H Hönekulla skrev:
Så kan bara en fullständig amatör svara, antagligen är du helt okunnig och jag undrar om du någon gång haft en hammare i handen //Anders
Nja, det är nog du själv som är amatören i sådana fall, är man i branschen och vet hur saker fungerar, eller rättare sagt inte fungerar, så ligger det mycket i det TypRätt säger!
Är en falsk trygghet detta våtrumsintyg, finns hur många exempel som helst där en byggare har certifikat, men likförbannat blir det fel! Men det har diskuterats i åtskilliga andra trådar....
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
M Måttlösa skrev:
Det var inte det som var frågan.
Det är väl så att det är en del av tjänsten och ska lämnas ut när jobbet är färdigt och inte efter betalning. Sedan som någon skrev att ta dit en besiktningsman innan man betalar, det är ju ganska meningslöst för den personen ser ju inte något av underarbetet och när det gäller tätskiktet så är det ju det som är bland det viktigaste i ett badrum och som inte går att se ett dugg av när det är helt färdigt. Det bästa intyget på hur det är gjort är ju om det är fotograferat et flertal gånger under arbetets gång med foton som har datumstämplar.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Det är väl så att det är en del av tjänsten och ska lämnas ut när jobbet är färdigt och inte efter betalning. Sedan som någon skrev att ta dit en besiktningsman innan man betalar, det är ju ganska meningslöst för den personen ser ju inte något av underarbetet och när det gäller tätskiktet så är det ju det som är bland det viktigaste i ett badrum och som inte går att se ett dugg av när det är helt färdigt. Det bästa intyget på hur det är gjort är ju om det är fotograferat et flertal gånger under arbetets gång med foton som har datumstämplar.
Varför krångla så mycket.
Be banken upprätta ett escrow account, eller sätt in pengarna på ett låst konto i företagets bank, med instruktioner att de släpps när våtrumsintyget överlämnas.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Leif Haraldsson Leif Haraldsson skrev:
Varför krångla så mycket. Be banken upprätta ett escrow account
Tycker nog att det låter rätt krångligt! :surprised:;) Men tack för att du fick mig att Googla!

Välkommen hit!
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Inget krångligt alls. Ett konto med en lyftplan som är prestationsbaserad används på alla större byggen. I detta fall löser det enkelt en tvist ang våtrumsintyget.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Jag har fått badrum renoverade två ggr. I bägge fallen fick jag intyget före betalning. Det är ju en del av leveransen och jag betalar i alla fall inte i förskott.

Dokumentet kan bli väldigt viktigt om det uppstår en skada i badrummet och man blandar in försäkringsbolaget.

Även framtida köpare kan kräva dokumentation.
 
M Måttlösa skrev:
Hej!
Vi har just fått vårt badrum fixat. Nu vill jag ha våtrumsintyget innan jag betalar, åtminstone innan jag betalar hela beloppet. Leverantören vill inte ge mig det utan att jag har betalat hela fakturan. För oss konsumenter är betalningen det påtryckningsmedel vi har. Leverantören kan ju gå till kronofogden vid problem, men Byggkeramikrådet lär rekommendera medlemmarna att inte ge intyget innan betalning.

Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt? Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?
Det är inte ovanligt att man betalar innan intyget.
 
J Jörgen Ö skrev:
Det var väldigt vad många skriver hur man gör i andra branscher/typ av entreprenader, eller vad som är praxis av överlämnandet av våtrumscertifikatet, det spelar ju mindre roll, det måste väl ändå vara vad som står i offerten/kontraktet mellan TS och entreprenören!? Eller?
Som jag skrev ovan, finns ingen lag eller krav på våtrumscertifikat, TS kan dra det hur långt som helst, men har ingen lag att luta sig mot.
Sen kanske det finns något bakomliggande varför byggaren vill ha intyget som påtryckningsmedel, vi har bara hört en sida.
Leverantören vill enligt egen uppgift ha det för att tidigare kunder kan ha sålt lägenhet / hus med intyget men utan att ha betalt. Jag tycker argumentet är dåligt, eftersom leverantören kan gå till kronofogden med sin fordran.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Leif Haraldsson Leif Haraldsson skrev:
Varför krångla så mycket.
Be banken upprätta ett escrow account, eller sätt in pengarna på ett låst konto i företagets bank, med instruktioner att de släpps när våtrumsintyget överlämnas.
LOL! Jag har jobbat med sådant när jag jobbade med M&A...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nja, det är nog du själv som är amatören i sådana fall, är man i branschen och vet hur saker fungerar, eller rättare sagt inte fungerar, så ligger det mycket i det TypRätt säger!
Är en falsk trygghet detta våtrumsintyg, finns hur många exempel som helst där en byggare har certifikat, men likförbannat blir det fel! Men det har diskuterats i åtskilliga andra trådar....
Jobbet har i huvudsak sett bra ut hela vägen och jag har fotodokumenterat, men intyget krävs enligt kontrollplanen så det är formalia som måste fullgöras. Dessutom lär försäkringsbolagen kräva det, så det är samma sak där, det ska helt enkelt finnas, oavsett det reella värdet i dokumentet.
 
M Måttlösa skrev:
Dessutom lär försäkringsbolagen kräva det
När då? Vid en eventuell skada? Har svårt att tro det. Men bortsett från det ska du naturligtvis få det ni avtalat om.
 
Jag har haft en företagare som tillomed valde att FÖRFALSKA ett våtrumsintyg, hellre än att fylla i formuläret på BKRs hemsida och få ut ett riktigt!
Jag ringde BKR å kollade om allt var OK med företagaren, och allt VAR OK!
Sedan ringde jag företagaren och sa att jag betalar in sista fakturen om han ger mig ett KORREKT våtrumsintyg.
Då sa han att justeringarna jag ville ha gjorda, inte skulle göras.
Men han lovade att ordna ett korrekt intyg och göra justeringarna om jag betalde in sista fakturan!
Jag var MYCKET nöjd med badrummet och ville få ett avslut, så jag betalade in sista fakturan.
Justeringarna blev gjorda.
Men 2 år senare har inget korrekt intyg ramlat ner i brevlådan, trots påminnelser...
 
M Måttlösa skrev:
Hej!
Vi har just fått vårt badrum fixat. Nu vill jag ha våtrumsintyget innan jag betalar, åtminstone innan jag betalar hela beloppet. Leverantören vill inte ge mig det utan att jag har betalat hela fakturan. För oss konsumenter är betalningen det påtryckningsmedel vi har. Leverantören kan ju gå till kronofogden vid problem, men Byggkeramikrådet lär rekommendera medlemmarna att inte ge intyget innan betalning.

Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt? Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?
Om det inte är betalt så gäller ingen garanti
 
Mycket tyckande här..

Har man inte kontrakterat att arbetet ska utföras enligt våtrumsnormen så gäller den inte. Utförandet ska dock vara fackmässigt därom tvistar de lärda, vad man kan säga är dock att utförandet bör vara väldigt nära våtrumsnormen för att anses fackmässigt, dock kan man inte kräva ett branschintyg om inte detta är avtalat.

Är våtrumsnorm med tillhörande intyg avtalat så ska detta givetvis levereras.
Som konsument betalar man aldrig för annat än utfört arbete och eftersom intyget levereras som slutdokumentation efter utfört arbete bör man kunna förvänta sig samtlig slutdokumentation som intyg, drift och underhåll samt ev instruktioner innan slitfakturan betalas.
 
Snailman
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag håller med. Våtrumsintyget är en del av tjänsten och ska, precis som övriga delar av tjänsten om så är överenskommet, levereras innan betalning.

Din leverantör använder ju intyget i nån sorts utpressningssyfte, betala annars blir det inget intyg.
Samtidigt så kan man ju tolka det som att om man inte vill skriva något våtrumsintyg varken före eller efter så är ju detta metoden man ska tillämpa.

Intyget är väl kanske värt något att visa fram om man ska typ sälja huset/lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.