Hej! Jag undra om det är någon som kan förklara för mig hur en förugn funkar?
Vi Ska kolla på ett hus som det sitter en vedpanna ifrån början av 80talet utan acktankar (vet ej märke)
Jag inser att det bästa vore att införskaffa en ny, modern vedpanna med underförbränning och 5m3 tank men eftersom att jag är uppväxt i småland skulle jag vilja komma lite billigare undan...
Skulle jag kunna (under förutsättning att panna förövrigt är ok) installera acktankar på 1500liter ungefär och med förungn till pannan kunna elda med hyffsad verkningsgrad och att tankarna blir relativt fulla av ett ilägg.
Hoppas inte frågan är för krångligt ställd men det verkar finnas många kluriga människor här på forumet.

Tacksam för svar. Johan Nilsson
 
Nej en förungs redan korta livslängd kortas ändå mer om man eldar mot en tank.

Hyffsad verkningsgrad - Nej

Värma 1500 liter på ett ilägg - Nej

Är det nånting man kan låna pengar till med gott samvete är det väl en vedanläggning?
 
En förugn ser jag som en nödlösning under något/några år tills man har ordnat upp saker som är mer akuta. Jag hade en själv under några år medan jag lade pengar på renovering av badrum och andra delar av värmesystemet.

("Ja älskling, du får klä av dig i hallen och backa in till toalettstolen. Och ja, jag vet att toalettstolen står inne i duschen.....men se bara vilken fin vit rök som stiger upp ur skorstenen :) )

Kör du med förugn ser jag ingen anledning att köpa tankar också. Kör med bara förugnen och termostatstyrd draglucka tills du ordnar en riktig anläggning.
 
bax skrev:
Kör du med förugn ser jag ingen anledning att köpa tankar också. Kör med bara förugnen och termostatstyrd draglucka tills du ordnar en riktig anläggning.
Det gjorde vi i 2 år ( förugn +CTCkombi fanns i huset vi köpt) och upptäkte ganska snart alla nackdelar (tjärrbildning,svårt att sota pannan, kondens i skorsten, dålig drag, skorstensfläkt som gick sönder, pyreldning vår och höst=stor vedförbrukning, ladda in ca var 4 timme vintertid ) som vi funderade på att åtgärda med en tank. Till slut resonerade vi som Matss skrev ovan - lånade pengar till en Atmos+3000l tankar och ångrar inte en krona av dom ca 120 000 som vi lagt på detta.
Själva vedeldningen kräver en del arbete men man kan ju försöka att förenkla och efektivisera detta så gott det går även om det kostar en slant.
Om taket inte läcker och huset är skapligt isolerat så skulle jag börja med att investera i en ny värmeanläggning .... annars går ju takreparation och isolering först av allt . Nytt kök eller nykaklat badrum är oftast kosmetiska åtgärder som förbättrar knappt husets funktionalitet och kan gott vänta.
En investering som underlättar livet och sparar pengar åt dej från första dagen den är installerat är en klok investering. Tillägsisolering och en effektivare uppvärmning hör till de klokaste , tycker jag ;).
gaia
 
Kan man inte vrida på det lite.. Tänkte på det här med kosmetiska investeringar,

Kan det inte vara så.. Att tack vara den stora investering på Värmeanläggningen så får man råd med dom kosmetiska då det blir lite mer pengar över varje år/Månad

/Rodge
 
Rodgeman skrev:
Kan man inte vrida på det lite.. Tänkte på det här med kosmetiska investeringar,

Kan det inte vara så.. Att tack vara den stora investering på Värmeanläggningen så får man råd med dom kosmetiska då det blir lite mer pengar över varje år/Månad

/Rodge
Eller så får man tillåtelse att göra dom viktiga om man gör lite kosmetiska först :)
 
  • Gilla
DavidSaxen
  • Laddar…
Jo Matss: Så fungerar det säkert i praktiken.. *:)* Men jag tänkte mest på att som någon innan skrev att att låna till en bra värmeanläggning kan ju göra att men får råd att göra ett fint kök.. Om man som i mitt fall betalar ca 2000:-/mån i snitt för pellets.. så kostar mig Ved ca 100:-/ månad.. det gör att jag får råd med ett fint Badrum.: *ler*

/Roger
 
Rodgeman skrev:
Jo Matss: Så fungerar det säkert i praktiken.. *:)* Men jag tänkte mest på att som någon innan skrev att att låna till en bra värmeanläggning kan ju göra att men får råd att göra ett fint kök.. Om man som i mitt fall betalar ca 2000:-/mån i snitt för pellets.. så kostar mig Ved ca 100:-/ månad.. det gör att jag får råd med ett fint Badrum.: *ler*

/Roger
Ja jämfört med att låna till en bil är det ju rena vinsten.

Sen är många så försiktiga att slutsumman blir hög och resultatet dåligt. Det blir ju inge vidare att göra varken pellets eller vedanläggningar bitvis. Även om det känns som mycket pengar är det nog oftast bäst att bygga nåt bra från början...
 
I mitt fall hade vi badrummet som jag beskrivit ovan, vi hade ett nyfött barn, skötbord, blöjdriva, hela kittet. Varmvattenberedaren var eluppvärmd och på 30L och vissa rum var, guvetvarför, eluppvärmda.
Jag valde att fixa dessa saker först, och eldade under tiden i förugnen i två vintrar innan jag byggde om igen.
 
Farsan hade en förugn.Han fick plocka ur ett fönster och ersätta det med höns nät för att det blev så varmt i pannrummet :)
 
Staffans2000
En förugn fungerar alldeles utmärkt.Men den måste vara kopplad till en acktank
annars är det som att köra en nystartad bil med full choke.
Ang. livslängden:Jag köpte min beg. och har använt den under fem vintrar utan
något nämnvärt slitage. I all sin enkelhet är det en utmärkt mackapär!
 
Staffan2000 skrev:
En förugn fungerar alldeles utmärkt.Men den måste vara kopplad till en acktank
annars är det som att köra en nystartad bil med full choke.
Ang. livslängden:Jag köpte min beg. och har använt den under fem vintrar utan
något nämnvärt slitage. I all sin enkelhet är det en utmärkt mackapär!
Ja, det är ingen dålig nödlösning egentligen :). Vi har kört i 2 säsonger med den och sålde vidare i rätt bra skick. Vi hann köpa ny skyddsplåt ( den gamla blev deformerat av värme), laga hjälpligt keramiken (som sprack här och där) och byta skorstensfläkt som blev inbakat i glansig sot/tjära innan vi bestämde oss för byte till en ny modern system. Vi börde ha bytt den redan första året men vi gav oss en chans att bli vänner med den och det blev bara utgifter .....

Jag misstänker att denna förugn blev bl.a. orsaken till att förra ägarna sålde huset. Han reste mycket och Hon hade svårt att skötta det hela.

Vi upptäckte att det behövs en tank ( som du redan har) för att slippa pyreldning och kunna tillverka varmvatten också på sommaren. Det ena drog efter det andra och skulle vi installera en tank nu och sen om några år kanske riva och bygga om det hela ändå? Man bara förskjuter investeringar som ändå väntar , tyckte vi.

Sen en dag fick vi besök av brandkåren i samband med misslyckat sotning av panna och det kändes inte alls bra att ha det så som vi haft. Vi fick rulla bort förugnen för att kunna komma åt och sota kombipannan. Tung jobb och måste göras ofta när man pyreldar det mesta av tiden. Det var verkligen ingen lättskött kombipanna+förugn system vi haft.
Vi frästades också att minska vedförbrukning (som vi sågar,klyver själv) och slippa värma sommarvatten med elpatron. Bara sommarvatten gav direkt ca 2000kr/år i elbesparing ;). Vedförbrukningen blev nog lägre också när verkningsgraden steg från 50-70%?? mot 90% och det blir en del m3 när behovet med förugn var 40-50m3/år ( hus 320m2) . Nu ligger vi bra under 40m3 trots att vi eldar året runt . Svårt att räkna exact när väder är så skiftande. Hur som helst allt ändrades i vårt fall till det bättre :).
Det var våra erfarenheter och resonemang ang. en förugn. Det blir kanske lättare att förstå varför jag råder att byta den till annat .
gaia
 
Hej.
Tack för alla synpunkter och erfarenheter från er som jag har fått.
Detta var precis vad jag ville uppnå med min fråga och beslutet är inte längre så svårt.
Förugn blir det inte!!!

MVH Johan Nilsson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.