Mojo89 Mojo89 skrev:
Inte gjuta nya plintar men de gamla ska grävas upp. Bygglov krävs om det överstiger 180 cm. Jag och grannen ska dela på kostnaden
Ok, om du och berörd granne är överens så är det säkert ok. Staket i tomtgräns får normalt bara vara 110 eller 120cm högt. 180cm gäller om du är nära ditt eget hus (minns inte exakt avstånd nu men ca 3-4m) samt att du måste vara minst 4,5m från tomtgräns. Sen kan det finnas specialregler i ditt område/kommun.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Grannen o jag betalade 27.300:-, år 2015, för ett ca: 15m långt staket inklusive gjutning och 1,80 m högt, där 7,5 m var brädor på bägge sidor, Så ditt pris låter väl inte orimligt.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Ok, om du och berörd granne är överens så är det säkert ok. Staket i tomtgräns får normalt bara vara 110 eller 120cm högt. 180cm gäller om du är nära ditt eget hus (minns inte exakt avstånd nu men ca 3-4m) samt att du måste vara minst 4,5m från tomtgräns. Sen kan det finnas specialregler i ditt område/kommun.
hej, staketet ligger bara ngn meter från vår ytterdörr :) kände inte till att det fanns olika reglar beroende på avståndet till huset dock, så det var intressant att veta
 
Jag tycker det låter rimligt, 650kr ink moms blir 520kr exkl moms, det skulle jag säga är normalpris för snickare idag. Dessutom om det är fast pris så ingår väl servicebil, eventuella kostnader för bortforsling (företag får i regel betala) osv.

4-5 dagar låter rimligt, och i fast pris måste det finnas en viss "premie" där hantverkaren tar höjd för att det tar längre tid än beräknat utan att man går back.
 
Hade inte gjort det för mindre iaf.

Fastpris är alltid dyrare än löpande om det är vettigt folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.