Hej!

Jag har köpt en spansk klinkerplatta från Golvabia, står att den kan användas både som kakel i kök och som golv i badrummet. Den heter Old Style, 8 mm. Försöker nu att borra hål... Med Bosch 5 mm CYL-9 Ceramic tog det en halvtimme att komma igenom plattan, köpte sedan KGC Diamantborr Predator 6 mm och lyckades med 6 hål mellan 7 och 12 minuter var. Hål nr 7 tog drygt 20 minuter och hål nr 8 30 minuter. Ska en diamantborr inte räcka längre än så? Jag har följt instruktionerna med kylning var 5:e sekund osv. Någon som har andra förslag på borrar?
 
Hmm något fel gör du, kör en platt diamantborr i en vinkelslip (finns spna som passar)de blir mer flås och ett hål tar ca 15 sek men man doppar den i lite vatten va 4 sek ungefär,så gör jag på jobbet och har inga problem att få en borr att överleva ett helt badrum.
 
Jag brukar köra med små diamanthålsågar i granitklinker, drivet av en borrmaskin på relativt lågt varv. Kyler med vatten, inga problem alls man får en effektiv och kontrollerad håltagning helt utan överraskningar.
 
Om din borr håller ett helt badrum Patzie, hur många hål tänker du då?
 
Jag köpte en sats med kgc borrar till vinkelslipen, dom har hållit i ca 8år... då har jag varit egen och hållit på med badrumsrenoveringar, har bytt ut 70mm en gång aldrig kylt i vatten
 
Jag har också lite funderingar på hur man ska använda boren på granitkeramikplattor. :thinking:

Köpte en TEBO Diamantborr Granito Dry 6mm till vinkelslipen. Tyckte det gick bra och snabbt att få till hålen i början. Efter 6-7 hål började det gå trögt och efter 11 hål var det stopp! Toppen (spetsen) på borren var slut, metallen var framme.

Är det här vad man kan förvänta sig eller gör jag något fel? Ska man doppa den i vatten för att kyla ner? Kan det vara så att jag matar på för mycket (för länge eller för hårt) så den blir för varm?

En TEBO Diamantborr Granito Dry 6mm för vinkelslip med synbart sliten spets.
 
Du ska inte tryck speciellt hårt, sen ska du vika upp borren lite så att dammet kan flyga ur, vinkla upp och gör en roterande rörelse runt runt
Kyla ska inte behövas, men däremot så kan ju vänta lite mellan hålen.

Dom små sliter man nog ut snabbare än dom stora
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Jag har också lite funderingar på hur man ska använda boren på granitkeramikplattor. :thinking:

Köpte en TEBO Diamantborr Granito Dry 6mm till vinkelslipen. Tyckte det gick bra och snabbt att få till hålen i början. Efter 6-7 hål började det gå trögt och efter 11 hål var det stopp! Toppen (spetsen) på borren var slut, metallen var framme.

Är det här vad man kan förvänta sig eller gör jag något fel? Ska man doppa den i vatten för att kyla ner? Kan det vara så att jag matar på för mycket (för länge eller för hårt) så den blir för varm?

[bild]
Ja dom där är helt värdelösa, min tog slut efter 4 hål.
 
HomeboY HomeboY skrev:
Ja dom där är helt värdelösa, min tog slut efter 4 hål.
Man får vara lätt på handen och inte trycka hårt! Det tar lite längre tid, men borren räcker till fler hål. Sen är det bra att vila borren så att den inte blir för varm.
 
R rsa skrev:
Man får vara lätt på handen och inte trycka hårt! Det tar lite längre tid, men borren räcker till fler hål. Sen är det bra att vila borren så att den inte blir för varm.
Jag får väl köpa en ny och testa då. Det jävliga är att jag har 4 hål kvar
 
Man lär vänta en del mellan hålen dom små blir oerhört varma fort och sammansättningen runt diamanterna smälter, 50-60 hål ska en liten räcka till alla gånger enl försäljaren från tebo och plattisarna jag träffar, men att bränna ut dom går fort och händer lätt om man inte gör det ofta. (y) finns en serie som heter tebo Diamond wet där man kör med vatten och skruvdragare, tar längre tid men hålen blir perfekta utan flisor runt om och borren håller väldigt länge och dom kan vem som helst använda länge :)
 
Hej! TS här. Nu har jag försökt igen med en diamantborr frpn KGC och nu gick det bra! Skillnaden motför förra gången var att jag torkade av borren efter varje gång jag kylt den i vatten, men framförallt cirkulerade jag mycket mer med borren. Hålen gick från 10 minuter till 12, 14, 15, 16 och slutligen 18 minuter när jag bestämde mig för att rotera mer. Nästa hål 12 minuter och sista hålet 9 minuter. Och borren är inte slut!
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.