Hej
I stridens hetta köpte jag en takfläkt på Jula idag.
Åkte hem, montera ner lamputtaget där jag tänkte montera upp takfläkten och öppnar manualen för montaget och ser att montaget ska hålla för 60kilo!!! Känns brutalt mycket även för en takfläkt, har monterat mycket gamla projektorer i tak, och en och annan tung kristalkrona, jag är medveten om att en fläkt får en vridmoment osv men 60kilo!

Och då kom mitt första problem, tillverkarens fäste för denna takfläkt är gjort för nån mindre variant av skruv, typ 5mm skruvar får plats i dom långhålen och så vitt jag vet finns de inte en 5mm skruv som kan hålla belastningen rakt ned oavsett plugg?
Och de vill bara ha en skruv i vardera ända alltså 2st små skruv ska klara 60kilo nedåt?

Först tänkte jag montera upp den direkt med de skruvarna som sitter i takdosan då de har rätt mått mellan hålen osv men har för mig att såna här dosor bara klarar kring 15kg är ju typ M4 skruvar i den.

Kolla bilderna och kom gärna med något vettigt förslag


BB313-FC9-DDD2-42-C8-8-A3-E-B9-D393-E40347.jpg
E6-E45165-4347-4-F21-97-C6-953-D33-E1-B39-B.jpg
62-C1-D23-E-0-F42-402-C-9216-48407-B59-F09-B.jpg
3-EE2-A1-BE-D6-C5-409-E-B45-C-A83-B38-A7415-E.jpg
 
Vad är det för material i taket?
 
Är osäker, lägenhetshuset är byggt kring 80talet.
Man ser skarven på betongtaket mellan plattorna liksom om de kan vara till någon hint?
 
  • Innertak i en lägenhet med synlig skarv mellan betongplattor, eluttag och brandvarnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det betong kan du ta två av vilken 6 mm nylonplugg som helst, bara se till att skruven går igenom pluggen några mm.
 
Okej ja jag tror det är vanlig hederlig betong inte lättbetong alltså.
Så två rödplugg och tillräckligt lång 5millimeters skruv bör funka?
Eller ska man borra upp hålen i svarta infästningsplåten så man får in 6mm skruv eller gå upp på brunplugg?
 
Först och främst, sluta prata färgad plastplugg :rofl:

Nylonplugg är grå, med vissa undantag, och är bättre. 5mm skruv och 6mm plugg räcker långt.
 
  • Gilla
Nicolajsen88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.