På det hela taget tycker jag huset ser fantastiskt ut.
Vad jag hade övervägt är.
Minska storleken på skafferiet för att göra lite större badrum på undervåningen.

skulle överväga att flytta dörren till sovrum bottenplan till hallen då får du bättre väg till badrummet

tror inte jag skulle lagt ett till inklämt badrum där du visar

sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?


QUOTE="sjöström, post: 4262201, member: 70840"]Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?[/QUOTE]
 
Bygg badrummet. Otroligt skönt för gäster att ha ett eget badrum och slippa dem ha drällandes i era badrum. Ett gästrum utan badrum är helt kass.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Inget som har med planlösning att göra, men om ni vrider huset ett kvarts varv motsols så får ni mer ljus i vardagsrum och och matplats, samt ett svalare skafferi, eller tänker jag fel nu?
 
  • Gilla
Zallin och 2 till
  • Laddar…
Överväg en kulvert och ställ ut värmeanläggningen i garaget.
Jag var väldigt nöjd att jag gjorde detta och fick en trevligare tvättstuga dessutom.
La då även tappvarmvattnet på cirkulation.

Om det finns förutsättningar att gräva ner den hyffsat djupt där uppe i norr, så tycker jag det ska övervägas och då värmer ni garaget med detta också :)

Set trevligt ut ert hus. Lycka till!
 
  • Gilla
Zallin och 2 till
  • Laddar…
Angående extra badrum. Jag tycker för det första det verkar som ni har övertänkt användarfallet lite men hursomhelst. Ett alternativ är att i förrådet under trappen förbereda för ett avloppsrör i plattan vilket inte borde vara en alltför stor kostnad. Då kan man i framtiden antingen göra om det "rummet" till en mini halltoalett eller ta upp en dörr till sovrummet och göra den lilla toaletten till sovrummet.
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
Ni har inte övervägt en högre sockel och högre väggliv/byggnaddhöjd för att få ett mera autentiskt sekelskiftesutseende?
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 5 till
  • Laddar…
B Barriospurer58 skrev:
Jag röstar för den där lösningen. Att ha badrum i anslutning till sovrummet verkar praktiskt, speciellt då alternativet är att springa runt halvnaken i så allmänna delar av huset. Klart det är lite av en lyx, men jag tycker inte det känns överdrivet. Om jag får möjlighet vid nybygge/ombyggnation nån gång i framtiden så kommer det helt klart övervägas.

I vårt hus måste man antingen passera hallen (och just utanför kök/matplats) eller gå förbi TVn I vardagsrummet för att komma från de olika sovrummet till närmaste toalett. Det finns ju badrockar, men inte är det en optimal lösning, haha.

Förlorad förvaring i hallen är kanske ett större problem, man kan ju aldrig ha för mycket av det. Det beror väl lite på hur mycket förvaring man är tycker sig behöva också, och det lär variera från familj till familj.
B Barriospurer58 skrev:
Glömde en sak:

Ett extra badrum är aldrig fel när ungarna börjar bli äldre. Vet inte hur många barn ni har, men jag har varit med om att båda våra två badrum var upptagna ett otal gånger under uppväxten, speciellt på morgonen. Och då var vi bara 2 syskon och våra föräldrar.
Tack för dina tankar, och jag reflekterar över samma sak när det kommer till att det faktiskt blir ett extra badrum som kan vara praktiskt vid morgonbestyren, i synnerhet ungarna blir lite äldre!
 
Pontusand Pontusand skrev:
En alternativ lösning är att flytta ingången till kontor/framtida sovrum från vardagsrummet till hallen, då är det inte många meter till badrummet o man kan nog smita dit obemärkt ☺️

ungefär den lösningen har jag tänkt mig, men så är min hall längre från allrum/vardagsrum/kök.

men visst vore en egen wc till master en lyx, jag tänker dock att det även är lyxigt att ha enkel tillgång till ett större badrum även om det inte är dedikerat.

jag funderar över om man inte borde ha en liten gäst wc, det kan ju även rädda de mornar duscharna går för fullt bakom låsta dörrar o någon annan är nödig. Har dock nye fått plats med det men den möjligheten har ju du som bygger nytt! Vill man va kreativ så kan man ju ha två dörrar på din nya ritning. Med tillgång till liten wc både från hall och sovrum.
Jag tycker det är en intressant lösning, det skulle absolut vara görbart!
 
L larka742 skrev:
Jag försöker tänka mig in i problemet, någon gång ibland, då och då kommer barnen ha pojk- eller flickvän hemma och då kommer man springa halvnaken genom huset för att komma till duschen.

Så då är tanken att man behöver en privat dusch, nu 10 år i förväg?
För att det är pinsamt...använda handduk? Eller varför kanske inte byta om i badrummet?

Sedan flera toaletter är en sak - men tänk då på det att OM det är upptaget på båda "offentliga"
Vill man då att barnen ska in och ranta genom sovrummet?

Om man INTE vill det, tror ni att ni kommer kunna motivera det till en j-ligt bajsnödig 7-åring...?
L larka742 skrev:
Jag skulle fundera på ändra på badrum/skafferi/groventre. Göra badrummet större, så man göra sig i ordning med kläder etc där. Badrum med fönster! Varför ska skafferiet ha fönster?S
Större badrum, med möjlighet tlil badkar etc.

Sedan kanske man dra ledningar i grunden för att kunna placera en toalett där vid entren.
Men att man inte bygger klart den på en gång? Utan man får känna sig för om man vill ha en egen toalett eller inte.

Torkrum uppe? Kommande bastu?
Nu kanske jag överdrev fenomenet att stöta på presumtiva pojk/flickvänner halvnaken för komisk effekt :) Men jag är med hur du tänker! (y)

Vår initiala tanke var primärt att ha samtliga sovrum uppe, och jag inser nu att ritningarna i första inläggen inte riktigt är helt tydliga eller helt korrekta. Som sagt var planen att ha alla sovrum uppe där också det större kombinerade badrum/tvättstuga huserar vilket också skulle vara primärt där familjen duschar. Därav också torkrummet (för att slippa hägna kläder synligt)

Så badrummet nere såg vi primärt som gäst/nöd dusch. Sen kom tankarna på att ungarna vill nog vara ifred när de blir lite äldre (och kanske vi också;)) Så jag ser inte primärt som badrummet nere behöver vara jättestort.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
M Mikael Ströms skrev:
På det hela taget tycker jag huset ser fantastiskt ut.
Vad jag hade övervägt är.
Minska storleken på skafferiet för att göra lite större badrum på undervåningen.

skulle överväga att flytta dörren till sovrum bottenplan till hallen då får du bättre väg till badrummet

tror inte jag skulle lagt ett till inklämt badrum där du visar
Tack för dina tankar, ska absolut överväga det alternativet!
 
  • Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Inget som har med planlösning att göra, men om ni vrider huset ett kvarts varv motsols så får ni mer ljus i vardagsrum och och matplats, samt ett svalare skafferi, eller tänker jag fel nu?
Du har helt rätt i ditt antagande om sol, men vi kommer att ha utsikten mot vattnet mot det hållet så det känns som det får styra! :)
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ni har inte övervägt en högre sockel och högre väggliv/byggnaddhöjd för att få ett mera autentiskt sekelskiftesutseende?
Oj vad vi har övervägt, ritat, önskat och diskuterat med kommunen om att få ha högre bygghöjd men tyvärr är det tvärstopp på den punkten. Detaljplanen medger en bygghöjd på 3,5 meter och jag har gjort allt vad jag har kunnat för att få vägglivet att se högre ut än vad det egentligen är.

Helt klart hade högre väggliv, högre sockel och flackare taklutning gjort sig bättre på huset, men det är vad det är när det kommer till myndighetsutövning. :confused::confused:
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Överväg en kulvert och ställ ut värmeanläggningen i garaget.
Jag var väldigt nöjd att jag gjorde detta och fick en trevligare tvättstuga dessutom.
La då även tappvarmvattnet på cirkulation.

Om det finns förutsättningar att gräva ner den hyffsat djupt där uppe i norr, så tycker jag det ska övervägas och då värmer ni garaget med detta också :)

Set trevligt ut ert hus. Lycka till!
Tack så mycket! :)

Vi har faktiskt fått med kulvert till garaget i husofferten så vi kommer att köra pumpen ute i garaget precis som du föreslår (y)
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
Under trappan kan ni möjligen ha en liten toalett/handfat. Det var en rätt vanlig lösning förr under U-trappor.
 
  • Gilla
sjöström
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Nu kanske jag överdrev fenomenet att stöta på presumtiva pojk/flickvänner halvnaken för komisk effekt :) Men jag är med hur du tänker! (y)

Vår initiala tanke var primärt att ha samtliga sovrum uppe, och jag inser nu att ritningarna i första inläggen inte riktigt är helt tydliga eller helt korrekta. Som sagt var planen att ha alla sovrum uppe där också det större kombinerade badrum/tvättstuga huserar vilket också skulle vara primärt där familjen duschar. Därav också torkrummet (för att slippa hägna kläder synligt)

Så badrummet nere såg vi primärt som gäst/nöd dusch. Sen kom tankarna på att ungarna vill nog vara ifred när de blir lite äldre (och kanske vi också;)) Så jag ser inte primärt som badrummet nere behöver vara jättestort.
Tvättstuga där man sover - undvik. Eller på övervåning, resonans från centrifugen kan låta genom hela huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.