Halloj!

Då var det dags att starta en ny projekttråd!

Tänkte börja med att berätta lite om vad som ledde oss fram till beslutet att bygga nytt!

Sommaren 2020 lunkade på i en ganska lugn takt och en regnig dag satt jag och tittade på Hemnet, ni vet, mest på kul..
Helt plötsligt tornar sig ett vackert vitt 1,5 planshus, läget var bra, granne med en hästgård och fastigheten kryssade av de flesta bockar på vår lista över boende. Lite på skämt skickade jag annonsen till frun. Vi var ju precis klara med en omfattande renovering av vårt nuvarande hus så vi letade verkligen inte efter något nytt boende.. .. så vi la så klart bud på huset och ett ordentligt budkrig hade börjat.

Efter att buden hade överstigit vad vi var beredda på att ge så gjorde vi som alla vettiga personer skulle ha gjort, höjde ytterligare! När när budet sprang över en halv miljon mer än vad vi hade satt vår gräns på så insåg vi att vi skulle lika gärna kunna bygga helt nytt för samma pengar.

Det ena ledde till det andra och i december blev vi ägare till en obebyggd tomt på 2500kvm som precis hade fått en uppdatering av detaljplanen och därmed möjliggjorts för byggnation!

Nu kör vi!
 
  • Gilla
  • Älska
newgirl och 8 till
  • Laddar…
Fasadritningar
 
  • Arkitektonisk fasadritning av ett tvåvåningshus med plåttak och lockläkt panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadritning av ett hus med etiketten "FASAD MOT NORDOST" ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk fasadritning av hus sydostsida med dörr, fönster och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadritning av ett hus med beteckningen "FASAD MOT NORDVÄST", som visar fasaden med fönster, dörr och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en vit villa med rött tak och veranda samt en matchande friliggande dubbelgarage.
  • Gilla
Ramnemark och 13 till
  • Laddar…
Planritningar
 
  • Planritning av bottenvåning med dimensioner, rumsnamn och möbleringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en vindsvåning med fyra sovrum, vardagsrum, badrum och torkrum, totalt 96 m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark och 10 till
  • Laddar…
Snyggt och välplanerat (y)
Men vad kostar det att hålla varmt i ett så stort hus uppe i nordligaste Norrland?
 
Stiligt :D
Vi har ju väldigt liknande planlösning, fast ni har ritat större ;)
Kommer detta byggas i något bostadsområde eller är det på landet?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snyggt och välplanerat (y)
Men vad kostar det att hålla varmt i ett så stort hus uppe i nordligaste Norrland?
Tack så mycket!

17165kWh/år ska vi landa på totalt med uppvärmning, hushållsel och tappvarmvatten enligt den energiberäkning som är gjord! Då är förvisso inte garaget om ca 81kvm inräknat på det men allt kommer att värmas via bergvärme och golvvärme
 
  • Gilla
  • Wow
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Stiligt :D
Vi har ju väldigt liknande planlösning, fast ni har ritat större ;)
Kommer detta byggas i något bostadsområde eller är det på landet?
Kikade in på ert bygge, väldigt stiligt och precis som du säger, snarlik planlösning.

Storleken kommer sig framförallt att vi ville få in 4st sovrum och ett kombinerat badrum/tvätttstuga på ovanvåningen. Sen kan man väl säga att vi maxar byggrätten

Man kan väl kalla tomten ett mellanting mellan bostadsområde och landet, eller kanske snarare ett fd stugområde.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Första trädet faller
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
 
  • Ritning av bottenvåningen med markerat gästrum/kontor och potentiellt tillagt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zallin och 2 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
Jag röstar för den där lösningen. Att ha badrum i anslutning till sovrummet verkar praktiskt, speciellt då alternativet är att springa runt halvnaken i så allmänna delar av huset. Klart det är lite av en lyx, men jag tycker inte det känns överdrivet. Om jag får möjlighet vid nybygge/ombyggnation nån gång i framtiden så kommer det helt klart övervägas.

I vårt hus måste man antingen passera hallen (och just utanför kök/matplats) eller gå förbi TVn I vardagsrummet för att komma från de olika sovrummet till närmaste toalett. Det finns ju badrockar, men inte är det en optimal lösning, haha.

Förlorad förvaring i hallen är kanske ett större problem, man kan ju aldrig ha för mycket av det. Det beror väl lite på hur mycket förvaring man är tycker sig behöva också, och det lär variera från familj till familj.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
Glömde en sak:

Ett extra badrum är aldrig fel när ungarna börjar bli äldre. Vet inte hur många barn ni har, men jag har varit med om att båda våra två badrum var upptagna ett otal gånger under uppväxten, speciellt på morgonen. Och då var vi bara 2 syskon och våra föräldrar.
 
sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
En alternativ lösning är att flytta ingången till kontor/framtida sovrum från vardagsrummet till hallen, då är det inte många meter till badrummet o man kan nog smita dit obemärkt ☺️

ungefär den lösningen har jag tänkt mig, men så är min hall längre från allrum/vardagsrum/kök.

men visst vore en egen wc till master en lyx, jag tänker dock att det även är lyxigt att ha enkel tillgång till ett större badrum även om det inte är dedikerat.

jag funderar över om man inte borde ha en liten gäst wc, det kan ju även rädda de mornar duscharna går för fullt bakom låsta dörrar o någon annan är nödig. Har dock nye fått plats med det men den möjligheten har ju du som bygger nytt! Vill man va kreativ så kan man ju ha två dörrar på din nya ritning. Med tillgång till liten wc både från hall och sovrum.
 
Jag försöker tänka mig in i problemet, någon gång ibland, då och då kommer barnen ha pojk- eller flickvän hemma och då kommer man springa halvnaken genom huset för att komma till duschen.

Så då är tanken att man behöver en privat dusch, nu 10 år i förväg?
För att det är pinsamt...använda handduk? Eller varför kanske inte byta om i badrummet?

Sedan flera toaletter är en sak - men tänk då på det att OM det är upptaget på båda "offentliga"
Vill man då att barnen ska in och ranta genom sovrummet?

Om man INTE vill det, tror ni att ni kommer kunna motivera det till en j-ligt bajsnödig 7-åring...?
 
  • Gilla
Falk80
  • Laddar…
Jag skulle fundera på ändra på badrum/skafferi/groventre. Göra badrummet större, så man göra sig i ordning med kläder etc där. Badrum med fönster! Varför ska skafferiet ha fönster?S
Större badrum, med möjlighet tlil badkar etc.

Sedan kanske man dra ledningar i grunden för att kunna placera en toalett där vid entren.
Men att man inte bygger klart den på en gång? Utan man får känna sig för om man vill ha en egen toalett eller inte.

Torkrum uppe? Kommande bastu?
 
  • Gilla
eva-lotta006
  • Laddar…
Ser fint ut! En detalj - borde inte altandörrarnas (eller vad det nu är) liggande spröjs linjera med fönstrens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.