T
Jag fick mer eller mindre backning på varenda dokument jag skickade in till kommunen ang ansökan om startbesked för mitt Attefallshus. Vilket känns trist.

Se nedan:
Dokument med kommunens beslut om komplettering för byggprojekt, listar ritningar och handlingar krävda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är om någon har något bra program där man kan lägga in ritningar och få rätt skala? Jag ritade allt för hand och det verkade inte kommunen gilla uppenbarligen.
Har någon tillgång till program där man kan lägga in tex fasadritning, planritning, sektionsritning och konstruktionsritning och har lust att hjälpa mig det det, mot ersättning så klart, så skulle jag uppskatta det enormt.

Sen undrar jag även hur man gör en brandskyddsbeskrivning?

Bifogar kommunens krav på resp ritning:
Bild på ett dokument med instruktioner för fasad-, plan-, sektions- och konstruktionsritningar samt kontrollplan för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografi av ett dokument med text om kompletteringar för ansökan om startbesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av dokument från byggnadsnämnden med riktlinjer för ansökan, inklusive brandskyddsbeskrivning och grannars medgivande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte helt enkelt att göra ritningar och dokument som byggnadskontoret godkänner, om man inte är van vid sådant.
Om du vill slippa mycket bekymmer och huvudbry så anlita någon att göra det för dig. Det kostar ju en slant men det är helt klart värt det.

Om man gör underlaget själv så känns det som att de letar efter alla möjliga små fel här och där, och då förhalas hela ärendet. Dessutom verkar de inte gilla handritade ritningar, så du behöver investera i ett program för detta.
Är det dessutom en, av byggnadskontoret, känd konsult som gjort ritningarna så går det nog lättare, samt att de kan ha en dialog om eventuella frågetecken.
 
H
De verkade va petiga.
Jag har aldrig rita förr.
Men jag skaffa en skalenlig linjal.
Sen ritade jag upp allt för hand och sände in.

Var lite orolig då det kanske såg ut som min son på 6 som ritat.

men kommunen godkände alla ritningar.
Det såg väldigt bra ut sa dom.
 
Bor själv i en petig kommun. Jag lyckades till slut, men det var inte enkelt. Nu däremot hade det säkert varit enklare att göra det igen. Min process tog 3 månader med otaliga samtal och Mail fram och tillbaka.
Jag hade tillgång till visio, så där gjorde jag fasadritningar. Sektionsritningar tog jag fram med sketchup (freeware). Situationplan hade jag en gammal som skannades in och bildbehandlades I paint.net (freeware). Konstruktionsritning hittade jag ett exempel på som jag satt och klippte och klistra i paint. Kontrollplanen var det som tog längst tid att få igenom. De ville inte berätta exakt vad som skulle omfattas utan meddelade upprepade gånger att den inte var ok, så det fick bli gissningar tills de gav med sig. Slutade på otroliga 84 kontrollpunkter (!)

som sagt, det tar lite tid om man som jag, inte gjort det förut. Vill man göra processen kort så tar man hjälp av något proffs och slantar upp.
 
T
Jag tänkte att det kanske fanns någon glad amatör här med rätt program för att enkelt kunna rita upp skisser i rätt skala som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig :)
 
  • Gilla
Falle86
  • Laddar…
wildeside
Nu är det inte så att man ritar alla dom ritningarna och tar fram en brandskyddsbeskrivning på en kvart.
Har själv ritat alla min ritningar själv (har jobbat inom bygg o mark hela livet och är kontrollansvarig). Det är enklare åt sej själv för man vet vad man vill bygga slipper att diskutera alla konstigheter och frågor med någon annan.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.