfarenhet själv men har tänkt att göra något liknande en dag då mitt kakel i badrummet ser trisst ut men är helt och bra så det är antingen microcement (snyggast och mest hållbara) eller måla (går fortast, ser okej ut, håller nog helt ok)
 
N Nyfiknast skrev:
Kan det vara Dulux renovation? Säljs väl inte här men det finns Ronseal. Duluxen verkar även finnas för golv målning vilket Ronseal inte gör vilket kan innebära att Ronseal kanske inte är riktigt lika vass men till vägg verkar det funka. Har ingen erfarenhet själv men har tänkt att göra något liknande en dag då mitt kakel i badrummet ser trisst ut men är helt och bra så det är antingen microcement (snyggast och mest hållbara) eller måla (går fortast, ser okej ut, håller nog helt ok)
Det kanske det är, de sprayar faktiskt även golv, bänkskivor och köksluckor ibland. Dulux verkar ha något för allt. Tack, ska kolla upp det mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.