Någon som varit med om något liknande, glaset till fläktkåpan har exploderat.
Sjukt tråkigt, med följdskador i bänkskiva (hack), kylskåpsdörr (repor) och golv (hack och repor)
Får se på måndag vad försäkringsbolaget säger.
 
  • Glasbitar och skador på trägolv efter explosion i fläktkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksgolv täckt av glassplitter från en exploderad fläkthuv, med en flugsmällare och skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med en fläktkåpa vars glas har gått sönder och skräp spridit sig på bänkskiva och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktkåpa i kök med söndersprängt glas och skärvor på bänkskiva och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploderat glas från fläktkåpa med skador på köksbänk och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri fläktkåpa med intakt buet glasfront som inte motsvarar skadebeskrivningen i inlägget.
  • Wow
  • Ledsen
Susanne Lind och 1 till
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Någon som varit med om något liknande, glaset till fläktkåpan har exploderat.
Sjukt tråkigt, med följdskador i bänkskiva (hack), kylskåpsdörr (repor) och golv (hack och repor)
Får se på måndag vad försäkringsbolaget säger.
Hej!

vi har precis varit med om samma sak för några timmar sedan.
Vi satt och åt mat och det small till som bara fasiken. Några minuter tidigare stod jag vid spisen och lagade mat. Tur att kåpan inte exploderade i ansiktet på mig, eller på mina tjejer 4 och 6 år!
Jag såg att du varit med om samma sak. Hur har det gått med med försäkringsbolaget för din del? Har du varit i kontakt med Thermex, och vad säger om om detta?
 
  • Ledsen
Susanne Lind
  • Laddar…
R Razztheman skrev:
Hej!

vi har precis varit med om samma sak för några timmar sedan.
Vi satt och åt mat och det small till som bara fasiken. Några minuter tidigare stod jag vid spisen och lagade mat. Tur att kåpan inte exploderade i ansiktet på mig, eller på mina tjejer 4 och 6 år!
Jag såg att du varit med om samma sak. Hur har det gått med med försäkringsbolaget för din del? Har du varit i kontakt med Thermex, och vad säger om om detta?
Hej,
Riktigt lurigt med dessa glas, tur att ingen blev skadad. Tog aldrig kontakt med tillverkaren men vi fick full ersättning av vårat försäkringsbolag. Har inte gjort något åt fläktkåpan än, vi kör med den som den är fast utan glaset... Blir intressant vad du får för svar av Thermex.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Någon som varit med om något liknande, glaset till fläktkåpan har exploderat.
Sjukt tråkigt, med följdskador i bänkskiva (hack), kylskåpsdörr (repor) och golv (hack och repor)
Får se på måndag vad försäkringsbolaget säger.
Idag hände det oss! Thermex verkar inte ta detta på allvar. Kunde ha gått riktigt illa! Hur blev ni bemötta av Thermex?
/Susanne
 
  • Arg
Härryda2015
  • Laddar…
A
S Susanne Lind skrev:
Idag hände det oss! Thermex verkar inte ta detta på allvar. Kunde ha gått riktigt illa! Hur blev ni bemötta av Thermex?
/Susanne
På vilket sätt tar de inte detta på allvar?
påstår dom att det är fake news?

tyvärr händer det att härdat glas "exploderar" titt som tätt av olika orsaker.

tillverkaren brukar byta under garantitiden utan kostnad.

men visst kan det gå illa om man går barfota på glasbitarna
 
electroluxaren skrev:
På vilket sätt tar de inte detta på allvar?
påstår dom att det är fake news?

tyvärr händer det att härdat glas "exploderar" titt som tätt av olika orsaker.


tillverkaren brukar byta under garantitiden utan kostnad.

men visst kan det gå illa om man går barfota på glasbitarna
Nej, tvärtom så sa det att det hade hänt förut. Jag tänkte att det måste vara en katastrof att detta kan hända och att de ville utreda saken. Men de tyckte bara jag skulle plocka fram sopkvasten, vilket jag anser var ett onödigt nonchalant svar till en person som fått en mindre bombexplosion i sitt hem, med. Det kan aldrig vara ok att använda produkter som riskerar att skada folk! Då får man sluta med glasskivor som dessa. Tänk om någon hade stått vid spisen i den stunden. Kraften i smällen skickade iväg bitar över 8 meter, slog omkull koppar och kaffetermos, skickade in stora sjok av glas under en tung köksmatta? Repade bänk och dörrar mm. Du kan inte på fullaste allvar mena att detta är ok och något man ska förvänta sig?
 
A
S Susanne Lind skrev:
Nej, tvärtom så sa det att det hade hänt förut. Jag tänkte att det måste vara en katastrof att detta kan hända och att de ville utreda saken. Men de tyckte bara jag skulle plocka fram sopkvasten, vilket jag anser var ett onödigt nonchalant svar till en person som fått en mindre bombexplosion i sitt hem, med. Det kan aldrig vara ok att använda produkter som riskerar att skada folk! Då får man sluta med glasskivor som dessa. Tänk om någon hade stått vid spisen i den stunden. Kraften i smällen skickade iväg bitar över 8 meter, slog omkull koppar och kaffetermos, skickade in stora sjok av glas under en tung köksmatta? Repade bänk och dörrar mm. Du kan inte på fullaste allvar mena att detta är ok och något man ska förvänta sig?
S Susanne Lind skrev:
Nej, tvärtom så sa det att det hade hänt förut. Jag tänkte att det måste vara en katastrof att detta kan hända och att de ville utreda saken. Men de tyckte bara jag skulle plocka fram sopkvasten, vilket jag anser var ett onödigt nonchalant svar till en person som fått en mindre bombexplosion i sitt hem, med. Det kan aldrig vara ok att använda produkter som riskerar att skada folk! Då får man sluta med glasskivor som dessa. Tänk om någon hade stått vid spisen i den stunden. Kraften i smällen skickade iväg bitar över 8 meter, slog omkull koppar och kaffetermos, skickade in stora sjok av glas under en tung köksmatta? Repade bänk och dörrar mm. Du kan inte på fullaste allvar mena att detta är ok och något man ska förvänta sig?
Jo faktiskt!
Det är både lättare och vanligare att man slår huvudet i fläkten och uppstår blodvite.
Har aldrig aldrig hört någon skadas av denna typ av olycka.
 
S Susanne Lind skrev:
Nej, tvärtom så sa det att det hade hänt förut. Jag tänkte att det måste vara en katastrof att detta kan hända och att de ville utreda saken. Men de tyckte bara jag skulle plocka fram sopkvasten, vilket jag anser var ett onödigt nonchalant svar till en person som fått en mindre bombexplosion i sitt hem, med. Det kan aldrig vara ok att använda produkter som riskerar att skada folk! Då får man sluta med glasskivor som dessa. Tänk om någon hade stått vid spisen i den stunden. Kraften i smällen skickade iväg bitar över 8 meter, slog omkull koppar och kaffetermos, skickade in stora sjok av glas under en tung köksmatta? Repade bänk och dörrar mm. Du kan inte på fullaste allvar mena att detta är ok och något man ska förvänta sig?
Jag hoppas du inte har glas i ugnsluckan eller duschväggar av glas då båda dom har en tendens att smälla ibland, precis som allt härdat glas..
 
Härdat glaskross är det väldigt svårt att skära sig på....Finns en anledning varför Duralex glas är populära på dagis =)
 
Det låter och ser värre ut än det faktiskt är.
Det är ju gjort för att det ska bli små bitar istället för stora som skulle kunna orsaka rejäla skador.
Allt härdat glas beter sig likadant.
 
Jag vill nog hävda att det är stor risk att någon blir skadad om man står vid fläkten just när det smäller för det är en rejäl kraft när glaset exploderar.
 
  • Gilla
Susanne Lind
  • Laddar…
A
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag vill nog hävda att det är stor risk att någon blir skadad om man står vid fläkten just när det smäller för det är en rejäl kraft när glaset exploderar.
Bra! fortsätt att hävda detta.!
Ja förresten det exploderar inte, det spricker
 
electroluxaren skrev:
Bra! fortsätt att hävda detta.!
Ja förresten det exploderar inte, det spricker
Jag hoppas att du får vara med om något liknande, sen kan du återkomma så får vi se hur du upplevde det. Finns ingen anledning att uttrycka dig nedlåtande. Att få hela köket med alla arbetsbänkar och golv stora delar av hall och långt in i vardagsrummet täckta med glas är inget någon vill uppleva, tro mig. Det blev inga skärvor nej, men miljontals små taggar/nålar av glas som stuckit sönder både händer och fötter trots upprepade städomgångar. Och jag skulle gärna vilja se dig stå vid spisen när det skedde, helst med ett barn i famnen som vår dotter gjorde minuterna innan. En smula ödmjukhet inför situationen skulle inte skada, tack!
 
  • Gilla
Razztheman
  • Laddar…
S Susanne Lind skrev:
Jag hoppas att du får vara med om något liknande, sen kan du återkomma så får vi se hur du upplevde det. Finns ingen anledning att uttrycka dig nedlåtande. Att få hela köket med alla arbetsbänkar och golv stora delar av hall och långt in i vardagsrummet täckta med glas är inget någon vill uppleva, tro mig. Det blev inga skärvor nej, men miljontals små taggar/nålar av glas som stuckit sönder både händer och fötter trots upprepade städomgångar. Och jag skulle gärna vilja se dig stå vid spisen när det skedde, helst med ett barn i famnen som vår dotter gjorde minuterna innan. En smula ödmjukhet inför situationen skulle inte skada, tack!
Jag har varit med om att duschväggar exploderar vid montage, det är inte jättekul men det är tyvärr en risk med allt härdat glas. Vill man inte ta den risken är det bara se till att inte ha något härdat glas i hemmet.
 
C
S Susanne Lind skrev:
Då får man sluta med glasskivor som dessa.
Det är så härdat säkerhetsglas beter sig. Det verkar betydligt mer dramatiskt än vad det faktiskt är.
Fick en exploderande sidoruta rakt i sidan på ansiktet förra sommaren och kan intyga att det inte är särskilt farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.