Borrade hål mellan två våningsplan i helgen för att kunna dra nätverkskablar. Var i närheten av ett element, så borrade så försiktigt jag kunde (ritningar visade inte hur rören gick). Det tog stopp där jag borrade först, och jag ser nu att jag råkat nagga lite i ett kopparör. Det läcker inte, så jag lyckades iaf låta bli att borra hål i röret. Det stora hålet på bilden är 22mm brett, så jag har nog bara precis lyckats nagga på kopparöret. För att kunna inspektera närmare behövs det ta upp ett större hål i taket, och det är jag inte så sugen på. Min tanke är egentligen att låta hålet vara öppet en längre tidsperiod, så märker jag ifall det skulle börja läcka

Så min fråga är: borde jag kontakta en rörmokare för att inspektera det här?

Ett naggat kopparör synligt genom ett 22mm hål borrat i träbjälklag mellan våningsplan för nätverkskabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att borra försiktigt med en 22mm hålsåg där man tagit bort centrumborret, hålet i gipsskivan styr hålsågen.

Om du har ett skjutmått så kan du mäta hur djupt det är till röret och markera kortare djup på hålsågen.

På så sätt går det att borra upp hålet för att kunna titta lite närmare på skadan, samt eventuellt känna på skadan med lillfingret.

22mm hålsåg utan centrumborren bredvid dess svarta metallfäste på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ElektroKotte och 2 till
  • Laddar…
Smart! Mätte snabbt med en blompinne, och ska nog inte vara orimligt att kunna borra upp och känna efter. Var nog inte så djupt som jag trodde det var där. blompinnen tog stopp kanske 4 cm in. Bra tips, tackar för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.