Nån som vet om det funkar att ha en murad öppen spis med 2st pipor där du kan elda på 2 ställen. Låter kanske konstigt men det jag menar är att förutom elda på nedervåningen för både värme och mys att men kan elda för mysfaktor åt andra håller uppe på loftet?..
 
kolla med sotaren.. Det är han som är dommare..
Olika sotare i olika kommunder har olika uppfattningar så det som är ok i en kommun är inte ok i en annan..
 
första regel: varje eldstad skall ha sin egen skorstenskanal.
Förstår inte det där med en öppen spis och 2 st pipor .... båda för samma spis?
gaia
 
Jo, jag menar så här.
En murad spis där öppningen på nedervåningen vetter inåt rummet,sedan kan man sitta på loftet och elda men då är "öppningen" åt andra hållet
 
Det blir ju två öppna spisar med varsin pipa, tekniskt sett. Visst kan man gör så. Du får tom använda samma pipa under förutsättning att eldstäderna har tätslutande spjäll...
 
Matss skrev:
Du får tom använda samma pipa under förutsättning att eldstäderna har tätslutande spjäll...
Nej det får man inte för vår sotar i af. Tidigare fanns en sådan lösning i vårt hus då kaminen i hallen och vedspisen i köket delade en pipa. I hallen var det enda stället där vi kunde ställa en pelletskamin men det gillade inte sotaren trots att lösningen alltså använts på 30-talet. Vi blev tvungen att välja mellan vedspisen i köket och pelletskamninen i hallen!
 
co skrev:
Nej det får man inte för vår sotar i af. Tidigare fanns en sådan lösning i vårt hus då kaminen i hallen och vedspisen i köket delade en pipa. I hallen var det enda stället där vi kunde ställa en pelletskamin men det gillade inte sotaren trots att lösningen alltså använts på 30-talet. Vi blev tvungen att välja mellan vedspisen i köket och pelletskamninen i hallen!
Hittar inte papperen men jag tror att det är en ganska ny regeländring (några år). Kanske är kravet också att det ska vara olika våning. Vid sådana där gränsfall kan det löna sig att kolla själv, det är ju inte säkert sotaren kan reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.