Hej,

Jag tänker bygga en gungställning. Troligen med 95x95 överallt eller 70x70 som stolpar. Det spelar inte så stor roll nu. Till min fråga. Hur hög bör en ställning vara för att barn ska kunna gunga vettigt? Har en billig från Hörby bruk idag i metall som är alldeles för låg.
Min andra fråga gäller längden på överliggaren. Hur lång vågar jag ha utan att stötta upp i mitten? Tre gungor ska få plats.

Tacksam för svar.
 
Överliggare 415cm
Höjd 260cm
Bas gavlar: 325cm
Stolpskor (70mm) till gavlarna.
Gungbeslag Jabo.
Totalt stum.
En hemmabyggd gungställning i trä med gungor och däckgunga i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbjälke monterad på stolpsko i grönt gräs, suddig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Jag har två gungor där överliggaren sitter på ungefär 5m. Det blir en jäkla pendel, nästan så man tänker att barnen kommer slå ihjäl sig om de tappar greppet.

Jag kan tänka mig att typ 2,5-3m är lagom. Glid förbi en lekplats och mät?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag har två gungor där överliggaren sitter på ungefär 5m. Det blir en jäkla pendel, nästan så man tänker att barnen kommer slå ihjäl sig om de tappar greppet.

Jag kan tänka mig att typ 2,5-3m är lagom. Glid förbi en lekplats och mät?

Jag glider förbi en lekplats och kollar.
 
David-O David-O skrev:
Överliggare 415cm
Höjd 260cm
Bas gavlar: 325cm
Stolpskor (70mm) till gavlarna.
Gungbeslag Jabo.
Totalt stum.
[bild]
[bild]
sjyst. Tack. Du kör med beslagen och får ändå en rimlig höjd.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Har precis beställt likadana jabobeslag. Så med 325 lång ben så blir höjden 260? Det låter ju rätt lagom. Då kan jag förbereda stolpar innan beslagen dyker upp.
 
  • Gilla
Marguita Weckner
  • Laddar…
Kan det bli för högt? skön schwung i långa gungor....
 
Düsseldorff
G gusvo085 skrev:
Kan det bli för högt? skön schwung i långa gungor....
Håller med men det beror nog på målgruppen. Mindre barn har svårt att få upp farten om höjden är för hög och större barn får sån satans fart så i ändlägena kommer de så högt att det är bryta benen-läge om de hoppar av.

Mina sitter för högt skulle jag säga. Men de är ju nice för vuxna. :p
 
K kelegris skrev:
Har precis beställt likadana jabobeslag. Så med 325 lång ben så blir höjden 260? Det låter ju rätt lagom. Då kan jag förbereda stolpar innan beslagen dyker upp.
325 mättes längs marken.
Tror beslaget är 60gr, så då blir det samma (y)
Sen var det en koloss att resa på två pers...
 
David-O David-O skrev:
Överliggare 415cm
Höjd 260cm
Bas gavlar: 325cm
Stolpskor (70mm) till gavlarna.
Gungbeslag Jabo.
Totalt stum.
[bild]
[bild]
Tack för din bild, skal själv bygga något liknande om ett par veckor och ska inspiration av dina mått, ev. Gör jag den lite lägre med tanke på mina barns ålder.

Men till min fråga, hur slog du ner stolpskon snett i marken och sen fick på benen??

Slog du ner stolpskor först och trädde på benen och därefter satte på Jabo fästet?
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.