Ny uppdatering!

Får be om ursäkt till Kitale för att jag inte svarade förra sommaren, måste ha missat ditt inlägg...

Förra sommaren fångades inte mycket mygg, oklart varför. Jag kom mig aldrig för att byta regulator och för någon vecka sedan drog jag igång maskinen på vinst och förlust. Bytte bara tablett och körde en rengöring med kolsyrepatron och hör och häpna: Den fångar mygg! Nu är det ju så inihelvete mycket mygg så förmodligen snubblar de in av sig själva, men behållaren är åtminstone en tredjedels full efter en knapp vecka. Positivt såklart, men jag ska hålla koll på hur länge en full flaska räcker. Lurar fortfarande på om regulatorn bör bytas. Nylonskruven till glödstiftet gick ju av också, kommer inte ihåg om/hur jag löste det...
 
T ToRy skrev:
Ny uppdatering!

Får be om ursäkt till Kitale för att jag inte svarade förra sommaren, måste ha missat ditt inlägg...

Förra sommaren fångades inte mycket mygg, oklart varför. Jag kom mig aldrig för att byta regulator och för någon vecka sedan drog jag igång maskinen på vinst och förlust. Bytte bara tablett och körde en rengöring med kolsyrepatron och hör och häpna: Den fångar mygg! Nu är det ju så inihelvete mycket mygg så förmodligen snubblar de in av sig själva, men behållaren är åtminstone en tredjedels full efter en knapp vecka. Positivt såklart, men jag ska hålla koll på hur länge en full flaska räcker. Lurar fortfarande på om regulatorn bör bytas. Nylonskruven till glödstiftet gick ju av också, kommer inte ihåg om/hur jag löste det...
T ToRy skrev:
Ny uppdatering!

Får be om ursäkt till Kitale för att jag inte svarade förra sommaren, måste ha missat ditt inlägg...

Förra sommaren fångades inte mycket mygg, oklart varför. Jag kom mig aldrig för att byta regulator och för någon vecka sedan drog jag igång maskinen på vinst och förlust. Bytte bara tablett och körde en rengöring med kolsyrepatron och hör och häpna: Den fångar mygg! Nu är det ju så inihelvete mycket mygg så förmodligen snubblar de in av sig själva, men behållaren är åtminstone en tredjedels full efter en knapp vecka. Positivt såklart, men jag ska hålla koll på hur länge en full flaska räcker. Lurar fortfarande på om regulatorn bör bytas. Nylonskruven till glödstiftet gick ju av också, kommer inte ihåg om/hur jag löste det...

Min gas håller ca 1månad. Sen är det även gas kvar att köra lite till grillen med. Men nu väntar jag på nytt munstycke så ska bli spännande vad för skillnad det blir
 
Ja, ungefär en månad brukar den gå innan gasen tar slut och den stannar. Förra året tyckte jag den gick längre än så, därav teorin om regulatorn. Än går den på förra årets oavslutade flaska så jag måste ju byta en gång först. Kanske ska hitta ett ställe för påfyllning istället för byte...

Är det regulatorn du menar med munstycke?
 
T ToRy skrev:
Ja, ungefär en månad brukar den gå innan gasen tar slut och den stannar. Förra året tyckte jag den gick längre än så, därav teorin om regulatorn. Än går den på förra årets oavslutade flaska så jag måste ju byta en gång först. Kanske ska hitta ett ställe för påfyllning istället för byte...


Nej den sitter inne under kåpan

Är det regulatorn du menar med munstycke?
Nej brännar munstycket sitter inne i skalet.
 
  • Brännarmunstycke på handduk bredvid isärmonterade delar av ett värmeverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ropit och 1 till
  • Laddar…
Kan lägga in lite bättre bilder på det när jag fått hem den nya
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Läste precis igenom hela tråden igen och ser att någon annan också haft problem med och gjort rent munstycket. Kanske skulle börja med att byta det då...
Beställde du det från firman du länkade till?

Känner förresten igen hemsidan, tror jag varit inne där och lurat förut. Jag kan ha blandat ihop denna firman i Jönköping med den jag trodde låg i Ulricehamn. Kanske är samma då... Nåväl, det ger sig.
 
T ToRy skrev:
Läste precis igenom hela tråden igen och ser att någon annan också haft problem med och gjort rent munstycket. Kanske skulle börja med att byta det då...
Beställde du det från firman du länkade till?

Känner förresten igen hemsidan, tror jag varit inne där och lurat förut. Jag kan ha blandat ihop denna firman i Jönköping med den jag trodde låg i Ulricehamn. Kanske är samma då... Nåväl, det ger sig.
Jag rengjorde min med. Fick igång den en gång sen samma problem igen. Pratade med den firman jag länkade till o dem sa att jag hade en problem modell på munstycke o att det fanns en förbättrad modell.. kostade strax över 300 med frakt. Kan lägga upp bilder vad som skiljer sig mot nya o gamla
 
  • Gilla
YELLOC och 1 till
  • Laddar…
Pontus Karlsson1 Pontus Karlsson1 skrev:
Jag rengjorde min med. Fick igång den en gång sen samma problem igen. Pratade med den firman jag länkade till o dem sa att jag hade en problem modell på munstycke o att det fanns en förbättrad modell.. kostade strax över 300 med frakt. Kan lägga upp bilder vad som skiljer sig mot nya o gamla
Fick hem det nya munstycket idag.
Den uppdaterade varianten har metall färgat munstycke jämfört med det gamla som är i helt mässing
Enkelt o byta
4st skruv för att få av locket
Sedan tre skruv för att lossa hela innanmätet
Tryck in slangen samtiding som man lyfter upp hela innanmätet. Lossa den lilla skruven som håller
munstycket. Dra ut och byta den.
Startade direkt o fungerar klockrent
Två munstycken för byggprojekt, ett med metallfärg och ett i mässing, mot en grå fluffig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller två mässingsmunstycken, en ny variant med metallfärg i mitten och en äldre i hel mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hallå!
Jag har en MM Pioneer som inte riktigt vill starta. När jag trycker på strömbrytaren så drar fläkten igång precis som den ska. Efter några minuter går fläkten ner i varvtal och man kan höra solenoiden öppnar sig (klickande ljud). Fläkten går sedan upp i varvtal igen för att efter ca 20 minuter stänga av helt och lampan på strömbrytaren börjar blinka snabbt.
Jag har
- kollat solenoiden och den funkar. Jag kopplade in den på ett 12V batter och den öppnar (klickar)
- har kollat glödstiftet och den börjar glöda när fläkten går ner i varvtal och solenoiden öppnar sig
- har kollat thermistorn med en lödkolv och resistansen sjunker när jag värmer den med lödkolen
- rengjort munstycket och det kommer gas. Nu väntar jag ändå på nytt munstycke som jag beställt

Tycker jag har gjort allt man kan göra, men den funkar ändå inte. Har ni ngt förslag?
 
A Anders_Gustafsson skrev:
Hallå!
Jag har en MM Pioneer som inte riktigt vill starta. När jag trycker på strömbrytaren så drar fläkten igång precis som den ska. Efter några minuter går fläkten ner i varvtal och man kan höra solenoiden öppnar sig (klickande ljud). Fläkten går sedan upp i varvtal igen för att efter ca 20 minuter stänga av helt och lampan på strömbrytaren börjar blinka snabbt.
Jag har
- kollat solenoiden och den funkar. Jag kopplade in den på ett 12V batter och den öppnar (klickar)
- har kollat glödstiftet och den börjar glöda när fläkten går ner i varvtal och solenoiden öppnar sig
- har kollat thermistorn med en lödkolv och resistansen sjunker när jag värmer den med lödkolen
- rengjort munstycket och det kommer gas. Nu väntar jag ändå på nytt munstycke som jag beställt

Tycker jag har gjort allt man kan göra, men den funkar ändå inte. Har ni ngt förslag?
Låter precis som mitt fel. Min funkar kanon efter o bytat till det nya förbättrade munstycket
Fungerar tillochmed nu när det blåser kraftigt. Vilket den aldrig gjort innan.
Hand håller ett nytt förbättrat munstycke ovanför ett äldre original munstycke mot en fluffig vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den övre är nya och undre orginal
 
  • Gilla
CalleVon
  • Laddar…
Pontus Karlsson1 Pontus Karlsson1 skrev:
Låter precis som mitt fel. Min funkar kanon efter o bytat till det nya förbättrade munstycket
Fungerar tillochmed nu när det blåser kraftigt. Vilket den aldrig gjort innan.
[bild] den övre är nya och undre orginal
Ser fram emot nya munstycket. Det låter som det kan vara roten till onda. Jag testade med att värma thermistorn (fejkade att det kom en låga) och då började lampan lysa med fast sken
 
Nej, jag testade och stängde ner allt efteråt. Jag får vänta på det nya munstycket.
 
Har nu haft min igång i ca två veckor och bytte behållare för ett par dagar sedan. Då var den två tredjedels full ungefär, känns som ett rätt bra resultat på ett par veckor. Lite fundersam över att förra årets gasflaska fortfarande inte tagit slut, men det kan ha varit så att jag bytte den nära inpå avstängningen i höstas... Den får gå tills den stannar så länge den fångar mygg tänker jag. Får ge mig till tåls innan jag kan få full koll på hur länge en full flaska räcker.
 
Tänkte kolla med er om man kan sätta en MM Pioneer i ett uttag som går på astro-ur. Kommer den starta automatiskt när den får ström eller måste man trycka på någon knapp för att den ska hoppa igång?

Hur mycket ström behövs under vanlig drift? Funderar på att kanske köpa ett fristående batteri som kan levera 230v i vanligt uttag och på så vis få en Executive till Pioneer pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.