Tänkte dra vatten och avlopp till ett litet hus på tomten. Det är ca 8 meter från där jag tänkt ansluta i det lilla huset till "stammen" i det stora huset. Jag ska dra in vatten och sedan ha avlopp för en toalett samt duschvatten, handfat i badrum och kran i köket. Det är alltså ca 5,5 meter som ska dras på bilden samt ca 2 meter som kommer gå under grunden till det lilla huset. Har jag allting som behövs i min kundkorg från Biltema? Förstår att det behövs vinklar mm sen för att ansluta men detta alltså bara för att dra rören mellan husen.

Sedan undrar jag vart jag enklast går "in i grunden" och hur jag ska göra detta hål/sågning. Ni ser mina färgmarkeringar vart sakerna sitter på utsidan respektive insidan
 
  • Skärmbild av en online kundkorg med avloppsrör och PEX-rör för VVS-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmärkt arbetsområde med röd linje som visar 5,5 meter för vatten- och avloppsrör bredvid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarrum med rörinstallationer, färgmarkeringar för vatten och avlopp, och diverse förrådsartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av husvägg med markerade punkter för vatten och avlopp, rör på väggen och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha vatten i stugan året om? I sådana fall bör vattnet läggas på frostfritt djup eller isoleras.

Rören på biltema är förhållandevis dyra, byggmax som ofta brukar finnas där biltema finns tar 269kr för 6m markavloppsrör. https://www.byggmax.se/markavloppsrör-p31110 I marken hade jag lagt PEM-slang. 25 eller 32mm. På www.rinkabyror.se finns allting du behöver i rörväg, men de raka markavloppsrören kan löna sig att köpa på byggmax.

Du måste ha fall på avloppet, minst 1cm/m, av bilden att dömma verkar det inte vara möjligt just där.

För att ta dig igenom källarvägwn går det att borra flera hål med en slagborrmaskin, men snyggast blir det med en kärnborrmaskin.
 
N NoOne2k skrev:
Ska du ha vatten i stugan året om? I sådana fall bör vattnet läggas på frostfritt djup eller isoleras.

Rören på biltema är förhållandevis dyra, byggmax som ofta brukar finnas där biltema finns tar 269kr för 6m markavloppsrör. [länk] I marken hade jag lagt PEM-slang. 25 eller 32mm. På www.rinkabyror.se finns allting du behöver i rörväg, men de raka markavloppsrören kan löna sig att köpa på byggmax.

Du måste ha fall på avloppet, minst 1cm/m, av bilden att dömma verkar det inte vara möjligt just där.

För att ta dig igenom källarvägwn går det att borra flera hål med en slagborrmaskin, men snyggast blir det med en kärnborrmaskin.
Men dessa rör trycks bara i varandra, man behöver ingenting för att täta eller dra åt? Fallet beror ju på hur djupt jag gräver och vart jag går in i grunden. Flera hål spelar ju ingen roll om det är "under marken" och jag misstänker att det är lättare att göra flera små hål än ett stort.

När jag grävde igår hittade jag detta rör som ser ut som ett avloppsrör och om jag spolar i toaletten på övervåningen tycker jag det låter som att det går vatten i det. Dock kan jag följa alla avloppsrör i huset och de alla går ner i en stam som är ca 2 meter under detta rör så förstår inte riktigt vad detta kan vara för rör...Trodde först att stuprännor eller liknande var kopplat dit men när jag spolade vatten i stuprännan som ligger närmast hörs inget i röret.

Hund som gräver i trädgården nära ett upptäckt rör i marken vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det avlopp du visar på bilderna ligger väl över markytan? Du behöpver hitta en anslutningspunkt som ligger tillräckligt lågt för att få fall.

Avloppsrör skarvas ihop genom att man skjuter ihop dem. Du skall först smörja packningen. Finns speciellt smörjmedel för ändamålet. Tror att det fungerar med diskmedel också. Smörjningen är viktig, annars kan man behöva ta i så hårt att packningen åker ur sitt läge.
 
Tyvärr var röret avrinning fr hängränna, då jag hörde vatten måste det varit från rören inifrån väggen så det blir till att gräva under det och göra hål grunden som ursprungsidén, verkar även redan finnas en bra anslutningspunkt i bra höjd för toavatten och får sätta en skarv för BDT
 
  • Område i en källare med olika färgade avloppsrör markerade för avluft, toalett och BDT (bad, disk, tvätt).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta mina sketchup skillz (håller på och lär mig). Men lilla huset ligger på stålbalkar och där ligger det sedan någon form av plank med en matta på (det svarta på bilden). Sedan ligger det golvreglar och sedan ett bjälklag, det ligger även isolering i golvet men det syns inte i bilden. Min idé är alltså att gå in med rör för vatten mm typ som på bilden "genom bjälklaget" och sedan dra alla invändiga avlopp och vatten i bjälklaget. Skissen är inte skalenlig men har tänkt ha kök på ena sidan av befintlig vägg sen handfat på andra sidan (den mindre kuben) och sedan dusch med golvbrunn i den svartmarkerade ytan med den "cyanfärgade" golvbrunnen. Sedan ska det vara en toalett där rören går in på bilden också.

Min fråga nu är om det spelar stor roll vart jag öppnar upp bjälklagen och kommer in med rören? Eller kan jag i princip dra in de var som helst och sedan "skarva"?


Skiss av bjälklag med rörinstallationer för vatten och avlopp genom golvet i en oproportionerlig 3D-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En till fråga:

Varför ska man lägga avloppsrör och BDT-rör frostfritt? Det ligger ju inget vatten i dem förutom då man spolar / låter vatten rinna i dem och då fryser det ju inte på några meter? Eller är det själva plaströren som kan gå sönder?
 
Jag har haft problem med droppet från varmvattenberedares säkventil som när droppet träffat kallt svloppsrör frusit och sakta satt igen avloppet.
Bra att tänka på om du har VVB ansluten till avlopp
 
S saltet skrev:
Jag har haft problem med droppet från varmvattenberedares säkventil som när droppet träffat kallt svloppsrör frusit och sakta satt igen avloppet.
Bra att tänka på om du har VVB ansluten till avlopp
Vad gör det för typ av skada? Alltså om det blir stopp kan man kanske hälla i massa varmt vatten tills proppar släpper?
 
Det gör ingen skada men din fråga var om det kan behöva isoleras. Om det vore isolerat hade avloppet inte fruset.
 
Någon som vet vad detta är? Det oranga röret är avrinning från takrännor men den vita saken kan vara dränering? Frågan är isf hur djup den är om jag behöver gå under med rör.... alternativt om jag måste gå igenom den

Bild på ett orange regnrör och en osäker vit struktur möjligtvis för dränering vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen grävd grop visar ett orange avrinningsrör och en vit, oidentifierad konstruktion som kan vara en del av dräneringssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Ursäkta mina sketchup skillz (håller på och lär mig). Men lilla huset ligger på stålbalkar och där ligger det sedan någon form av plank med en matta på (det svarta på bilden). Sedan ligger det golvreglar och sedan ett bjälklag, det ligger även isolering i golvet men det syns inte i bilden. Min idé är alltså att gå in med rör för vatten mm typ som på bilden "genom bjälklaget" och sedan dra alla invändiga avlopp och vatten i bjälklaget. Skissen är inte skalenlig men har tänkt ha kök på ena sidan av befintlig vägg sen handfat på andra sidan (den mindre kuben) och sedan dusch med golvbrunn i den svartmarkerade ytan med den "cyanfärgade" golvbrunnen. Sedan ska det vara en toalett där rören går in på bilden också.

Min fråga nu är om det spelar stor roll vart jag öppnar upp bjälklagen och kommer in med rören? Eller kan jag i princip dra in de var som helst och sedan "skarva"?


[bild]
Är det krypgrund under så att du kan hänga rören underg balkarna? På så sätt så behöver du inte borra hål i balkarna när du ska upp med rören genom golvet.
P PetrusLingonsylt skrev:
Någon som vet vad detta är? Det oranga röret är avrinning från takrännor men den vita saken kan vara dränering? Frågan är isf hur djup den är om jag behöver gå under med rör.... alternativt om jag måste gå igenom den

[bild]

[bild]
Ser ut com cellplast, dvs. Isolering.

Avloppsrören behöver inte ligga frostfritt, men ska du ändå gräva ner vatten så är det bästa att gräva ner dem på samma djup och ev. Isolera båda.
 
N NoOne2k skrev:
Är det krypgrund under så att du kan hänga rören underg balkarna? På så sätt så behöver du inte borra hål i balkarna när du ska upp med rören genom golvet.


Ser ut com cellplast, dvs. Isolering.

Avloppsrören behöver inte ligga frostfritt, men ska du ändå gräva ner vatten så är det bästa att gräva ner dem på samma djup och ev. Isolera båda.


Ja, lite tight nu men bara att gräva sig in som i gamla fängelsefilmer, det klarar jag!

Om det är isolering är det ju inga problem att gå igenom det med rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.