R
M milimani skrev:
Ett överklagningsbart avslag, är det det som överklagas till Länsstyrelsen då?
Exakt. I avslaget kommer det att stå att du har tre veckor på dig att överklaga till Länsstyrelsen.
 
R rolflidvall skrev:
Exakt. I avslaget kommer det att stå att du har tre veckor på dig att överklaga till Länsstyrelsen.
Avslaget ska dock skickas till kommunen som gör en rättidsprövning (kollar att överklagan kommit in i rätt tid). Sen skickar de överklagan och handlingar i ärendet vidare till Länsstyrelsen. Planerar du överklaga så rekommenderar jag att inte vara ute i sista sekunden, det är tråkigt att missa sista datum pga ”poststrul”.
 
M
Kommer såklart att hålla alla givna tider.

Funderar på vad en ansökan om planändring skulle kosta i absolut värsta fall och om det ens är en möjlighet som privatperson. Om det går att söka planändring enbart för ens egen tomt eller om det innebär att hela DPn ses över?
 
Redigerat:
Nu förstår jag att du vill ge så lite info som möjligt.

Men det är väldigt mycket enklare om du delger dig av beslut och underlag (opch maskar de delar som gör att du kan identifieras.

Det finns väldigt många kunniga här. Men allmänna råd blir ju bara allmänna råd då det kan skilja så mycket på vad efterfrågas.

Är det DP som är emot dina åtgärder? Vad är det för förändringar?

Dvs. Mata oss med lite mer info :)
 
  • Gilla
milimani och 1 till
  • Laddar…
M
Det är ett planstridigt utgångsläge för nästan alla husen i detaljplanen vad jag förstått. Dåtidens byggherre sökte helt enkelt om planstridigt bygglov för en stor mängd hus och fick det. (Suterränghus mm istället för enplanshus). Husen har alltså godkända bygglov men de gavs innan ÄPBL så de skall tydligen inte räknas som godkända avvikelser längre om man vill bygga till.

Ansökt åtgärd är en godkänd åtgärd enligt plan och en visuellt liten i sig själv, men planstridigheten för originalhuset (för många plan) är problemet. Många med samma husmodell har redan fått lov för samma åtgärd som nu är ansökt om, men det var under annan lagstiftning.
 
Redigerat:
M
Appendix Appendix skrev:
Nu förstår jag att du vill ge så lite info som möjligt.

Men det är väldigt mycket enklare om du delger dig av beslut och underlag (opch maskar de delar som gör att du kan identifieras.

Det finns väldigt många kunniga här. Men allmänna råd blir ju bara allmänna råd då det kan skilja så mycket på vad efterfrågas.

Är det DP som är emot dina åtgärder? Vad är det för förändringar?

Dvs. Mata oss med lite mer info :)
:) Skrev svar ovan!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
M MetteKson skrev:
När i tiden fick du dessa avslagsförslag/beslut?
Kanske har du missat svara på avslagsförslaget och ärendet därför gått vidare?

Avslagsförslag brukar komma ett par veckor innan beslut klubbas i nämnden (olika i olika kommuner och beror på när byggnadsnämnden har sammanträde). I avslagsförslaget ska ett datum stå och innan det har du rätt att yttra dig (argumentera för ditt förslag, ändra förslaget eller dra tillbaka ärendet). Om du inte lämnar något yttrande innan sista datum går ärendet vidare och beslut tas i nämnd.
Min fundering är om ett yttrande/en argumentation som lämnas in som kompletterande uppgifter på varför bygglov borde kunna meddelas kommer att i sig självt komma med som underlag till nämnden också? Eller om det enbart är förslaget till avslag som föredras även om man lämnar in en argumentaion för varför lovet bör godkännas? Det blir ju en rätt stor skillnad i praktiken.
 
M milimani skrev:
Kommer såklart att hålla alla givna tider.

Funderar på vad en ansökan om planändring skulle kosta i absolut värsta fall och om det ens är en möjlighet som privatperson. Om det går att söka planändring enbart för ens egen tomt eller om det innebär att hela DPn ses över?
I värsta fall vet jag inte. Men jag känner till ett par fall där det kostade ca 100 000, och tog ett år. Ena fallet gällde ett flerbostadshus som brann ned. Hela området var med 3 våningshus från 30 talet. En nyare DP föreskrev tvåplanshus. Krävdes det. planeändring för att återuppbygga.
Då handlar det om ändring för en enstaka fastighet. Skall du ändra för hela området handlar det om mångmiljonbelopp och allt från 3 till 20 år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tror att problemet du har är att riktlinjerna ändrats så vitt jag förstår. Förr var det mer ok för kommunen att bevilja avsteg från detaljplan men då detta medfört stor godtycklighet har detta stramats åt till att det i stort sätt inte alls längre får göra det hur rimlig ändringen än må te sig. Det som ligger i din favör är väl att din ändring i sig inte är planstridig utan att tidigare avsteg gör att huset i sig är utanför. Att reglerna ändrats bör ju inte ligga dig till last för all framtid så tror det finns goda chanser att du kan få ok i högre instans än kommunen, tror dock att tinget måste säga nej också. (Min uppfattning inte expert)
 
T TypRätt skrev:
Jag tror att problemet du har är att riktlinjerna ändrats så vitt jag förstår. Förr var det mer ok för kommunen att bevilja avsteg från detaljplan men då detta medfört stor godtycklighet har detta stramats åt till att det i stort sätt inte alls längre får göra det hur rimlig ändringen än må te sig. Det som ligger i din favör är väl att din ändring i sig inte är planstridig utan att tidigare avsteg gör att huset i sig är utanför. Att reglerna ändrats bör ju inte ligga dig till last för all framtid så tror det finns goda chanser att du kan få ok i högre instans än kommunen, tror dock att tinget måste säga nej också. (Min uppfattning inte expert)
Jag tror att utrymmet för ”snällhet” och sunt förnuft minskar ju högre upp du kommer i överklagandekedjan. Där tittar man bara på lagen,
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
I värsta fall vet jag inte. Men jag känner till ett par fall där det kostade ca 100 000, och tog ett år. Ena fallet gällde ett flerbostadshus som brann ned. Hela området var med 3 våningshus från 30 talet. En nyare DP föreskrev tvåplanshus. Krävdes det. planeändring för att återuppbygga.
Då handlar det om ändring för en enstaka fastighet. Skall du ändra för hela området handlar det om mångmiljonbelopp och allt från 3 till 20 år.
Det senare känns ju något orimligt. Ett bekymmer här är att kommunen satte en DP som de sedan när de upphandlade byggherre för valde att frångå genom att godkänna genomgående planstridiga bygglov som byggherren sökte för. Så i princip allt som byggdes (området byggdes under en rätt kort tid) lät kommunen bygga i strid med sin nya plan...
 
M
T TypRätt skrev:
Jag tror att problemet du har är att riktlinjerna ändrats så vitt jag förstår. Förr var det mer ok för kommunen att bevilja avsteg från detaljplan men då detta medfört stor godtycklighet har detta stramats åt till att det i stort sätt inte alls längre får göra det hur rimlig ändringen än må te sig. Det som ligger i din favör är väl att din ändring i sig inte är planstridig utan att tidigare avsteg gör att huset i sig är utanför. Att reglerna ändrats bör ju inte ligga dig till last för all framtid så tror det finns goda chanser att du kan få ok i högre instans än kommunen, tror dock att tinget måste säga nej också. (Min uppfattning inte expert)
Vad jag förstått skall ett godkänt bygglov för en planstridig grundfastighet enligt äldre lagstiftning än ÄPBL kunna ligga som grund för att man får nytt bygglov, om avvikelsen/planstridigheten anses liten.

En liten avvikelse är praxis, men om samtliga bostäder i ett helt detaljplaneområde har fått ok för samma avsteg från planen en gång i tiden har jag förstått att det ska kunna anses som mindre avsteg lite oavsett vad det rör (eftersom det blivit en norm i området).

Förstår väl mest inte varför man inte ändrade planen på den tiden om det nu verkar ha varit omöjligt att bygga enligt den för den byggherre som fick uppdraget.
 
M
Appendix Appendix skrev:
Nu förstår jag att du vill ge så lite info som möjligt.

Men det är väldigt mycket enklare om du delger dig av beslut och underlag (opch maskar de delar som gör att du kan identifieras.

Det finns väldigt många kunniga här. Men allmänna råd blir ju bara allmänna råd då det kan skilja så mycket på vad efterfrågas.

Är det DP som är emot dina åtgärder? Vad är det för förändringar?

Dvs. Mata oss med lite mer info :)
Du som lät insatt, hade du mer råd att ge med mer info nu? :)
 
M
M milimani skrev:
Vad jag förstått skall ett godkänt bygglov för en planstridig grundfastighet enligt äldre lagstiftning än ÄPBL kunna ligga som grund för att man får nytt bygglov, om avvikelsen/planstridigheten anses liten.

En liten avvikelse är praxis, men om samtliga bostäder i ett helt detaljplaneområde har fått ok för samma avsteg från planen en gång i tiden har jag förstått att det ska kunna anses som mindre avsteg lite oavsett vad det rör (eftersom det blivit en norm i området).

Förstår väl mest inte varför man inte ändrade planen på den tiden om det nu verkar ha varit omöjligt att bygga enligt den för den byggherre som fick uppdraget.
Någon som kan mer om planstridigt utgångsläge? Om alla fastigheter i en DP har beviljats det; då är det ju en praxis/norm i området. Borde det då inte gå att tolka som ett litet avsteg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.