DIY avloppsbaserad asksug och dammsugaranordning för träspån med tryckluftsrengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kanske skulle kunna va nåt som passar dig? Detta består av en asksug från Biltema, en avloppsventil från en tvättmaskin å 2 st sammankopplade dammsugare.
Den fungerar som så att efter varje användning så tömmer den sig själv å rengör filtret med tryckluft. Spånet sprutas ut på en hög 20m bort
Det är väldigt stark sugeffekt i den, upp till 3st kan användaren samtidigt
 
Han har nog gått en kurs.... två ord stämmer, rör och tät, gäller för båda!
välj baserat på pris och sortiment, speciellt mjuka stora kurvradier!
 
Ha, ha! Jag håller med, det låter rätt bra när man säger det..... ; )
Det är ju klent material i deras rör och man blir tvungen att limma. Avloppsrör har ju betydligt tjockare gods och gummipackning som tätar bra. Dessutom är det ca halva priset på avloppsdelar, och det gillar man alltid!
Djävulssnickarens avancerade självtömmade system ser imponerande ut men jag håller mig nog så enkel som möjligt vid detta första försök att skapa mindre mängd spån och damm i garaget. Det blir ett rör i taket och ner längs en vägg. och ett extra intag i taket där det ska gå ner ett rör nån halvmeter så man kan trycka dit en slang.
 
undvik bara 90-graders vinklar, ta dubbla 45-or istället så fastnar det inte så mycket s#t i kurvorna
 
Ja tack för tipset! Jo jag har faktiskt tänkt på det, och t.o.m. att köra tre 30 graders om det ser bättre ut. Ska kolla detta när jag handlar.
 
En poäng måste jag ge till en centradammsugarsäljare; deras system brukar ha mjuka böjar överallt UTOM just där man kopplar in slangen till det fasta systemet. Där sitter det en 90-gradare.
Tanken är att om man suger upp tex en glasspinne så ska den fastna där det är lättast att plocka bort den. Fastnar den lägre in i rörsystemet blir det ett helvete att rensa pipan.
 
Jo, säljaren gav just det argumentet. Och eftersom de har limmade rör så kan det bli ett rent helvete att få ut sånt som fastnat. Därför är avloppsrör bättre tycker jag. då kan man dra isär och ränsa. Mina ska gå hängande i taket, lätt åtkomligt. Kontaktade en avloppsrörsfabrikant idag. De rekommenderar inte avloppsrör till vaccumsystem. Skarvar kan behöva förankras, svarade de. Jag har även fått info om en himla bra tejp som de använder mycket på byggen (alltså inte silvertejp), så jag är nog inne på att satsa på avloppsrör med tejpade skarvar om så krävs, trots fabrikantens rekommendation.
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
Så, nu är min lilla suganläggning färdig! Mycket enkel, men fungerar utmärkt. Jag valde att köra på 50mm avloppsrör. Köpte på mig i överkant på Biltema, man kan ju lämna tillbaka det som inte går åt....
Hittade en Centraldammsugare på Blocket för 500:-. Univac compact II heter den, jag fick en himla massa slang med munstycken mm. till den. Några påsar följde också med. Fick lånat ett 76mm hålborr av min son och borrade lätt igenom lecaväggen mellan grunden och garaget, 25cm lecablock. Drog rör i taket i garaget med en gren så det blev två ganska centralt placerade anslutningsställen. Ett ner från taket, och ett längs en arbetsbänk. Centraldammsugaren hängde jag på väggen i torpargrunden och drog rör till cyklonen som jag ställde jämte. Eftersom jag träsvarvar mycket så gjorde jag muffar till slangen jag fick med samt min grovdammsugarslang och även ett 50 mm-rör som jag använder till hyveln. Gjorde även stopp-proppar till de två anslutningarna. Så med stopp-propp i ena anslutningen så ansluter jag lämplig slang till det andra, trycker på strömbrytaren som sitter på röret som hänger ner från taket så suger det som sjutton! : ) Och jag hör inte mycket av centraldammsugaren i grunden så det blir lugnt och relativt tyst. Så jag är nöjd. Kalaset blev billigt också. Rör för ca 200:-, cyklon för 300:-, sug för 500:-. Alltså en tusing tillsammans. Den gamla plyfan hade jag fått gratis vid ett tidigare tillfälle. En installerad suganläggning med rör och centraldammsugare i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sug och cyklon i torpargrunden. Frånluften släpper jag ut via slangen som går till höger genom en ljuddämpare. En verkstad med installerade avloppsrör i taket anslutna till en centraldammsugare och verktygsmaskiner i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rördragningen längs taket med en vanlig lampströmbrytare.
Verkstad med avloppsrör använda för suganläggning och verktyg på arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nerdragning av rör till arbetsbänk.
Aluminiumspån och -krullar på en grön yta, rester från metallsvarvning som ska i specialbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såna här spån av aluminium som det blir vid metallsvarvning får jag lägga i särskild behållare för metall. De skulle annars sätta stopp antagligen. Men annars så suger jag allt annat.

Tack till er som följde och gav goda råd!
GLAD MIDSOMMAR!
 
  • Gilla
PsychoCheF och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.