Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig. Vi ska anlita en hantverkare för att bygga ett staket. Vi vill ha liggande spjälor, tryckimpregnerat. Staketet är ca 10 m och vi vill att det ska bestå av ett insynsskydd 180 cm högt som sedan sluttar ner till kanske 80 cm. Vi vill även ha en skärm på tvären för att rama in tex ett cykelställ samt en skärm vid soptunnorna (de står vid en rabatt så bara på ena sidan.

Har fått ett prisförslag på ca 34 000 ink moms och allt material. Hantverkaren beräknar att materialet kostar 7-8000 kr och att det tar 4-5 dagar.

Betyder att om jag räknar högt blir arbetskostnaden 26 000 kr på fem dagar= 650/h. Är inte det lite väl dyrt? Det ingår även bortforsling av det gamla staketet.

vad tycker ni? Vad borde det kosta?
 
  • Slitet, vitt trästaket framför hus, delvis trasigt, med liggande och stående spjälor, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt lågt vitmålat staket framför en uppfart med soptunnor och en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man räknar på en timpenning på 562:-/tim inkl moms, så ska det vara klart på 46tim.
46tim x 562:- = 25.852:-
Så blodigt är det inte.
Hur kom du fram till 650/h
 
  • Gilla
Sxper
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Om man räknar på en timpenning på 562:-/tim inkl moms, så ska det vara klart på 46tim.
46tim x 562:- = 25.852:-
Så blodigt är det inte.
Hur kom du fram till 650/h
jag räknade 34000-8000 kr material= 26 000 kr.
26000/40 h då han uppger 5 dagar.
Tänker jag fel?
 
J Jörgen Ö skrev:
Om man räknar på en timpenning på 562:-/tim inkl moms, så ska det vara klart på 46tim.
46tim x 562:- = 25.852:-
Så blodigt är det inte.
Hur kom du fram till 650/h
Beräknat var 4-5 dagar.
Var får du 562 kr/h och 46 timmar ifrån?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Beräknat var 4-5 dagar.
Var får du 562 kr/h och 46 timmar ifrån?
Utgick från en normal timpenning a 450:-/tim + moms = 562.50:-
Arbetskostnad ca 26.000 delat i 562:- = 46tim.
Höj timpenningen till 650:-/tim så har du 40tim x 650:- =26.000:-
Ngt mer du undrar?

Vi har ju inte sett en exakt offert så det blir ju bara gissningar på vad mer som ingår i dessa 26.000:-
Sophantering kostar för företag, resor osv osv....
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig. Vi ska anlita en hantverkare för att bygga ett staket. Vi vill ha liggande spjälor, tryckimpregnerat. Staketet är ca 10 m och vi vill att det ska bestå av ett insynsskydd 180 cm högt som sedan sluttar ner till kanske 80 cm. Vi vill även ha en skärm på tvären för att rama in tex ett cykelställ samt en skärm vid soptunnorna (de står vid en rabatt så bara på ena sidan.

Har fått ett prisförslag på ca 34 000 ink moms och allt material. Hantverkaren beräknar att materialet kostar 7-8000 kr och att det tar 4-5 dagar.

Betyder att om jag räknar högt blir arbetskostnaden 26 000 kr på fem dagar= 650/h. Är inte det lite väl dyrt? Det ingår även bortforsling av det gamla staketet.

vad tycker ni? Vad borde det kosta?
Är det ett fast pris du fått? Jag tycker priset låter fullt rimligt. Du glömmer kostnader för servicebil och sophantering i ditt sett att räkna.
 
  • Gilla
Snick_Snack och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det ett fast pris du fått? Jag tycker priset låter fullt rimligt. Du glömmer kostnader för servicebil och sophantering i ditt sett att räkna.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det ett fast pris du fått? Jag tycker priset låter fullt rimligt. Du glömmer kostnader för servicebil och sophantering i ditt sett att räkna.
J Jörgen Ö skrev:
Utgick från en normal timpenning a 450:-/tim + moms = 562.50:-
Arbetskostnad ca 26.000 delat i 562:- = 46tim.
Höj timpenningen till 650:-/tim så har du 40tim x 650:- =26.000:-
Ngt mer du undrar?

Vi har ju inte sett en exakt offert så det blir ju bara gissningar på vad mer som ingår i dessa 26.000:-
Sophantering kostar för företag, resor osv osv....
Yes, ett fast pris. Allt ska ingå men han har inte specificerat vad varje del kostar. Och det låter rimligt med 4-5 dagars arbete?
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Yes, ett fast pris. Allt ska ingå men han har inte specificerat vad varje del kostar. Och det låter rimligt med 4-5 dagars arbete?
Väldigt svårt att svara på om arbetstiden är rimligt eller ej. Ska det köpas färdiga sektioner av staket som monteras? Platsbyggd när varje bräda ska kapas i något mönster? Använda befintliga plintar?

Utifrån din korta beskrivning och bilder så tycker jag spontant att 4-5 dagar för en snickare låter rimligt.

Men var noga med att kontrollera offerten så du vet vad du får för pengarna.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Inte orimligt på något sätt om jag utgår ifrån priserna här i området (Linköping m omnejd). Men instämmer såklart med ovan; se till att du vet vad du får för pengarna.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Gräva/gjuta nya plintar till de stående stolparna?

Ok från grannarna att bygga så högt i tomtgräns? Bygglov?
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig. Vi ska anlita en hantverkare för att bygga ett staket. Vi vill ha liggande spjälor, tryckimpregnerat. Staketet är ca 10 m och vi vill att det ska bestå av ett insynsskydd 180 cm högt som sedan sluttar ner till kanske 80 cm. Vi vill även ha en skärm på tvären för att rama in tex ett cykelställ samt en skärm vid soptunnorna (de står vid en rabatt så bara på ena sidan.

Har fått ett prisförslag på ca 34 000 ink moms och allt material. Hantverkaren beräknar att materialet kostar 7-8000 kr och att det tar 4-5 dagar.

Betyder att om jag räknar högt blir arbetskostnaden 26 000 kr på fem dagar= 650/h. Är inte det lite väl dyrt? Det ingår även bortforsling av det gamla staketet.

vad tycker ni? Vad borde det kosta?
Du kan väl begära en faktura med inräknat rotavdrag ?
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Yes, ett fast pris. Allt ska ingå men han har inte specificerat vad varje del kostar. Och det låter rimligt med 4-5 dagars arbete?
låter rimligt. Betalade 10 000 för bygge av trapp i slänt. Tog drygt två dagar. Ej material i det priset
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
A
Fast pris blir kanske högre än löpande timpris, men jag har ändå alltid valt fast pris när jag beställt jobb. Det är så mycket enklare att förstå priset, och det blir mycket mindre risk för överraskningar kostnadsmässigt för oss som kunder. Det är ju därför det blir dyrare, hantverkaren garderar sig för eventuella problem. Det tycker jag är bra och betalar gärna lite extra för det. När man gjort visda arbeten själv så inser man hur mycket som kan strula.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Du kan väl begära en faktura med inräknat rotavdrag ?
Tyvärr kan man inte få rot avdrag för staket.
 
A arowe17 skrev:
Gräva/gjuta nya plintar till de stående stolparna?

Ok från grannarna att bygga så högt i tomtgräns? Bygglov?

Inte gjuta nya plintar men de gamla ska grävas upp. Bygglov krävs om det överstiger 180 cm. Jag och grannen ska dela på kostnaden
 
  • Gilla
Kepix93 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.