T Trä46 skrev:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas
T Trä46 skrev:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas

Hej. Gammal tråd, men du kanske ser detta ändå. Jag letar själv byggare som kan bygga KL-trä fast för mindre hus. Har en del information efter samtal och undersökningar. Visst är det så att det går att bygga billigare utan kl trä. Men jag ser en enorm fördel med känslan i huset om man väljer kl. Det jag fått reda på är att det man spar in på själva byggtiden får man betala på kostnaden för material och tillverkning av träelementen. Så bygger man ca 90m2 så ska det tydligen gå att få ungefär samma pris som ett bygge med reglar etc. (Bortsett från alla billigaste varianterna)
Om du hittat någon kl-byggare eller om du kom vidare i projektet vore det kul att höra.
 
Något småhus hit eller dit i KL-trä gör väl inget på det stora hela men jag tycker det är svårt att motivera i större skala. KL-trä ersätter vanligtvis betongelement i större byggen, där har man då en hållbarhetsvinst och betydligt lägre CO2-avtryck.

Men i små hus ersätter man ofta en mindre mängd trä, i form av reglar, med en jättestor mängd massivt trä. Dessutom med mindre yteffektiva väggar eftersom all isolering måste ligga utanpå istället för en stor del som kan ligga mellan reglarna.

Varken hållbart eller miljövänligt!
 
Det går väl att argumentera att ett KL hus lagrar stora mängder CO2 i och med sin massiva trästomme, men å andra sidan är resursonsumtionen ganska betydande. Så inte helt självklart ut ett miljövänlighetsperspektiv. Annars håller jag med dig i stort, det är mest eventuella arkitektoniska kvaliteter om talar för KL i småhus. Och då beror det ju på vad man gör av det. :)
 
  • Gilla
Claymount
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det går väl att argumentera att ett KL hus lagrar stora mängder CO2 i och med sin massiva trästomme, men å andra sidan är resursonsumtionen ganska betydande. Så inte helt självklart ut ett miljövänlighetsperspektiv.
Det negativa tippar kraftigt över eftersom skogen står bättre orörd än nedhuggen även ur co2 synpunkt.
 
Oj vad du var tvärsäker. Det är ingen bra börjar varken på en diskussion eller för att lära sig mer. Det där är ju ett ämne som forskas ganska mycket om utan entydiga resultat. Ja, en urskog lagrar mer kol än en produktionsskog. Men om kolet binds i en byggnad i 100 år så gör det stor skillnad, speciellt i jämförelse med massproduktion exempelvis.
 
  • Gilla
helhag0 och 2 till
  • Laddar…
Jo sant att den största fördelen ur energisynpunkt är om man byter större betonghus mot kl trä. Inte därför jag är intresserad av att bygga mindre hus i kl trä. Det är en väldigt fin känsla ljudmässigt inne i ett kl-bygge. Och vetskapen om att man endast använder trä i väggar och isolering är ett extra plus. Helt enkelt bra känsla för kropp och sinne. Samt fint. Därför är kl-trä intressant även för mindre hus i mitt fall. :)
 
  • Gilla
helhag0
  • Laddar…
A Awenja skrev:
Hej. Gammal tråd, men du kanske ser detta ändå. Jag letar själv byggare som kan bygga KL-trä fast för mindre hus. Har en del information efter samtal och undersökningar. Visst är det så att det går att bygga billigare utan kl trä. Men jag ser en enorm fördel med känslan i huset om man väljer kl. Det jag fått reda på är att det man spar in på själva byggtiden får man betala på kostnaden för material och tillverkning av träelementen. Så bygger man ca 90m2 så ska det tydligen gå att få ungefär samma pris som ett bygge med reglar etc. (Bortsett från alla billigaste varianterna)
Om du hittat någon kl-byggare eller om du kom vidare i projektet vore det kul att höra.
A Awenja skrev:
Hej. Gammal tråd, men du kanske ser detta ändå. Jag letar själv byggare som kan bygga KL-trä fast för mindre hus. Har en del information efter samtal och undersökningar. Visst är det så att det går att bygga billigare utan kl trä. Men jag ser en enorm fördel med känslan i huset om man väljer kl. Det jag fått reda på är att det man spar in på själva byggtiden får man betala på kostnaden för material och tillverkning av träelementen. Så bygger man ca 90m2 så ska det tydligen gå att få ungefär samma pris som ett bygge med reglar etc. (Bortsett från alla billigaste varianterna)
Om du hittat någon kl-byggare eller om du kom vidare i projektet vore det kul att höra.
Hej, jag har varit i full färd med att bygga mitt sommarhus i KL och är snart framme vid slutbesiktning. Jag Vet! att det är billigare och enligt mig bättre än att bygga i lösvirke. Snabbare montering, färre moment, inga plaster, etc.

Flera snickare jag pratade med tackade nej till projektet pga att det var ”nytt och man inte kunde” och att det blev för få timmar. Konstigare än så var det inte. All respekt för det.
 
  • Gilla
Elin Storm och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Något småhus hit eller dit i KL-trä gör väl inget på det stora hela men jag tycker det är svårt att motivera i större skala. KL-trä ersätter vanligtvis betongelement i större byggen, där har man då en hållbarhetsvinst och betydligt lägre CO2-avtryck.

Men i små hus ersätter man ofta en mindre mängd trä, i form av reglar, med en jättestor mängd massivt trä. Dessutom med mindre yteffektiva väggar eftersom all isolering måste ligga utanpå istället för en stor del som kan ligga mellan reglarna.

Varken hållbart eller miljövänligt!
Jag tror du har en poäng i att det finns en gräns för när huset är för litet för att KL ska vara kostnadseffektiv. Tror gränsen går runt 80 kvm.
 
A Awenja skrev:
Jo sant att den största fördelen ur energisynpunkt är om man byter större betonghus mot kl trä. Inte därför jag är intresserad av att bygga mindre hus i kl trä. Det är en väldigt fin känsla ljudmässigt inne i ett kl-bygge. Och vetskapen om att man endast använder trä i väggar och isolering är ett extra plus. Helt enkelt bra känsla för kropp och sinne. Samt fint. Därför är kl-trä intressant även för mindre hus i mitt fall. :)
Fantastiskt känsla med trä rakt igenom. Inga planer alls! Jag har valt betongplatta med värme. En härlig kombination. Mitt hus är på 110 kvm och vi ( dvs jag hantlangade 2 snickare och en kranförare) reste hela huset (kl stommen) inkl tak på 2 dagar. All kl var millimeteranpassad, färdigfräst för el, mycket fin finish på insidan. När Kl var uppe drog elektrikern all el utifrån. Klockrent!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
@Claymount

Återkom gärna efter vintern hur nöjd du är med finishen. Har varit i 6-7 småhus i KL och sprickorna blev väldigt påtagliga när det torkade ordentligt. Dom som flyttade in pratade om att det lät som pistolskott när träet sprack.

Vissa väggar sprack rätt snyggt medans vissa hade otur. Kommer ihåg ett hus som fick en över 1cm bred spricka från golv till tak precis där spisen hamnade i köket.
 
Såklart det blir sprickor i trät. Så funkar ju trä - eller hur? Om man vill klär man med gips och målar eller tapetserar, faktum är att det är det vanligaste.
 
Rickard.
C Claymount skrev:
Såklart det blir sprickor i trät. Så funkar ju trä - eller hur? Om man vill klär man med gips och målar eller tapetserar, faktum är att det är det vanligaste.
Absolut, det var inget ont menat utan är bara nyfiken hur folk som bor i det upplever det. Har tyvärr ingen möjlighet att såhär i efterhand prata ordentligt med dom som flyttade in i dom hus jag jobbade på. Jag tycker det känns tråkigt att täcka det helt men lite färg eller lasyr skulle jag nog ändå vilja ha om det var mitt.

Får du nått KL över så va rädd om det då det är ett ganska roligt material, skickar en länk från en annan tråd där jag visar min grillbänk jag gjorde av lite överblivna väggbitar. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-grill-av-takpannor.414403/#post-4186326
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
W witten skrev:
Det negativa tippar kraftigt över eftersom skogen står bättre orörd än nedhuggen även ur co2 synpunkt.
Nej. Du har tokfel.

Skog som används i varaktiga produktet binder kol för lång tid och låter den nya ersättningsskogen binda mer kol.

"Gammal" skog binder ingen ny kol.

/ATW
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Absolut, det var inget ont menat utan är bara nyfiken hur folk som bor i det upplever det. Har tyvärr ingen möjlighet att såhär i efterhand prata ordentligt med dom som flyttade in i dom hus jag jobbade på. Jag tycker det känns tråkigt att täcka det helt men lite färg eller lasyr skulle jag nog ändå vilja ha om det var mitt.

Får du nått KL över så va rädd om det då det är ett ganska roligt material, skickar en länk från en annan tråd där jag visar min grillbänk jag gjorde av lite överblivna väggbitar. [länk]
Inget problem. Tolkade det inte så . Tack för tipset. Ska kolla på länken!
 
Hur fick du hjälp med att rita trä-elementen? Samt vem producerade dom? Och du råkar inte känna någon som kan sätta ihop det?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.