Hej forumet!

I vårat Fogelfors Bruk-hus från 1972 är det ganska lyhört och jag funderar på om detta går att förbättra i samband med renovering av de berörda rummen.

Innerväggarna är någon sorts system med 9 mm masonitliknande board på 47 mm reglar (upp till ca CC 120) med wellpappselement inlimmade.

Öppen väggstruktur med 47 mm reglar och wellpappselement i ett Fogelfors Bruk-hus från 1972.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle man vinna något på att sätta dit en extra regel och byta ut wellpappen mot glasull, eller är det kört med så pass tunna väggar?
Kanske skulle även ett lager gips på boarden göra väggarna lite styvare och minska ljud som uppkommer om man stöter till dem för hårt.

Har någon här lyckats med något liknande eller har några tips?
 
Har du mycket el och sånt i väggen, eller inget alls?

Själv hade jag rivit väggen och byggt en ny. Inget illa ment, men så hade jag gjort :)

Måste ju vara som att knacka på en skokartong i nuläget?

vill man göra det bästa av det men ändå ekonomiskt hade jag byggt ny vägg med isolering, osb och gips. Då får man lite olika densitet i väggen och hyfsad ljuddämpning.

för ytterligare ljuddämpning kan man ha två lager gips

...och för avancerad ljuddämpning bygger man två frilagda väggar, bra om det spelas trummor eller så :D

att bara smälla på gips utanpå kommer hjälpa till viss del, men du har kvar eko-kammaren inuti väggen.

En ekonomisk variant skulle kunna vara att avlägsna alla skivor, fylla på med isolering, återmontera boarden och sedan skruva gips utanpå. Då får du ändå något att spika i bakom gipsen...
 
När jag renoverade ett rum med samma väggkonstruktion (också Fogelfors), rev jag bort skivan och mellanläggen, satte in nya reglar och fyllde med stenull. Sen plyfa och två lager gips på det. Kommer göra likadant på fler ställen allt efter som jag renoverar.

Hade jag haft möjlighet att renovera båda rummen hade det nog varit enklast att riva och bygga ny vägg som föreslagits, men jag ville inte renovera det rummet också.

Googla lite på design av ljuddämpande väggar. Det gäller t.ex. att väggen också blir tät. Jag tätade med fogmassa runt plyfan.
 
H Henrik.S skrev:
Kommer göra likadant på fler ställen allt efter som jag renoverar
Så då var du nöjd med resultatet antar jag?
Jag är inne på Björns ”ekonomiska förslag” av samma anledning som Henrik -kan inte riva alla väggarna i dagsläget.

Vinner man något på att byta boarden mot plyfa? Den går bra att skruva upp grejer på i dagläget.

Dubbelgips alltså snarare än en fjantig renoveringsskiva.

Kan man kanske täta med någon fogmassa genom att dra en sträng på reglar och innerväggslinorna innan man trycker dit board/plyfa igen?

Tack för bra svar.
 
H Henrik.S skrev:
satte in nya reglar
För att komplettera de befintliga då? Hade du också 47-50 mm reglar, och hur löste du det?
 
J Jultomtepappan skrev:
För att komplettera de befintliga då? Hade du också 47-50 mm reglar, och hur löste du det?
J Jultomtepappan skrev:
För att komplettera de befintliga då? Hade du också 47-50 mm reglar, och hur löste du det?
Jag hade exakt så också, rev ner och satte plyfa/gips. Innan var det 50mm som jag bytte till 45. 13+12+45+12+13
Isolering och fogade alla lager, oklart om det hjälper nått men det va billigt. Hade jag haft utrymme hade jag satt dubbelgips överallt men även utan det blev det bättre ljudisolerat
 
Och om man vinner något på att nya mot plyfa tycker jag verkligen att man gör. Mina gamla skivor var helt vågiga, gips hade inte hjälpt på det. När jag slet ut de gamla så smula de bara sönder, hade inte vågat skruva upp något tyngre i de

Ska tillägga att jag snålade och satte spånskivor på vissa ställen. Under fönster, över dörrar osv
 
pokasd Sljdhl skrev:
Innan var det 50mm som jag bytte till 45.
Men då rev du i princip hela väggen? Det blir lite svårt att byta reglarna ”från ena sidan”

Att kalla min board för masonit var kanske fel, den är mer som MDF skulle jag säga, raka fina skivor.

En delvis avlägsnad vägg avslöjar träreglar och en MDF-liknande board med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jultomtepappan skrev:
Men då rev du i princip hela väggen? Det blir lite svårt att byta reglarna ”från ena sidan”

Att kalla min board för masonit var kanske fel, den är mer som MDF skulle jag säga, raka fina skivor.

[bild]
Japp det stämmer, missade att du ville abra byta en sida. En vägg rev jag bara ena sidan, men då satte jag dit 70 reglar intill de gamla. Så väggen blev 50+70. Tanken var att sätta de emellan de gamla reglarna men ändrade lite på planlösningen samtidigt.

Ser ut som samma treetex jag hade
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
För att förtydliga så rev jag alltså bort skivan på ena sidan (samma 9mm byggboard som du har) och rev bort mellanläggen. Orginalreglarna satt på cc120, och eftersom jag hade 90 plyfa satte jag in nya reglar på cc45. Nu matchar ju inte cc45 helt de gamla reglarna, så jag antar att det blev lite tätare där det fans en gammal regel. Reglarna skruvades i golv och tak, och limmade mot den kvarvarande skivan för att stadga upp den lite också. Om jag mins rätt var orginalreglarna 50x50, och de nya 45x45, så la jag på nån form av remsa för att få samma tjocklek.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
Y
Jag har inte svar på frågan men vill dela med min liknande historia;

När jag renoverade mitt hus så valde jag att spara mina masonitskivor - för jag tänkte att mina rum skulle bli så små om jag bytte till tjockare gipsskivor... Det ångrar jag idag. Levande material som rör sig och låter.

Hade jag öppnat väggarna igen så hade jag slängt dessa skivor och monterat upp tyngsta gipsen jag hittar. Nyligen pratade jag med Norgips och deras 13mm akustikskiva dämpar som 2 lager vanlig gips. (Jag gör litet bygge nu och kommer välja golvgips då det är lättare att få tag på när man bara behöver en skiva) Det finns gips i ovanligare tjocklekar också. Tror jag såg 9-10mm.

Inneväggarna lät jag masoniten vara kvar på ena sidan och gips på andra sidan, för jag hade läst att olika material dämpar på olika sätt så en mix kändes bra och inget jag ångrar. Med stenullisolering i mitten. Och tätade alla springor vid dosor och annat.

Nu så finns det dörrkarmar med tätlister, detta hade jag valt överallt också om jag gjorde om idag.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.